• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34405
+
-

مأموریت واعظی و عارف

رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس فراکسیون امید مأمور تشکیل کمیته‌ای برای همکاری اصلاح‌طلبان و دولت شده‌اند

 شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنان حلقه واسط اصلی روابط اصلاح‌طلبان با دولت خواهد بود.
«متحدان انتخابات» و «شرکای تشکیل دولت» تعبیر دقیق‌تری جز آنچه رئیس‌جمهور در دیدار یازدهم مهرماه خود با اصلاح‌طلبان به زبان آورد، نداشتند. اینکه در شکست و پیروزی شریک هم هستند و «هیچ‌کس چه در جبهه اصلاحات و چه در نهاد دولت نباید فکر کند که مردم حساب این دو را از هم جدا می‌کنند. تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این دو با هم بالا می‌روند و با هم به پایین سقوط می‌کنند.» این تذکر هوشمندانه روحانی به همه صداهای بیرونی درباره قطع امید اصلاح‌طلبان از دولت تدبیر و امید با شعار اعتدال بود. به همین علت نیز در جلسه مهرماه رئیس دولت تدبیر و امید با اصلاح‌طلبان قرار بر راه‌اندازی یک سازوکار مشترک تعامل و همکاری میان این متحدان سیاسی گذاشت و از تشکیل یک کارگروه مشترک همکاری و تنظیم رابطه میان دولت و اصلاح‌طلبان سخن به میان آمد. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به مأموریت خود از طرف رئیس‌جمهور برای پیگیری این همکاری به همشهری گفت: «در آن جلسه قرار بر این شد که بنده و جناب آقای دکتر عارف با یکدیگر صحبت داشته باشیم و برای تشکیل 2کمیته با یکدیگر رایزنی کنیم؛ نخست کمیته مشترک با فراکسیون امید مجلس و یک کمیته مشترک هم با اصلاح‌طلبان که این کار را انجام خواهیم داد.» به گفته واعظی؛ «سطح همکاری دولت با اصلاح‌طلبان نیز در تعامل با 2گروه از اصلاح‌طلبان شکل خواهد گرفت. فراکسیون امید مجلس با وزن حداکثری نمایندگان اصلاح‌طلب عضو آن در این گفت‌وگوها جای خواهد داشت؛ در عین حال بدنه نخبگانی و سیاسی اصلاح‌طلبان خارج از مجلس حلقه اصلی تعامل با دولت را شکل خواهد داد.» این هماهنگی‌ها مقوم روابط دولت و اصلاح‌طلبان تا 1400 خواهد بود؛ چراکه ترکیب فراکسیون امید مجلس پایدار نخواهد بود و انتخابات سال آینده مجلس آن را تغییر خواهد داد. به گفته واعظی «شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنان حلقه واسط اصلی روابط اصلاح‌طلبان با دولت باقی خواهد ماند».

مأموریت محمدرضا عارف اگرچه روابط دولت و اصلاح‌طلبان را ذیل همان سازوکار شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تعریف خواهد کرد اما این سازوکار در سال‌جاری اصلاحاتی را در دستور کار خود قرار داده است. برقراری یک تعامل همه‌جانبه با دولت پیش از هر چیز نیازمند حل‌وفصل اختلافات درون شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود؛ همچنان که آنها نیز از ضرورت وجود یک نهاد بالادستی به شکل پارلمان اصلاحات برای تأمین نظر اکثریت جریان اصلاحات و پرهیز از دلخوری‌های شکل گرفته سخن گفتند.
برخی گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب به‌دنبال انتخابات سال گذشته شوراهای اسلامی خواهان بازنگری در ترکیب و ساختار شورای‌عالی با مشارکت حداکثری اصلاح‌طلبان بودند. اختلاف‌نظر احزاب عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نهایت منجر به افزایش تعداد اعضا در سال جدید شد و اعضای حقوقی و حقیقی دیگری از احزاب و چهره‌های سیاسی به آن اضافه شدند. با ترمیم همزمان این ساختار احتمالا روابط دولت و اصلاحات نیز با کارایی و پذیرش بیشتری از طرف هر دوطرف همراه خواهد بود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جریان نشست 11مهرماه با 23 اصلاح‌طلب از محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواست تا کارگروهی به‌منظور هماهنگی بیشتر و تنظیم رابطه دولت و جبهه اصلاحات تشکیل شود. درخواست تشکیل چنین کارگروهی در پنجمین سال فعالیت ریاست‌جمهوری حسن روحانی خود اذعان به ضعف‌های یک همکاری مشترک بوده است.

اصلاح‌طلبان نیز از سال گذشته شاید با آگاهی از همین ضعف به‌دنبال ایجاد یک کمیته تعامل با دولت برآمده بودند.  تیرماه96 خبرگزاری ایلنا اسامی «اعضای کمیته تعامل شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با دولت» را منتشر کرده و از  مرتضی حاجی، عبدالواحد موسوی‌لاری، محمدرضا عارف، حسین مرعشی، محمود صادقی، ژاله فرامرزیان، افشین حبیب‌زاده و اسماعیل گرامی‌مقدم به‌عنوان اعضای ۸ نفره کمیته تعامل با دولت یاد کرده بود. فعالیت این کمیته با مشکلات و انتقادات مطرح شده نسبت به سازوکار و بدنه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ابهام ماند؛ تا اینکه دوشنبه 12شهریورماه دور جدید شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آغاز به‌کار کرد و با افزایش چشمگیر تعداد اعضا نزدیک به 60نفر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در نخستین جلسه آن حضور پیدا کردند. با این وصف به‌نظر می‌رسد کارگروه هماهنگی و تنظیم روابط میان دولت و اصلاح‌طلبان با شکل و شمایل جدید معرفی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید