• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225247
+
-

خانه ابدی رایگان است

رئیس شورای شهر تهران: اگر ‌فردی بخواهد قبر پیش‌خرید کند، باید هزینه‌های آن را بپردازد

گزارش
خانه ابدی رایگان است

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز (25اردیبهشت) دویست‌و‌سی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران با حضور رئیس پارلمان شهری برگزار شد. پس از تشریح دستور جلسه توسط مهدی چمران، خبرنگاران درخصوص افزایش قیمت قبور در بهشت زهرا(س) سؤال کردند و خواستار شفاف‌سازی‌ بیشتر شدند. رئیس شورای شهر تهران هم برای چندمین‌بار تأکید کرد: «قیمت قبر برای دفن روز رایگان است و اگر فردی بخواهد رزرو یا پیش‌خرید کند باید بهای روز و هزینه‌ها را که صورت می‌گیرد، بپردازد. هنگامی که فردی قبری را پیش‌خرید می‌کند ممکن است سال‌ها بعد از آن استفاده کند؛ به این ترتیب بهشت‌زهرا(س) جا دارد، اما عملا نمی‌تواند از آنجا برای دفن اموات استفاده کند و بر این اساس عنوان می‌شود که ظرفیت پرشده است.»
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران خبر افزایش5برابری قیمت مزار در بهشت زهرا(س) را نادرست دانست و گفت: «بهای خدمات بهشت‌زهرا(س) با توجه به نرخ تورم، حداکثر 38درصد افزایش داشته است؛ البته در این دوره براساس مصوبه شورای شهر تهران برای دفن روز یک قبر رایگان به شهروندان داده می‌شود و هیچ الزامی برای خرید 2قبر دیگر (طبقه دوم و سوم) وجود ندارد. حال اگر شهروندان تمایل به رزرو 2قبر دیگر داشته باشند، باید 15میلیون تومان (قیمت سال گذشته) بپردازند. البته الزامی نیست هزینه 15میلیون تومان یکجا پرداخت شود و شهروندان می‌توانند به‌صورت تقسیط در طول یک سال این هزینه را پرداخت کنند.»

غیبت شهردار؛ قانونی یا غیرقانونی؟
بررسی گزارش تفریغ بودجه‌1401و بندهای تکلیفی، مهم‌ترین دستور جلسه دیروز (25اردیبهشت) شورای شهر تهران بود. تعدادی از اعضای پارلمان شهری انتظار داشتند در جریان بررسی این گزارش علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم حضور داشته باشد؛ ازاین‌رو مواردی مبنی بر حضور یا عدم‌حضور شهردار تهران در جلسه مطرح شد که در نهایت مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری گفت: «شهردار بنا به دلایلی نتوانست در این جلسه شرکت کند و این اقدام خلاف قانون نیست و معاونان او حضور دارند. از نظر من تکلیف مشخص است و ما خلاصه گزارش حسابرس را بررسی و تصویب خواهیم کرد و اگر سؤالی داریم باید آن را با شهردار یا نماینده‌ای که معرفی می‌کند، مطرح کنیم، اما این مسئله سلب مسئولیت از شهردار نمی‌کند.» محمد‌آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه هم تأکید کرد: «طبق ماده26 شهردار باید در زمان پیشنهاد و تفریغ بودجه در صحن شورا حضور داشته باشد، اما چون این ماده‌قانونی (ماده26)  استناد به ماده 38قانون شهرداری دارد که این ماده سال 1401در صحن مجلس شورای اسلامی منسوخ شده است، نمی‌توان به آن استناد کرد؛ ازاین‌رو به لحاظ قانونی در جریان بررسی گزارش تفریغ نیاز و الزامی برای حضور شهردار تهران نیست و طبق بررسی‌های انجام‌شده سال‌های گذشته هم چنین اتفاقی (حضور شهردار تهران در صحن) رخ نداده است.»

تصویب گزارش تفریغ بودجه 1401
در جریان جلسه دیروز (25اردیبهشت) پس از ارائه گزارش تفریغ بودجه 1401توسط حسابرس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت که گزارش تفریغ بودجه شامل گزارش حسابرس و گزارش کمیسیون است، حسابرس در بازه زمانی برخی از اسناد مدارک را در شهرداری نتوانسته دریافت کند، برهمین اساس ما در کمیسیون برنامه و بودجه بخش دیگری از کارها را پیگیری و گزارش را تکمیل کردیم. محمد آخوندی با بیان اینکه گزارش تهیه‌شده نتیجه بررسی کمیسیون برنامه و بودجه منصفانه، بدون جهت‌گیری و همراه با نقد سازنده است، تأکید کرد: «بودجه عمومی شهرداری تهران سال 1401، 50هزار و 370میلیارد تومان بود. عملکرد شهرداری در تحقق بودجه، 80هزار و 355میلیارد تومان بوده که از این میزان، 11هزار و272میلیارد تومان آن، غیرنقد غیرقابل تخصیص بوده و 69هزار میلیارد تومان نیز درآمد نقد و غیرنقد شهرداری در سال‌1401 است.» در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه توضیحاتی درخصوص عملکرد شهرداری در حوزه درآمد ناشی از عوارض، ارزش‌افزوده، اختصاص اعتبار به حوزه‌های مختلف اعم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مصارف بودجه به تفکیک واحدهای اجرایی و مناطق 22گانه و... ارائه داد و در نهایت هم این گزارش به اتفاق آرا تصویب شد. البته محمد آخوندی گفت که در برخی از موارد درآمدی و هزینه‌کرد ابهاماتی برای اعضا وجود داشت و برخی از نمایندگان هم سؤالاتی داشتند که در قالب ماده واحد و بندهای تکلیفی شهرداری را موظف کردیم در فرصت یک‌ماهه به همه این ابهامات و سؤالات پاسخ دهد.

داده‌نما
مهم‌ترین تکالیف شهرداری در تفریغ بودجه
شهرداری تهران موظف است نسبت به پیگیری و وصول درآمد غیرنقد غیرقابل تخصیص هر 3‌ماه یک‌بار به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گزارش دهد.
شهرداری باید دلایل وصول‌نشدن کامل عوارض و درآمدهای وصولی در حریم شهرها را توضیح دهد.
در بخش مصارف بودجه، شهرداری دلایل ابلاغ‌نشدن کامل ردیف اعتباری احداث، توسعه و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ خطوط متروی تهران را ارائه دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید