• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34275
+
-

حرف‌های صریح اقتصاددانان با رئیس‌جمهور

روحانی با اقتصاددانانی از طیف‌های گوناگون فکری دیدار کرد و فرصتی به آنان داد تا انتقادهایشان را با صراحت مطرح کنند

گزارش
حرف‌های صریح اقتصاددانان با رئیس‌جمهور

دیروز رئیس‌جمهور در قالب دیداری که قرار بود با امضاکنندگان دومین نامه اقتصاددانان درباره شرایط اقتصادی کشور برگزار شود، با جمعی از استادان اقتصاد دانشگاه‌ها، دیدار کرد.

این جلسه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و روایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تنها انعکاسی است که از محتوای آن منتشر شده است اما طبق اظهارنظر برخی شرکت‌کنندگان، این نشست یکی از صریح‌ترین نشست‌هایی بوده است که بین طیف کارشناس و منتقد با رئیس قوه مجریه برگزار شده و حضور گرایش‌های مختلف اقتصادی و رده‌های متنوع سنی از ویژگی‌های بارز آن بوده است.

به گزارش همشهری، 2روز پیش وقتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور از برگزاری جلسه با استادان اقتصاد دانشگاه‌ها خبر داد، همه گمان کردند این جلسه قرار است با امضاکنندگان نامه دوم اقتصاددانان برگزار شود اما به‌نظر می‌رسد از آنجا ‌که اغلب نویسندگان آن نامه گرایش اقتصادی نزدیک به هم داشتند، دولت ترجیح داده جمعی متنوع از اقتصاددانان را دعوت کند و نظرات همگان را درباره مسائل اقتصادی کشور جویا شود. در این نشست حتی از اقتصاددانان مشاور دستگاه‌های دولتی نیز چهره‌هایی حضور داشتند.

جهانگیری؛ غایب دیدار با اقتصاددانان

دیروز حسن روحانی در ریاست‌جمهوری میزبان طیف متنوعی از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی کشور بود. در این جلسه برخی دولتمردان اعم از محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، محمد نهاوندیان و عبدالناصر همتی حضور داشتند اما همان‌قدر که حضور علی ربیعی، وزیر سابق کار نیز که گویا پس از استیضاح با حکمی نانوشته مسئولیت ‌ترمیم روابط دولت با جامعه را بر عهده گرفته است، می‌توانست از نکات قابل‌توجه این نشست باشد، غیبت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از عجایب جلسه بود تا جایی که برخی از اقتصاددانان از غیبت جهانگیری گلایه کردند. مهمانان اما در سنین مختلف در جلسه رئیس‌جمهور حاضر شده بودند؛ از بایزید مردوخی که سابقه‌اش در اقتصاد از سن برخی حاضران بیشتر است تا چهره‌های جوانی که گمنام هستند و لابد جویای نام.
حسین عبده تبریزی، محسن رنانی، تیمور رحمانی، حسن سبحانی، فرشاد فاطمی، احمد توکلی، سعید لیلاز، کامران ندری، زهرا کریمی و بسیاری دیگر از حاضران جلسه بودند و فرشاد مؤمنی، حسین راغفر و برخی دیگر از اقتصاددانانی که اخیرا  از منتقدان جدی سیاست‌های اقتصادی دولت بودند از غایبان.

پیشنهاد‌های عملیاتی ارائه شود

رئیس‌جمهور در جلسه با اقتصاددانان که 3 ساعت به طول انجامید، ضمن قدردانی از حمایت‌ها و ارائه دیدگاه‌ها و طرح‌های دلسوزانه اقتصاددانان کشور برای کاستن از مشکلات اقتصادی، بر ضرورت تقویت امید در جامعه برای شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی تأکید کرد و گویا از اقتصاددانان درخواست کرده است که در تحلیل‌ها و قضاوت‌های خود نسبت به دولت به همه فشارهای خارجی و تحریم‌های بی‌سابقه توجه داشته باشند و با قضاوت عادلانه، دولت را نقد کنند. روحانی البته ادعا کرده است که در تمام دوره فعالیت 5ساله دولت، پیوسته هفته‌ای 2 جلسه اقتصادی با مسئولان، مدیران و مشاوران اقتصادی داشته و هیچ تصمیمی بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است. گویا تصمیمات ارزی دولت نیز خروجی همین مشورت‌ها بوده چراکه سیاست‌های ارزی دولت نیز ازجمله موضوعات مطرح شده از سوی اقتصاددانان بوده که رئیس‌جمهور گفته است: به‌هرحال گروهی در دولت هستند که برای مسائل اینچنینی از آنها نظرخواهی شده و به‌صورت جمعی تصمیم گرفته می‌شود، پس نظر جمع بر این بوده که سیاست‌های ارزی چند ‌ماه گذشته اعمال شود.

 رئیس‌جمهور به این نکته اشاره کرده که دولت در شرایط کنونی حتی می‌تواند نرخ دلار را به ۶ هزار تومان هم کاهش دهد اما با توجه به وضعیت پیش رو و مواردی که نیاز حفظ ذخایر ارزی کشور را بیش از هر زمان دیگری دوچندان می‌کند، اقدامات سنجیده در این وضعیت صورت می‌گیرد و بیشترین مدیریت با منابع ارزی کشور هم‌اکنون صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور انتقادات مطرح شده از سوی اقتصاددانان را دلسوزانه و کارشناسی دانسته و ابراز امیدواری کرده است که جلسات اینچنینی ادامه پیدا کند. او از مسئولان دولت خواسته تا این جلسات را در محورهای مختلف اقتصادی پی بگیرند. تأکید بر تقویت امید در جامعه و سرمایه اجتماعی نیز از دیگر مسائل مورد تأکید رئیس‌جمهور بوده است. به گفته روحانی، ما در شرایط بحرانی نیستیم اما شرایط، عادی نیز نیست و در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام مواضع و دیدگاه‌ها، باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانی‌های بحق، برای رفع این نگرانی‌ها نیز راه‌حل و پیشنهاد‌های عملیاتی ارائه شود.

روحانی با اشاره به جنگ روانی دشمن و فشارهای معیشتی بر مردم گفته است: دولت طرح‌های گسترده‌ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد اما درعین‌حال اقتصاد کشور از گذشته با بیمارهای مزمنی مواجه بوده که بروز برخی مشکلات و مسائل، باعث می‌شود تا عوارض آن بیمارهای مزمن، تشدید و آثارش بیشتر در جامعه لمس شود. به گفته او، دولت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت‌تر هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نخواهد داشت.

اقتصاددانان چه گفتند؟

تماس همشهری با برخی از اقتصاددانان حاضر در این جلسه برای دست‌یافتن به جزئیات، نتیجه قابل‌توجهی در بر نداشت. اغلب آنها از تأکید رئیس‌جمهور برای احیای امید در جامعه خبر می‌دادند و البته گلایه داشتند که رئیس‌جمهور در این جلسه بیشتر مایل بود حرف‌های خودش را درباره اوضاع بزند و در تأیید نظرات مهمانان بگوید که از اینها خبر دارد. جعفر خیرخواهان، اقتصاددان به‌عنوان یکی از حاضران جلسه با رئیس‌جمهور به خبرگزاری مهر گفته است: اقتصاددانان صریح و بی‌پرده با رئیس‌جمهور مسائل و مشکلات اقتصادی را مطرح کردند و ازاین‌جهت که بعد از مدت‌ها آنها توانستند پیام خود را به شخص اول دستگاه اجرایی کشور برسانند، از دید آنها یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود. او معتقد است این امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور موارد مدنظر اقتصاددانان را در تصمیمات خود لحاظ کند. طبق روایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، راه‌های برون‌رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، دخالت دولت در بازار ارز، مدیریت و کنترل تبعات شوک‌های اقتصادی برای مصرف‌کننده و تولیدکننده، تقویت تعامل با جهان، ایجاد فرماندهی برای مقابله با تحریم‌ها و ارائه بسته‌های مشروط حمایتی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ازجمله مباحث و موضوعاتی است که استادان و صاحب‌نظران اقتصادی شرکت‌کننده در این نشست، مطرح و دیدگاه‌های خود را درباره آن اظهار کرده‌اند. احمد توکلی، اقتصاددان منتقد دولت نیز از حاضران در این جلسه بود که برخی از سخنان رئیس‌جمهور را قانع‌کننده دانسته و گفته است چنین جلساتی دولت را به اهل فکر نزدیک می‌کند. او نقد سیاست‌های ارزی دولت را ازجمله مسائل پررنگ این دیدار عنوان کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید