• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34632
+
-

چرا جاده چالوس لغزنده است

رئیس پلیس راه: تصادفات به دلیل لغزندگی و ریخته شدن ضد یخ، روغن ترمز یا روغن ماشین است

گزارش
چرا جاده چالوس لغزنده است

زهرا اشرف‌زاده| البرز-خبرنگار:

ریختن گازوئیل در جاده چالوس شایعه‌ای است که نزدیک به 2 سال است هرچند ماه یکبار مطرح می‌شود اما هیچ ادعایی وجود ندارد که این موضوع را ثابت کند. ماجرا از زمانی آغاز شد که فیلمی در فضای مجازی به شکل گسترده‌ پخش شد که نشان می‌داد یدک‌کش‌های جاده چالوس با ریختن گازوئیل بر کف آسفالت، جاده را لغزنده می‌کنند تا تصادف رخ دهد و آنها در پی حادثه بتوانند خودرو یا موتورسیکلت‌های تخریب‌شده در حادثه را حمل و درآمد کسب کنند. این خودروها در روزهایی ‌آفتابی و در شرایطی‌که احتمال لغزنده بودن جاده به صفر می‌رسید، از مسیر منحرف می‌شدند و به‌کوه برخورد می‌کردند و پس از آن مجبور بودند از یدک‌کش‌های مستقر در جاده کمک بخواهند. در یک ماه اخیر فیلم تصادف موتور سیکلت‌هایی که از جاده عبور می‌کردند دوباره این شایعه را سر زبان‌ها انداخت و همه به دنبال درستی یا کذب بودن این موضوع بودند. ریختن گازوئیل در جاده چالوس موضوعی است که دادستان کرج هم بارها آن را رد کرده است، با این وجود هنوز شائبه‌هایی در این زمینه وجود دارد.


کیفیت آسفالت دلیل تصادف

بسیاری از مردم بومی این منطقه نیز تاکنون ادعایی مبنی بر ریخته شدن گازوئیل توسط اشخاص یا رانندگان جرثقیل نداشته‌اند، آنها کیفیت بد آسفالت را علت اصلی تصادفات می‌دانند. یکی از این افراد می‌گوید: ما در هفته چند بار از این مسیر عبور می‌کنیم و تاکنون با چنین موردی برخورد نکرده‌ایم.«احمد خانی» که اهل یکی روستاهای چالوس است، می‌افزاید: کیفیت آسفالت مناسب نیست زیرا از زمانی که این آسفالت ریخته شد، تصادفات هم افزایش پیدا کرده است؛ البته این نظر من است شاید درست نباشد.


رانندگان جرثقیل بی‌گناهند

یکی از رانندگان «امداد خودرو» که در این مسیر کار می‌کند ریختن گازوئیل روی آسفالت را رد می‌کند و می‌گوید: نه من و نه هیچ یک از همکارانم این کار را انجام نمی‌دهیم؛ چراکه خانواده و اقوام ما هم هر روز از این مسیر عبور می‌کنند. مردم چه گناهی دارند که ما بخواهیم این کار را انجام دهیم و جانشان را به خطر بیندازیم؟!

«اسلام تیرسرایی» ادامه می‌دهد: این شایعات از زمانی مطرح شد که فیلم‌هایی تحت همین عنوان پخش و این گناه به گردن رانندگان امداد خودرو و جرثقیل انداخته شد؛ درصورتی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی اضافه می‌کند: جاده چالوس همیشه پر خطر و پرتصادف است، اما  بی‌انصافی است اگر این گناه به گردن ما افکنده شود.


ریختن گازوئیل در جاده چالوس صحت ندارد

رئیس پلیس راه البرز درباره شایعات ریختن گازوئیل و روغن در جاده کرج_چالوس، می‌گوید: پس از 2 سال بررسی شبانه‌روزی ماموران راهداری و راهور، دیده نشده است که کسی در جاده روغن بریزد.

سرهنگ «رضا گودرزی» می‌افزاید: سیاستی پشت این موضوع و خبرسازی‌ها وجود دارد تا برای کسانی که با جرثقیل حمل خودرو در این جاده کار می‌کنند ایجاد مشکل کنند؛ چراکه گفته می‌شود جرثقیل‌دارها مجوز ندارند.وی ادامه می‌دهد: صاحبان این خودروها مدعی هستند ۳۰ سال در این جاده کار می‌کنند و باید به آنها مجوز داده شود. جرثقیل‌داری که خانواده‌اش در همان منطقه زندگی و رفت‌وآمد می‌کند، هیچ وقت چنین اقدام خطرناکی انجام نمی‌دهد؛ چراکه این کار نه عقلانی است نه انسانی.گودرزی اضافه می‌کند: هنوز به این یقین نرسیده‌ایم که فرد یا افرادی در جاده گازوئیل ریخته باشند چراکه نه ماموران پلیس راه و نه عوامل راهداری چیزی مشاهده نکرده‌اند.

وی با اشاره به دلایل لغزندگی جاده چالوس و نقش عوامل انسانی در آن می‌گوید: تصادفات جاده چالوس به دلیل لغزندگی و ریخته شدن ضد یخ، روغن ترمز یا روغن ماشین است که راهداری باید آن را بشوید نه این‌که روی آن را خاک بریزد چون با این کار بعد از یک بارندگی یا گذشتن چند ماشین دوباره به حالت قبل بازخواهد گشت.

رئیس پلیس راه البرز با تاکید بر این‌که راهداری هنگام تصادفات و به علت لغزندگی باید با  «جت ون» جاده را شست‌وشو دهد، می‌افزاید: به دلیل ریختن خاک در جاده در زمان بارندگی از سوی ماموران راهداری، با اولین ترمز در جاده تصادف می‌شود و این‌که مردم می‌گویند جاده لغزنده است به نوعی درست است.وی ادامه می‌دهد: به علت دو طرفه بودن جاده چالوس اکثر تصادفات رخ به رخ است و به همین دلیل بنزین و روغن در جاده ریخته می‌شود که این اتفاق عمدی نیست.

گودرزی در پاسخ به این‌که چه قدر احتمال دارد تصادفات به دلیل کیفیت آسفالت جاده باشد، می‌گوید: آسفالت این منطقه مورد آزمایش قرار گرفته و آسفالت خوبی است ولی برای اقلیم این جاده مناسب نیست؛ چراکه در جاده‌هایی که یخبندان می‌شود و پیچ زیاد دارد باید از آسفالت دانه درشت استفاده شود تا سطح اصطکاک با لاستیک ماشین بیشتر باشد.
وی می‌افزاید: البته ما علم این موضوع را نداریم اما سال‌ها تجربه کاری به ما می‌گوید این آسفالت هر قدر هم باکیفیت باشد، مناسب این جاده نیست و بهتر است در روکش جدید، نوع آسفالت تغییر داده شود.


آسفالت جاده چالوس مشکلی ندارد

مدیر ساخت و توسعه‌های راه‌های استان البرز با اشاره به ماجرای ریختن گازوئیل در جاده چالوس و نقش آسفالت در آن می‌گوید: لغزندگی جاده به دلیل جنس آسفالت نیست. در جاده چالوس قبل از انجام عملیات آسفالت‌ریزی، زیرسازی انجام می‌شود تا از لغزش خودروها جلوگیری شود.
«علی‌اصغر کاظمی» می‌افزاید: وقتی عملیات آسفالت‌ریزی انجام می‌شود، حتی اگر سطح آسفالت به‌طور کامل آغشته به قیر باشد، برای ترمز خودروها مشکلی پیش نخواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :