• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3453
+
-

شهر در رسانه‌ها

یک سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند!

روزنامه «شرق» با قاسم تقی‌زاده‌خامسی، شهردار مشهد گفت‌وگو کرده است. وی در پاسخ به سوالی پیرامون رویکردش درباره اداره شهر با هزینه مردم گفته که «راه دیگری وجود ندارد یا باید تراکم‌فروشی کنیم یا باید درآمد پایدار درست کنیم؛ البته من با این روند، آن هم با شیبی کند، موافق هستم و نه شیبی تند که همه‌چیز را به هم بریزیم؛ مثلا درصدی حدود 25درصد را بگذاریم.» خامسی درباره بدهی‌های شهرداری مشهد هم گفته که «حدود 7 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و حدود هزار میلیارد بدهی پیمانکاران است. اینها عددهایی جدی هستند که نوبت سررسیدشان رسیده و باید پرداخت کنیم.» وی درباره وضعیت حاشیه‌نشینی هم گفته: «حاشیه‌نشینی در مشهد حادتر از همه شهرهاست.»

محک بارانی برای نمایشگاه‌های کتاب

هفته‌نامه «صدا» در گزارشی با عنوان «زا به راه» به موضوع انتقال دوباره محل نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی پرداخته و نوشته که «نمایشگاه کتاب تهران  از همان 10 سال پیش که از ولنجک رانده شد، زا به راه شد، سرگردان شد و انگار نفرین شد و محکوم شد به دربه‌دری.» در بخشی از این گزارش آمده است که «بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی یک شکست برای مدیران شهری، مدیرانی که ناتوان بوده‌اند از ساخت و ساز‌ها و زیرساخت‌های مطمئن.» نویسنده به تجربه بارش باران در 2سال گذشته و زیر آب رفتن کتاب‌ها در شهر آفتاب اشاره کرده و می‌نویسد: «اعتبار و استحکام مصلای تهران را هم سال 86 همین باران زیر سوال برد... . در شهر آفتاب هم همین باران بود که شد یک سنگ محک.»

یزد 7ماه پس از جهانی شدن

روزنامه «اعتماد» از وضعیت بافت تاریخی یزد 7ماه پس از ثبت‌نام این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو گزارش داده است: «لودرها و کامیون‌ها یکی بعد از دیگری در کوچه‌های باریک محدوده ثبت جهانی، در حال تشییع جنازه بناهایی هستند که زمانی بخشی از این بافت تاریخی بودند. پشت درهای بسته خانه‌های قدیمی هم بناهای خشتی آرام و بی‌صدا جای خود را به سازه‌های بتنی می‌دهند که با بدجنسی به زیر پوست شهر می‌خزند.» این گزارش با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به حفاظت از بافت‌های تاریخی یزد می‌نویسد: «نگاه مدیران شهری یک شهر تاریخی با نگاه مدیران شهری در کلانشهری مثل تهران تفاوت چندانی ندارد و هر دو مرز باریکی بین بافت فرسوده و بافت تاریخی تعریف می‌کنند؛ مرزی که در بعضی موارد از میان برداشته ‌شده و باعث می‌شود مدیران به‌راحتی از کنار تخریب‌ها عبور کنند.»

کانال‌خواب‌های بی‌خانمان

روزنامه «شهروند» گزارش تکان‌دهنده‌ای از زندگی شبانه معتادان و بی‌سرپناهانی منتشر کرده که در حاشیه بعضی بزرگراه‌های تهران و در داخل کانال‌های آب زندگی می‌کنند؛ در بخشی از این گزارش آمده است: «داخل کانال‌های تنگ، تاریک و سرد، پُر از موش و سوسک است. کانال‌ها بوی مردار می‌دهد و معتادان می‌گویند هر شب تعداد زیادی از بی‌خانمان‌ها، به این کانال‌ها پناه می‌برند ... آنجا شهری جاری است؛ شهری زیرزمینی با آدم‌های زیرزمینی...» عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت تولد دوباره، درباره اینکه چرا معتادان حضور در پاتوق‌ها را به حضور در گرمخانه‌ها ترجیح می‌دهند؟ می‌گوید: «در این گرمخانه‌ها سختگیری‌هایی می‌شود، اما در پاتوق‌ها از این سختگیری‌ها خبری نیست. »

16 دستگاه مسئول آلودگی هوا!

روزنامه «قدس» در گزارشی از آلودگی هوا با عنوان معادله‌ای 16مجهولی یاد کرده که برای حل آن باید 16دستگاه و وزارتخانه پای کار بیایند؛ وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ارتباطات، سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیما و... امروز باید پاسخگوی این حجم از آلودگی هوا باشند. یک جامعه‌شناس شهری به «قدس» گفته که «معضل آلودگی هوا را بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مانند لندن یا آتن با تنظیم برنامه‌هایی هدفمند حل کرده‌اند. باید دستگاه‌هایی که قدرت، منابع و ابزار دارند به‌طور جدی با هم هماهنگی و همکاری کرده و برنامه‌ای جامع تعریف کنند. مردم را مقصر اصلی دانستن، تنها رفع مسئولیت است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید