• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34431
+
-

نخستین معاون زن شهردار تهران معارفه شد

توجه به فراموش شدگان

شهر
توجه به فراموش شدگان

محمد سرابی/خبر‌نگار

در شروع به‌کار شورای پنجم کسی تصور نمی‌کرد که شهرداران زن در سیستان و بلوچستان شروع به‌کار کنند اما برنامه‌ریزی‌ها باعث شد که سهم زنان در این بخش افزایش یابد.
به گزارش همشهری، بخشی از این تغییرات محصول حضور «سکینه اشرفی» در این استان بود که به گفته خود او در این استان در به کارگیری زنان در رده‌های مدیریتی به 30درصد اکتفا نکرده است و در پایان دوران کاری‌اش این سهم به 50درصد رسیده است. روز پیش، مراسم تودیع و تکریم حجت‌الله میرزایی، معاون سابق و معارفه سکینه اشرفی معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نقطه شروع کار نخستین خانم در پست معاون شهرداری تهران بود؛ اتفاقی که از چند روز پیش در رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.
شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه دکتر اشرفی نخستین معاون خانم شهردار تهران از تاریخ تاسیس شهرداری تا امروز است، یکی از دلایل انتخاب او به‌عنوان معاونت برنامه‌ریزی را این موضوع عنوان کرد اما گفت که این دلیل اصلی چنین انتصابی نبود.
سیدمحمدعلی افشانی افزود: وقتی انتخابات می‌شود دو گروه در سخنرانی‌ها جایگاه پیدا می‌کنند؛ یکی خانم‌ها هستند و دیگری جوانان. اما تا انتخابات بعدی آنها فراموش می‌شوند. نبود معاون خانم در شهرداری تهران رخدادی عجیب است. چطور ممکن است که در پایتخت کشور حتی یک معاون زن در شهرداری وجود نداشته باشد.
شهردار با بیان اینکه بحث مدیریتی ایجاب می‌کند هر مدیری وقتی جایی منصوب می‌شود با توجه به دیدگاه‌ها و تفکر خودش نسبت به چگونگی انجام کار تصمیم‌هایی بگیرد، گفت: تمام اقدام‌های هر مدیر برای این است که یک مجموعه منسجم و هماهنگ در کنار هم باشند. اساسا سازمانی که در آن انسجام نباشد سازمان نیست. وقتی می‌گویند جایی سازمان ندارد، یعنی وحدت رویه ندارد.
افشانی مهم‌ترین نیاز یک سازمان را انسجام، وحدت رویه و تلاش همزمان بیان کرد و افزود: زمانی یک سازمان موفق خواهد بود که اهداف سازمان با اهداف بخش‌های مختلف آن یک جهت داشته باشد. در غیراین‌صورت هیچ‌وقت آن سازمان به هدفش نخواهد رسید.
او با بیان اینکه منسجم‌ترین سازمان ایران، سازمان برنامه و بودجه بود، گفت: کارشناس‌های این سازمان واقعا کارشناس بودند. خانم اشرفی هم حدود 9سال در دفترهای اصلی رئیس گروه برنامه‌ریزی بودجه بود؛ همچنین در برنامه پنجم و ششم توسعه کل کشور ریاست کارگروه‌های مختلف را بر عهده داشت. آخرین مسئولیت ایشان هم معاونت اقتصادی و توسعه منابع انسانی سیستان و  بلوچستان بود.

تصمیم تاریخی

معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز، انتخاب یک خانم برای نخستین بار به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی از سوی شهردار تهران را یک تصمیم تاریخی دانست و گفت: آقای افشانی در اینکه مدیریت مهمی را با توجه به رزومه تخصصی به یک خانم سپردند، جرأت و جسارت داشتند. «سکینه اشرفی» با بیان اینکه توفیق دارم در استان خودم و در شهر تهران خدمتگزار باشم، گفت: من در قلب تهران به دنیا آمدم و در محله‌های سنتی تهران بزرگ شدم. بنابراین با همه فضاها و محله‌های تهران آشنا هستم.
معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه از افشانی به‌دلیل تصمیم فراجنسیتی و تخصص‌محوری تشکر می‌کنم، گفت: البته امیدوارم از این به بعد تنها زن معاون نباشم و در زیرمجموعه مدیران شهرداری هم این اتفاق رخ دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید