• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34331
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

چهارشنبه 25 مهر

روز جهانی ریشه‌کنی فقر-
فقر و نابرابری اعم از اقتصادی یا اجتماعی یکی از معضلاتی است که جامعه ما را روزبه‌روز بیشتر درگیر خود می‌کند.  این پدیده زشت با وجود درآمدهای نفتی و غیرنفتی در حال گسترش بوده و برنامه‌های دولتی  از طریق سازمان‌های حمایتی بزرگ (کمیته امداد، بهزیستی و...) نتوانسته در مبارزه با این پدیده کارساز باشد. اما چندسالی است که تشکل‌های مردمی، ثمن‌ها و خیریه‌ها با ورود جدی به این حوزه توانسته‌اند گام‌هایی هرچند کوچک در مسیر ریشه‌کنی فقر بردارند.  بیایید در بیست و پنجم مهر (هفدهم اکتبر) «روز جهانی ریشه‌کنی فقر» همه با هم مانند قطره‌ای باشیم بر دستانی که محتاج یاری‌اند. کمک‌ها صرفا می‌تواند جنبه مالی نداشته باشد؛ گاهی عطش یک نیاز با شنیدن جمله‌ای محبت آمیز رفع می‌شود. بیایید فقط یک فردا، زندگی را از دریچه‌ای دیگر ببینیم. (خدی)

فراموشی در گالری سایه- تماشای هنر روح را نوازش می‌دهد، حتی اگر آن هنر با ایده‌ای رنج‌آور مانند روزمرگی در زندگی انسان‌های امروزی خلق شده ‌باشد. گروهی از عکاسان مجموعه آثار خود را که با همین موضوع، در گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی به نمایش گذاشته‌اند و تنها تا 25مهر فرصت تماشای این آثار را دارید. این نمایشگاه گروهی عکس که با عنوان «روزمرگی‌های معاصر، فصل دوم: فراموشی» با گردآوری علی میراسماعیلی از 20مهر در گالری سایه افتتاح شده‌است، 25مهر پایان خواهد یافت. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «لمس تکان‌دهنده رخداد‌ها در سازوکار معمول زندگی و ادراک رنج مضاعف ناتوانی در برابر آنها، سبب شد که انسان معاصر در انتهای روزمرگی دست به فراموشی بزند، چنان‌که گویی چیزی وجود نداشته و اتفاقی نیفتاده است. فراموشی به تلاش ناخودآگاه و اجتناب‌ناپذیر انسان معاصر برای به‌یاد نیاوردن می‌پردازد.» (سمنژ)



ملاقات با فرخی‌یزدی در زندان- فردا به زندان می‌رویم. حکمش هم سالگرد درگذشت محمدفرخی‌یزدی (شاعر و روزنامه‌نگار) است. او روز 25مهر 1318در زندان «قصر» که زمانی یکی از مخوف‌ترین زندان‌های جهان به‌شمار می‌رفت، مسموم شد و پس از آن در بیمارستان با تزریق آمپول هوا به قتل رسید. زندان قصر درحال ‌حاضر تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده است. 

در بازدید از این موزه به اتاق فرخی‌یزدی هم می‌رسید که در توضیح آن نوشته شده «در زمان مرمت زندان قصر، به سلولی برخوردیم که بر دیوارهایش اشعار فرخی‌یزدی نقش بسته بود» . و با توجه به این موضوع، اتاق مذکور را به‌عنوان سلول فرخی‌یزدی شناسایی کرده و تنها آن را مرمت و بازسازی در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند. روی دیوار این سلول شعری از فرخی‌یزدی می‌خوانید: وای بر شهری که در آن مزد مردان درست/ از حکومت غیرحبس و کشتن و تبعید نیست. 



انار هورامان- از 25مهر جشنواره انار هورامان در استان کردستان آغاز می‌شود و 3روز آخر هفته فرصت هست تا چند‌روز از پاییز خود را در کردستان و به بازدید از این جشنواره بگذرانید. بیشترین باغ‌های انار در 4روستای ناو، سلین، بلبر و ژیوار قرار دارند و محل جشنواره نیز همین 4روستاست. اهالی، تلاش می‌کنند با برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث معرفی بیشتر محصولات کشاورزی منطقه شوند. بد نیست برای حمایت از باغداران هورامان که به‌دلیل مسیرهای ارتباطی صعب، نبود سردخانه و نداشتن بازارهای مصرف جهانی، مشکلات بسیاری دارند، این چندروز را در هورامان و میان باغ‌های انار آن بگذارنید. 

به تماشای نام‌برده- کسانی که می‌خواهند نخستین بیننده‌های «نام‌بُرده» باشند، باید فردا خودشان را به تماشاخانه ایرانشهر برسانند. نام‌برده، کاری از گروه تئاتر دن‌کیشوت، به کارگردانی علی‌اصغر دشتی است که آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیاردشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در آن بازی می‌کنند. اجرای این نمایش فردا (25مهر) در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌شود. بلیت فروشی این نمایش از هفته گذشته در پایگاه‌های مجازی فروش بلیت تئاتر و سینما آغاز شد. 


اسب و دو نشان- به فیلمی نیاز داریم که در آن باران ‌کوثری و مهتاب ‌کرامتی حضور داشته باشند و هردو هم قابل‌تحسین باشند و سایر عوامل هم درست سرجای خودشان باشند. فیلمی که همه این مشخصات را داشته باشد، بدون‌تردید «اسب‌ حیوان ‌نجیبی ‌است» از عبدالرضا کاهانی است.  کاهانی توانایی فوق‌العاده‌ای در انتخاب درست بازیگر برای نقش‌های تعریف‌شده در فیلمنامه دارد و بهتر از آن هم از بازیگرهایش بازی می‌گیرد.  بنابراین به‌مناسبت تولد مهتاب‌کرامتی (25مهر1349) و 15سال بعد  (25مهر1364) باران‌کوثری، می‌توانید این حضور مشترک آنها را در اسب‌حیوان‌نجیبی‌است تماشا کنید.  غیراز این، تماشای مهتاب‌کرامتی در فیلمی دیگر از کاهانی، «بیست» هم توصیه می‌شود. او در این فیلم گریمی متفاوت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید