• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34363
+
-

پایان مهر و سرگردانی دانش‌آموزان

بازنشستگی و انتقال معلمان موجب شده برخی مدارس همدان آموزگار نداشته باشند

فاطمه کاظمی| همدان - خبرنگار:

 یادتان هست یک زمانی یک ماه از سال تحصیلی می‌گذشت و ما هنوز کتاب نداشتیم؟ آن زمان دانش‌آموزان تا مدت‌ها منتظر می‌ماندند که کسری کتاب‌های درسی جبران شود تا بتوانند رنگ کتاب‌هایشان را ببینند و تا رسیدن کتاب‌ها کلاس‌ها بی‌هدف اداره می‌شد.

چند سالی است مشکل کسری کتاب‌ها حل شده و دانش‌آموزان از اول سال تحصیلی با کتاب‌هایشان سر کلاس می‌روند اما مشکل بزرگ‌تری ایجاد شده و آن هم این که «معلم نیست!». امروز که این گزارش تنظیم می‌شود تقریبا یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و هنوز برخی کلاس‌های مقطع ابتدایی به خصوص در مناطق حاشیه شهر و روستاها معلم ندارند.

دانش‌آموزان این کلاس‌ها هر روز بی‌هدف به مدرسه می‌روند و برمی‌گردند، برخی هم با مدیرانشان کلاس را می‌گذرانند. مسئولان اداره آموزش و پرورش کمبود نیروی معلم را دلیل اصلی این مشکل می‌دانند و در تلاش هستند آن را حل کنند اما آن طرف والدین نگران وضعیت تحصیلی فرزند خود هستند و طی تماس با دفتر روزنامه همشهری همدان خواستار پیگیری حل این مشکل شده‌اند.


مشکل کمبود آموزگار

معاون آموزش ابتدایی اداره ‌کل آموزش وپرورش استان به همشهری می‌گوید: ضمن قبول اعتراضات و انتقادات و عذرخواهی از خانواده‌ها بابت ایجاد این مشکل باید بگویم در برخی مدارس و مناطق به دلیل کمبود آموزگار نتوانستیم هفته‌های اول مهر پوشش صد در صدی داشته باشیم که همه کلاس‌ها معلم داشته باشند.

«یاسر نانکلی» درباره علت ایجاد این مشکل توضیح می‌دهد: برخی از معلمان درخواست انتقالی به ویژه برای مناطق نواحی یک و 2 داده بودند اما به وعده خود عمل نکردند و از انتقال خود منصرف شدند. ما روی این معلم‌ها حساب کرده بودیم تا مشکل کمبود معلم را در این 2 ناحیه حل کنیم اما با خلف وعده این معلمان تعدادی از کلاس‌های ما خالی ماند. برخی معلمان نیز به دلیل مشکلات جسمی درخواست بازنشستگی داده‌اند و حاضر به همکاری با آموزش و پرورش نشده‌اند و باز هم تعدادی کلاس خالی از معلم ماند.

وی با بیان این که با 3 بسته پیشنهادی سعی کردیم این مشکل را حل کنیم، ادامه می‌دهد: اول این که به نواحی مجوز داده شد که با خرید خدمات آموزشی از معلمان موسسات غیردولتی مشکل کلاس‌های بدون معلم را حل کنند. دوم این که مدیران مناطق می‌توانند با دادن اضافه کار به معلمان شاغل کلاس‌های بدون معلم را در نوبت دوم پر کنند و سوم از معلمان بازنشسته‌ای که توان کار دارند، استفاده کنند.
نانکلی ادامه می‌دهد: بنابراین با استفاده از این 3 راهکار مشکل کلاس‌های خالی از معلم حل شده و امروز من به شما می‌گویم که هیچ کلاسی در مدارس همدان بدون معلم نیست.


اتفاقات ناگهانی

به معاون آموزش ابتدایی اداره ‌کل آموزش و پرورش استان می‌گویم، اما هنوز برخی کلاس‌ها معلم ندارند و خانواده‌ها طی تماس با دفتر روزنامه همشهری همدان خواستار پیگیری حل این مشکل هستند. می‌گوید: بالاخره یک سری مشکلات به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد که اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال امروز 2 کلاس در ناحیه 2، یکی به دلیلی شکستگی پای معلم و در نظرگرفتن یک ماه مرخصی استعلاجی و دیگری به دلیل انجام عمل جراحی فوری آموزگار بدون معلم شدند و قرار شد با استفاده از نیروی اضافه‌کار کلاس‌ها پر شود تا این معلم‌های آسیب‌دیده سر کار خود برگردند. اما وضعیت کلاسی که شما گفتید را هم پیگیری می‌کنم تا ببینم چرا معلم ندارند.

می‌پرسم: چرا معلمی که می‌داند که عمل جراحی دارد، تدریس می‌گیرد؟ به هر حال با تغییر معلم در کلاس دانش‌آموزان حتی به لحاظ روانی نیز آسیب می‌بینند که نانکلی اظهار می‌کند: به هر حال این‌ها مسائل اداری است و کاری نمی‌توان انجام داد. معلم مجبور است بعد از مرخصی استعلاجی حضورش را در مدرسه اعلام کند تا سیکل حقوقش برقرار شود. این معلم باید به کلاس برگردد و چاره دیگری نیست.
وی اضافه می‌کند: از اوایل انقلاب تا اوایل دهه 70 بخشی به نام «معلم مرجع» وجود داشت. به این معنی که 3 درصد از معلمان هر اداره ‌کل آموزش و پرورشی معلمان رزرو محسوب می‌شدند تا اگر کلاسی خالی ماند یا برای معلم کلاسی مشکلی پیش آمد در اسرع وقت معلم مرجع جایگزین او شود، اما به دلیل تعداد زیاد بازنشستگان و کم‌شدن استخدامی‌ها این بخش حذف و بر مشکلات ما اضافه شد. در هر صورت حق با خانواده‌هاست و ما هم باید پیگیر حل مشکلات کمبود معلم باشیم.


مدرسه رفتن بدون هدف

مادر یکی از دانش‌آموزان در همدان می‌گوید: دخترم امسال به کلاس ششم رفته و در دبستان فلسطین واقع در حصار راه علی‌آباد درس می‌خواند اما هنوز معلم ندارد.
وی که نمی‌خواهد نامش برده شود، ادامه می‌دهد: تکلیف فرزندان ما چیست؟ آن‌ها هر روز بی‌هدف و بدون انگیزه به مدرسه می‌روند و معلوم نیست تا کی قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند. چند وقت دیگر هم زمان امتحانات فرامی‌رسد و اصلا معلوم نیست بچه‌های ما چه چیزی قرار است امتحان بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید