• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34359
+
-

آبادی خانه‌های ابدی

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین از امکان خرید قبر به صورت اینترنتی و اقساطی خبر داد

شهری
آبادی خانه‌های ابدی

الناز فشالنجی| قزوین- خبرنگار:


در قزوین 2 آرامستان بهشت رضوی و بهشت فاطمه(س) به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. مخارج کفن و دفن و مشکل نظافت و رفت وآمد به آرامستان‌های قزوین از مشکلاتی است که خانواده‌ها با ان دست به گریبان هستند. به سراغ مردم و مسئولان رفته‌ایم تا با وضعیت خانه‌های ابدی قزوین بیشتر آشنا شویم.


فروش اینترنتی و حضوری 

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین در خصوص نحوه فروش قبور در قزوین می‌گوید: فروش قبر به 2 صورت اینترنتی و حضوری انجام می‌شود که فروش آنلاین با هدف ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و صرفه‌جویی در زمان راه‌اندازی شده است. اما در این نوع خرید نیز پس از انجام مراحل ثبت‌نام متقاضی باید برای دریافت سند قبر به سازمان آرامستان‌های شهرداری مراجعه کند؛ یعنی مراحل دریافت قبر و سند به صورت حضوری است.

«حسین عمویی» عنوان می‌کند: از مهم‌ترین اقداماتی که شهرداری قزوین در راستای جلب رضایت شهروندان انجام داده فراهم کردن زمینه مناسب برای خرید قبور به صورت اقساطی است که با تدابیر اندیشیده شده هر شخصی از هر طبقه اجتماعی می‌تواند هزینه خرید قبر، کفن و دفن را بپردازد.


تمهیدات خاص

وی بیان می‌کند: ارائه قبور به افرادی که تحت پوشش اداره کل بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند به صورت رایگان صورت می‌گیرد؛ همچنین تمهیداتی برای افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند یا جانبازان بالای 25 درصد در نظرگرفته شده و به آنان نیز قبر رایگان تعلق می‌گیرد. 

عمویی تصریح می‌کند: در آرامستان‌های قزوین چند قطعه وجود دارد که به صورت رایگان به برخی از اقشار که نام برده شد یا افراد مجهول‌الهویه اختصاص داده می‌شود. این قطعات به شماره‌های 95، 96 و 97 به عنوان قطعه عمومی در انتهای بهشت فاطمه(س) واقع شده است. وی خاطرنشان می‌کند: افرادی که پس از مرگ مجهول الهویه هستند برای شناسایی و تعیین هویت به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شوند و پس از حدود یک تا 2 ماه اگر خانواده آن‌ها مشخص و معرفی نشد به حکم دادستانی در قطعات عمومی به صورت رایگان کفن و دفن می‌شوند. مراحل کفن و دفن افراد بی‌خانمان دارای هویت نیز به صورت رایگان صورت می‌گیرد. 


قیمت قبور

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین با اشاره به تعیین قیمت قبور توسط شورای اسلامی شهر می‌گوید: هر سال قیمت قبور براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تعیین می‌شود که در سال‌جاری بالاترین قیمت آن 14 میلیون تومان برای خرید یک قبر 3 طبقه تعیین شده است.

عمویی اضافه می‌کند: بهشت رضوی قطعه عمومی ندارد و از نظر دسترسی در موقعیت مکانی بهتری نسبت به بهشت فاطمه (س) است. به همین دلیل قیمت قبور در این آرامستان بیشتر است. یکی دیگر از دلایل قیمت بالای قبور در این آرامستان نوساز بودن و ارائه خدمات بهتر در آن ‌است. 

وی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین عناصری که در آرامستان‌ها مورد توجه است حفظ پاکیزگی محیط و رعایت اصول بهداشتی است که خوشبختانه شهرداری قزوین در سال‌های 95 و 96 از سوی اتحادیه آرامستان‌ها موفق به کسب رتبه نخست در زمینه پاکیزگی شده است. 


کمبود زمین

این مسئول تصریح می‌کند: یکی از مسائلی که در حوزه آرامستان‌ها وجود دارد کمبود زمین است که سازمان آرامستان‌های شهرداری در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام داده و نسبت به احداث آرامستان جدید اقدام کرده است. 
وی می‌افزاید: این زمین با مساحتی بالغ بر 26 هکتار در نزدیکی بهشت فاطمه(س) واقع شده است و تاکنون اقدامات لازم در زمینه تملک آن صورت گرفته است. سازمان آرامستان‌های شهرداری در حال آماده ‌سازی زیرساخت‌های لازم در این زمین است تا آرامستان مذکوردر مواقع بحران آماده شود. 


مشکلات آرامستان‌های قزوین

یک شهروند قزوینی که به زیارت اهل قبور آمده است به همشهری می‌گوید: آرامستان بهشت رضوی شرایط مناسبی ندارد و خانواده‌های متوفی برای آمدن به زیارت اموات با مشکلات متعددی از جمله نبود جای پارک خودرو به حد کافی، حضور متکدیان، تردد افراد مشکوک و بیماران مبتلا به اعتیاد، نظافت نشدن محیط و... روبه رو هستند. 
«درویشوند» ادامه می‌دهد: از طرف دیگر افزایش قیمت قبر که سالانه اعمال می‌شود مردم را دچار مشکلات جدی کرده. خبر‌های زیادی مبنی بر این افزایش قیمت به گوش می‌رسد که موجب آشفتگی اذهان عمومی شده است. 

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات در زمینه آرامستان‌های قزوین نبود دسترسی آسان به بهشت فاطمه(س) است که شهروندان را دچار گرفتاری کرده و برای رفع آن باید تدابیری اندیشیده شود. 
«معصومه نوشاد» دیگر شهروند قزوینی نیز در این خصوص می‌گوید: وضعیت آرامستان‌های قزوین به نسبت چند سال گذشته بهتر شده است و خدمات بیشتری به خانواده‌های متوفی تعلق می‌گیرد؛ اما هنوز هم مشکل پرداخت هزینه قبرو صدور جواز کفن و دفن برای برخی از خانواده‌ها وجود دارد. 

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از مشکلاتی که در این زمینه مطرح است دشواری راه دسترسی به آرامستان بهشت فاطمه(س) است. در روزهای خاص و به‌ویژه پنج شنبه و جمعه هر هفته علاوه بر بار سنگین ترافیک، تردد بدون داشتن وسیله نقلیه شخصی نیز سخت است. جاده این مسیر نیز به آسفالت‌ریزی احتیاج دارد و فرسودگی آسفالت ممکن است برای شهروندان خطرناک و حادثه آفرین باشد، زیرا تعداد رفت و آمد در این جاده زیاد است. 
این بانوی جوان قزوینی می‌افزاید: به طور کلی وضعیت ارائه خدمات به شهروندان رضایت بخش است. همچنین نظافت محیط آرامستان نیز به خوبی صورت می‌گیرد که بسیار مهم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید