• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34362
+
-

ساماندهی بساط‌های سر و صدا

معاونت خدمات شهری اراک: شهرداری قصد دارد مشاغلی را که با سد معبر یا آلودگی صوتی آرامش مردم را به هم می‌زنند، ساماندهی کند

ساماندهی بساط‌های سر و صدا

مهسا شاه‌منصوری| اراک- خبرنگار:

یکی از مشکلاتی که همواره در شهر وجود دارد و هیچ نهادی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد، وجود وانت‌بارهایی است که با بلندگو به خرید و فروش محصولاتشان می‌پردازند و باعث آزار و اذیت مردم در محله‌ها می‌شوند. 


دلخوری مردم از آلودگی صوتی وانت‏ها

«حمید اسماعیلی» یکی از شهروندان اراکی و ساکن محله طالقانی می‌گوید: سال‌هاست که به طرق مختلف به شیوه کار وانت‌بارها و فروشندگان دوره‎گرد اعتراض می‌کنیم، اما هیچ نهادی صدای ما را نمی‌شنود. آنها حتی صبح جمعه که مردم مشغول استراحت هستند نیز با صدای بلندگویشان باعث آزار و اذیت می‌شوند. ما در طول هفته و در خیابان‌ها به اندازه کافی صدای موتور و بوق خودروها را تحمل می‌کنیم و یک روز هم که در خانه هستیم صدای فروشندگان دوره‌گرد و وانت‌بارها ما را آزار می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم متولی جمع‌آوری این افراد چه دستگاه و نهادی است، اما از مسئولان مربوطه تقاضا داریم نسبت به این معضل اجتماعی تدبیری بیندیشند و مردم را از از این وضعیت نجات دهند.
«صادق خدادادی» یکی دیگر از شهروندان اراکی می‌گوید: من در یک کارگاه به عنوان نگهبان کار می‌کنم و تقریباً نیمی از ماه را روزکار و نیم دیگر را شب‏کار هستم. در زمان‌هایی که شب‏کارم و باید در طول روز استراحت کنم، وانت‏بارها با بلندگو و صدای از قبل ضبط شده در کوچه‌ها حرکت می‌کنند و از صدایشان نمی‌توانم بخوابم. اکثر آنها 2-3 بار از یک کوچه عبور می‌کنند و متاسفانه آنقدر تعدادشان زیاد شده که جایی برای استراحت‏ما در منزل باقی نمی‌ماند. وی می‌افزاید: درست است که این افراد به دلیل وضعیت بد اشتغال و از این طریق زندگی شان را سپری می‌کنند، اما این نوع کسب‏وکار که همراه با آزار مردم است باید فکری به حال‏شان کرد، مثلاً شهرداری برای آنها یک مکان مشخص در نظر بگیرد که هم آنها به کسب و کار و درآمد ثابت دست پیدا کنند و هم به مزاحمت‌های مردمی پایان دهند.


پلیس با آلودگی صوتی وانت‌ها برخورد می‌کند

برای بررسی مشکل وانت‌بارها با چند ارگان تماس گرفتیم ولی کسی مسئولیت آنها را نپذیرفت. بالاخره به سراغ سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک رفتیم و علت این امر را از وی جویا شدیم. 
«ابوالفضل شالی‌بگ» در این رابطه می‌گوید: ما نیز با آلودگی صوتی بلندگوهای وانت‌بارها و سد معبری که ایجاد می‌کنند، موافق نیستیم. به همین دلیل جلساتی را با ارگان‌های دیگر برگزار کرده‌ایم که آنها و مشاغل مشابه را ساماندهی کنیم. 


وی بیان می‌کند: همان‌طور که می‌دانید، جمع‌آوری عاملان سد معبر از وظایف شهرداری است. اما به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی و در راستای مساعدت‌هایی که قبلا برای بیکار نشدن این افراد و تعطیلی کسب و کارشان در نظر گرفته شده، قرار است شهرداری به جمع‌آوری و استقرار آنها در نقاطی که از محل سکونت مردم دور است و مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی‌کند، بپردازد. در این رابطه با هماهنگی که با دستگاه‌ قضایی و پلیس استان صورت گرفته است، امیدواریم آنها ما را در ساماندهی این شغل‌ها کمک کنند. شالی‌بگ ادامه می‌دهد: با این کار‏، تلاش می‌کنیم هم برای کار و ارتزاق این افراد مشکلی پیش نیاید و هم سد معبر و آلودگی صوتی در شهر کاهش پیدا کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت این افراد با بلندگو منع قانونی ندارد و نمی‌توان کاری کرد که آنها ساعت‌های خاصی از روز که زمان استراحت مردم نیست به کسب و کارشان بپردازند، اظهار می‌کند: متأسفانه نمی‌توانیم جلوی تردد وانت‌بارها را در سطح شهر و محله‌ها بگیریم، مگر این‌که سد معبر کرده باشند و آن زمان شهرداری مطابق قانون می‌تواند به جمع‌آوری آنها بپردازد. اگر این خودروها آلودگی صوتی ایجاد کنند پلیس انتظامی به این مشکل رسیدگی و با آنها برخورد می‌کند.

وی در خصوص بازارهای محلی در نقاط مختلف شهر اراک مانند چهارشنبه‌بازار در منطقه الهیه که در جمع‌آوری دوره‌گردها و جلوگیری از بی‌نظمی‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است، می‌گوید: ما با اداره‌کل اوقاف به یک جمع‌بندی رسیدیم تا املاکی را که متعلق به آن است برای این منظور در اختیار شهرداری قرار دهد. البته چند زمین را در اختیار گرفته و تسطیح کرده‌ایم و منتظر اتمام کارهای اداری بین 2 سازمان هستیم تا این زمین‌ها را به بازارهای محلی تبدیل کنیم. شالی‌بگ بیان می‌کند: جانمایی، امکان دسترسی آسان شهروندان و استقرار دستفروشان و وانتی‌های دوره‌گرد بسیار مهم است. ما نمی‌خواهیم تجربه ایجاد بازار محلی در کوی رضوی تکرار شود، ‌چون ساکنان آنجا به دلیل صداهای زیاد دستفروشان به شهرداری اعتراض می‌کردند. بنابراین جانمایی این نوع بازارها باید با کارشناسی دقیق انجام شود که هم برای دستفروشان و هم برای مردم مفید باشد. 


تاثیر آلودگی صوتی بر روح و روان

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی درباره آلودگی صوتی وانت‌بار‌ها با بلندگو می‌گوید: آلودگی صوتی معضلی است که به همراه شهرنشینی و افزایش جمعیت به وجود آمده است و بر جسم و روح و روان افراد تأثیر منفی می‌گذارد.
«مهناز رحمتی» با اشاره به این‌که آلودگی صوتی بعد از آلودگی هوا دومین معضل در تخریب سلامتی انسان‌هاست، بیان می‌کند: در جامعه امروز بیشتر توجه‌ها و توصیه‌ها به معضل آلودگی هواست و همین امر باعث شده آلودگی صوتی که عواقب خطرناکی برای سلامت جسم و روان انسان‌ها دارد، چندان جدی گرفته نشود.

وی می‌افزاید: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آلودگی صوتی در محیط‌های شهری می‌تواند باعث استرس و افسردگی و به دنبال آن بیماری‌هایی مانند افزایش فشار خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی و کاهش کارایی فرد در حوزه تحصیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید