• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34625
+
-

ایمنی در خان‌ببین خصوصی نمی‌شود

قانون حق واگذاری آتش‌نشانی به بخش خصوصی را به شهرداری‌ها نداده است

خدمت رسانی
ایمنی در خان‌ببین خصوصی نمی‌شود

ستاره حجتی| گرگان-خبرنگار:

در پی نشر خبر واگذاری واحد آتش‌نشانی در شهر خان‌ببین از سوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر به بخش خصوصی، شهردار خان‌ببین، خبر را رد کرد و آن را کذب محض دانست.
 «سعید اسماعیلی» در این‌باره گفت: مسئولیت ایمنی به طور مشخص و طبق قانون شهرداری‌ها به عهده شهرداری است و به هیچ عنوان اجازه واگذاری مدیریت این سازمان به بخش خصوصی از سوی قانونگذار به ما داده نشده است. هر منبعی که این اطلاعات را منتشر کرده، اطلاعات کذب داده است. 
وی افزود: آتش‌نشانی خان‌ببین شرایط مطلوبی دارد و به شهروندان به خوبی خدمات ارائه می‌کند. علاوه بر آن چون روستاهای اطراف، خودرو و پایگاه آتش‌نشانی ندارند، به این مناطق هم خدمات ارائه می‌دهد. 


اجازه واگذاری نمی‌دهیم 

 مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان هم موضوع واگذاری آتش‌نشانی خان‌ببین به بخش خصوصی را رد کرد.
«طیبه خلیلی» گفت: امکان واگذاری آتش‌نشانی به بخش خصوصی وجود ندارد و این موضوع کاملا غیرقانونی است و ما هم اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. 

وی ادامه داد: موضوع این واگذاری در مورد چند شهرداری مطرح شده بود که با قطعیت آن را رد کردیم. هر مورد دیگری نیز که در این زمینه به دفتر شهری اطلاع داده شود، رد خواهد شد. با وجود تاکید بر اینکه آتش‌نشانی‌ها برای تضمین ایمنی به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند، اما به نظر می‌رسد مشکلات زیادی در پایگاه‌های آتش‌نشانی استان به‌ویژه در مرکز گلستان وجود دارد. 


تاثیر شرایط اقتصادی بر امکانات 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز گفت: وضعیت ایستگاه‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی‌های شهرهای استان، مطلوب نیست؛ این در حالی است که در برخی از شهرها ایستگاه آتش‌نشانی وجود ندارد. چراکه بر اساس 33 شهر، 30 ایستگاه آتش‌نشانی داریم. ۳۷ دستگاه خودروی آتش‌نشانی هم در ایستگاه‌‌های روستاهای استان وجود دارد که از این تعداد ۶ دستگاه سبک و ۳۱ دستگاه نیمه‌سنگین است.

«میرمحمد غراوی» ادامه داد: متأسفانه از ضعف‌های آتش‌نشانی استان نداشتن نردبان برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه است. برای خرید آن در سال ۹۳ به 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود و اکنون با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نمی‌توان آن را خریداری کرد. تنگناهایی در آتش‌نشانی‌ها وجود داشت که دولت‌های گذشته و اکنون سعی دارند آنها را کاهش دهند.وی بیان کرد: طی 6 ماه نخست امسال، 2946 عملیات توسط آتش‌نشانی شهرهای استان اجرا شده که بیش از 2300 مورد عملیات اطفای حریق بوده است. باید سرعت رسیدن به محل حادثه را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم و این امر با افزایش تعداد ایستگاه‌ها و توانمندی نیروها امکانپذیر است.


کمبود امکانات

برخی کارشناسان ایمنی نیز معتقدند که امکانات آتش‌نشانی‌های سراسر استان متناسب با شرایط شهری نیست. یکی از این کارشناسان گفت: ایمنی شهروندان در حوزه آتش‌نشانی‌های استان را نباید معطوف به خصوصی شدن یا خصوصی نشدن بدانیم. در صورت خصوصی نشدن هم شهرداری‌ها در گلستان توان ارائه خدمات در هر شرایطی را دارا نیستند، به‌ویژه ممکن است دانش مطلوب را نداشته باشند. 

«محمد ابراهیمی» بیان کرد: فارغ از این‌که تراکم‌های اعطا شده یا طبقات بناهای ساخته شده چقدر طبق اصول و استاندارد است، ما برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند دارای کمترین امکانات هستیم و این با توجه به رشد طبقاتی‌سازی و مرتفع‌سازی به‌ویژه در مرکز استان یک مشکل جدی است. 

وی اظهار کرد: در برخی از مناطق شهری، این ناکارامدی سیستم ایمنی، مربوط به آتش‌نشانی نیست و باید در جای دیگری حل شود. به عنوان مثال، در بافت‌های فرسوده و ناکارامد شهری و مناطق نفوذ ناپذیر آن، حل مشکل ایمنی با آتش‌نشانی نیست بلکه این بافت‌ها هستند که باید بهسازی شوند. ابراهیمی با بیان اینکه شهرهای دارای بافت تاریخی و بناهای تاریخی ویژه استان هم دچار ضعف در سیستم اطفای حریق هستند، گفت: آتش‌سوزی خانه دارویی‌ها را به خاطر بیاورید. ماموران آتش‌نشانی برای اطفای حریق از آب به جای فوم استفاده کردند. حجم زیاد آب، بنای فرسوده و در حال مرمت را چنان سنگین کرد که حتی سقف طبقه همکف هم ریخت.

در حالی که باید نیروی تعلیم‌دیده برای اطفای حریق در بافت تاریخی یا بنای تاریخی، این نکته را رعایت کند و در حقیقت فرمانده تیم عملیات اطفا روش مناسبی در پیش بگیرد.  این کارشناس افزود: جدا از آموزش‌های عمومی، نیروهای آتش‌نشان هر شهر، باید متناسب با موقعیت شهری خودشان آموزش ببینند. نیروهای آتش‌نشانی در شهرهای دارای بافت تاریخی باید به شکل تخصصی و در شهری مانند قرق که در برخی خانه‌ها انبارهای کاه یا پارکینگ‌های بزرگ خودروهای کشاورزی وجود دارد هم متناسب با شرایط خودشان در این حوزه تحت آموزش قرار بگیرند. 


به خدمت گرفتن سربازهای آتش‌نشان 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در مورد آتش‌نشانی و ایمنی در روستاها گفت: قبل از تشکیل دهیاری‌ها واحدی به نام آتش‌نشانی در روستاها نداشتیم، ولی اکنون این بستر آماده شده تا در روستاها آتش‌نشانی ایجاد شود. 
«میرمحمد غراوی» ادامه داد: طبق آمار در سطح آتش‌نشانی روستاهای استان ۲۲ نفر به صورت سرباز امریه به‌کارگیری شده‌اند و در حال حاضر ۳۷ داوطلب، ۳۱ راننده و خدمه در ایستگاه‌های آتش‌نشانی روستاهای گلستان فعالیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید