• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34573
+
-

طیب‌نیا در پاستور

چهره روز
طیب‌نیا در پاستور

حاج‌علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم در پاستور چه می‌کند؟ این سؤالی است که با دیدن گزارش تصویری ایسنا از حاشیه جلسه هفتگی هیأت دولت، به ذهن متبادر می‌شود؛ تصاویری از محوطه پاستور که کادر آن با مرکزیت چهره‌های دولتمردان بسته شده اما در این میان چهره آشنایی را نیز عکاس شکار کرده که گمان نمی‌رفت آنجا باشد. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم هرچند ترجیح داد در دولت جدید روحانی منصبی نداشته باشد اما چند ‌ماه پیش، وقتی کار اقتصاد به هم گره خورد و وزیر اقتصاد هم با رأی مجلس کنار گذاشته شد، شایعه‌هایی مبنی بر بازگشت طیب‌نیا به دولت برای تصدی‌گری وزارت اقتصاد یا جانشینی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مطرح شد اما به واقعیت نپیوست. در آن زمان منابع آگاه می‌گفتند طیب‌نیا برای ورود به کابینه دولت، شروطی پیش پای رئیس‌جمهور گذاشته که روحانی نپذیرفته است. 
گویا اصلی‌ترین شرط طیب‌نیا این بود که اگر قرار است رئیس سازمان برنامه‌وبودجه شود، گزینه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید به پیشنهاد یا با مشورت او انتخاب شود. این پیشنهاد با کارنامه طیب‌نیا در وزارت اقتصاد همخوانی داشت و نشان می‌داد که او علت درد اقتصاد را ناهماهنگی شدید در 3‌دستگاه اثرگذار می‌داند و برای علاج آن اختیاراتی می‌خواهد.‌ 
چند روز بعد از فروکش‌کردن این شایعات، خبری از مشرف شدن طیب‌نیا به حج تمتع منتشر شد و پیرو این خبر، احتمال پیوستن او به دولت پس از انجام سفر حج قوت گرفت، اما در یک ماهی که حاج‌علی در سرزمین وحی به‌سر می‌برد تغییرات کابینه در مسیری خلاف آنچه از دولت انتظار می‌رفت اتفاق افتاد؛ تاجایی که باوجود همه نقدهایی که به عملکرد سازمان برنامه ‌و بودجه وارد می‌شد، بحث تغییر و اصلاح کابینه با محوریت محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان مطرح شد.
 حالا در شرایطی که دولت وعده داده پس از تعطیلی یک‌هفته‌ای مجلس و همزمان با بازگشت نمایندگان به بهارستان وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می‌کند، حاج علی طیب‌نیا دوباره در پاستور حاضر می‌شود. شواهد و قرائن حاکی از این است که او در متن جلسه هیأت دولت حضور نداشته است و این یعنی، طیب‌نیا میهمان اختصاصی صاحبخانه بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید