• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3436
+
-

انتقاد از وضعیت جانورشناسی در ایران

حیات وحش
انتقاد از وضعیت جانورشناسی در ایران

 سردبیر مجله پازن با بیان اینکه جانورشناسان در کشور ما وضع مناسبی ندارند، عنوان کرد: جانورشناسی کاری بنیادین است، اما در کشور ما صبر و حوصله‌ای برای کارهای بنیادین وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، کاوه فیض‌اللهی در همایش رفتارشناسی حیوانات پستاندار که با هدف حفاظت بیشتر از این حیوانات برگزار شد، افزود: ایران با بیش از یک‌هزار گونه مهره‌دار در یک چهارراه جغرافیایی قراردارد؛ به‌طوری که بخشی از جانوران کشورهایی چون آفریقا، هند، آسیانه میانه و اروپا هم در کشور ما مشاهده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از این جانوران، ناشناخته به‌شمار می‌آیند، به‌طوری که بیش از 200گونه پستاندار در ایران وجود دارد ولی مجموع اطلاعاتی که به زبان فارسی در مورد آنها موجود است، بسیار اندک و کمتر از قطر رمان کلیدر است.

فیض‌اللهی درخصوص اطلاعات موجود درمورد گونه‌های جانوری، گفت: برای مثال هیچ اطلاعاتی درباره جانوران دوره زمین‌‌شناسی میوسن وجود ندارد، این در حالی است که درباره گونه‌ انسان اطلاعات بسیاری موجود است.

سردبیر فصلنامه پازن تصریح کرد: در دهه‌های اخیر، آزمایشگاه زیست‌شناسی دانشگاه فردوسی توانسته است چندین گونه جدید جونده کشف و نامگذاری کند که ما از وجود این جانوران اطلاعاتی در دست نداریم. خیلی از این جانوران قبل از اینکه متوجه شویم وجود دارند، منقرض می‌شوند.

وی گفت: منابع آبی را تمام کرده‌ایم، هوا را آلوده کرده‌ایم، مساحت جنگل‌ها هر روزه کاهش می‌یابد؛ برآورد شده که حیات وحش در دهه‌های گذشته 90درصد کاهش پیدا کرده است.

این درحالی است که منابع طبیعی غیرزنده را می‌توان فکری به حالشان کرد اما اگر منابع طبیعی زنده از دست بروند، برای همیشه آنها را از دست داده‌ایم. به همین دلیل منابع طبیعی زنده فوق‌العاده مهم محسوب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید