• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34567
+
-

افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد از مسیر بورس

صنعت پتروشیمی تا چشم‌انداز 1404نیازمند جذب ۸۳میلیارد دلار سرمایه جدید است. ۱۳درصد از مجموع تعاونی‌های تولیدی ایران که تعدادشان به ۲۱۰۰ تعاونی می‌رسد در صنعت پتروشیمی فعالیت دارند و بورس کالا به‌عنوان محل اصلی دادوستد محصولات پتروشیمی، از سهم ۱۶درصدی تعاونی‌ها در معاملات پتروشیمی‌ها خبر می‌دهد. 
به گزارش همشهری، هر یک از این گزاره‌ها، به‌تنهایی فقط یک خبر است اما تلفیق آنها، پرده از یک ظرفیت بزرگ و زمینه مساعد برای شکوفایی اقتصادی برمی‌دارد. دیروز این 3‌موضوع، یعنی «صنعت پتروشیمی» و همه مزیت‌هایی که ایران در این صنعت دارد، «تعاونی» و سهم 25درصدی آن از اقتصاد ایران که هنوز محقق نشده و «بورس کالا»، به‌عنوان بازار مدرنی که قرار است زمینه‌ساز شفافیت در اقتصاد باشد، محورهای 3‌گانه همایش «تولید و توسعه پایدار، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و تعاون» بودند و کارشناسان هر یک از این حوزه‌ها تلاش کردند با تصویر روشنی از وضعیت موجود، نقشه راهی برای آینده ارائه دهند. معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش از فعالیت 13درصد تعاونی‌های صنعتی کشور در بخش پتروشیمی خبر داد که تعدادشان به ۲۱۰۰شرکت می‌رسد. البته سیدحمید کلانتری معتقد است: این سهم باید افزایش یابد و تعاونی‌های بیشتری در این حوزه فعال شوند تا هم سیاست‌های اصل۴۴ مبنی بر رساندن سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ایران به 25درصد اجرا شود و هم خصوصی‌سازی واقعی شکل بگیرد. کلانتری می‌گوید: نظام سیاستگذاری باید به گسترش صنایع پایین‌دستی توجه ویژه‌ای داشته باشد و سهم تعاونی‌های تأمین نیاز در بازار محصولات پتروشیمی و صادرات آن گسترش یابد. احمد مهدوی‌ابهری، رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد‌دلاری در این صنعت، گفت: این صنعت تا سال۱۴۰۴ نیازمند ۸۳میلیارد دلار سرمایه جدید است. مهدوی‌ابهری افزود: مزیت‌های ایران در صنعت پتروشیمی را به‌گونه‌ای حفظ کنیم که اگر سرمایه‌گذاری خواست در قطر و عربستان سرمایه‌گذاری کند، ترجیح دهد سرمایه خود را به ایران بیاورد.

 زمینه‌سازی برای مشارکت اقتصادی

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا با اشاره به سهم 16درصدی تعاونی‌ها در معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: در ۶ماه نخست امسال ۲.۴میلیون تن محصول توسط تعاونی‌ها در بورس کالا خریداری شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 26درصد افزایش یافته است. سلطانی‌نژاد افزود: یکی از زمینه‌های اقتصاد مقاومتی، اشتراک آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که بازار سرمایه می‌تواند این دسترسی را برای مردم فراهم کند. مدیرعامل بورس کالا همچنین تقویت نظام مالی و تسهیل تضامین دریافتی در بازار سرمایه را از مزیت‌هایی برشمرد که هم صنعت پتروشیمی و هم بخش تعاون می‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته او، تأمین مالی در بازار سرمایه معایب ساختار سنتی را ندارد و در این زمینه سازوکار گواهی سپرده کالا و امکان توثیق کم‌هزینه کالا برای تأمین مالی کوتاه‌مدت نیز فراهم شده که صنایع پتروشیمی و شرکت‌های تعاونی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید