• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34249
+
-

یک ‌ماه تعطیلی تجارت در مرز مهران

تاجران و کارشناسان اقتصادی معتقدند در مدت تعطیلی مرز مهران، مرز چنگوله دهلران می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات کالا باشد

اقتصاد
یک ‌ماه تعطیلی تجارت در مرز مهران

مریم نظری | ایلام –خبرنگار:


با توجه به نزدیکی ایام اربعین حسینی و افزایش تردد در مرز مهران که هر سال سبب تعطیلی کار تجار می‌شود، آماده‌سازی مرز چنگوله در شهرستان دهلران به عنوان مرز کمکی مهران ضروری است.
بخش تجاری مرز مهران هر سال حدود یک ماه به دلیل ایام اربعین و تردد زائران تعطیل می‌شود؛ موضوعی که به دغدغه بزرگی برای تجار و کارگران این مرز تبدیل شده است زیرا کار آنها روی زمین می‌ماند و درآمدشان به صفر می‌رسد.

در این میان برخی تاجران و دیگر فعالان اقتصادی معتقدند که راه‌اندازی مرز چنگوله می‌تواند این مشکل بزرگ را حل و تجار بازار عراق را حفظ کند. آنها می‌گویند استان ایلام دارای ظرفیت‌های مرزی بسیار خوبی است که باید برای بخش تجارت آن فکری اساسی شود در غیر این صورت بخش مهمی از بازرگانان استان متحمل زیان می‌شوند.


لزوم راه‌اندازی مرز چنگوله

یکی از بازرگانان ایلام به همشهری می‌گوید: تعطیلی مرز مهران در ایام اربعین به یک مشکل اساسی برای بازرگانان تبدیل شده است چراکه باعث تعطیل شدن صادرات و کاهش درآمد و ضرر دیدن بازرگانانی می‌شود که کارشان به این مرز وابسته است.
«اقبال شیخی» با بیان این‌که راه‌اندازی مرز چنگوله می‌تواند بازار عراق را برای صادرات ما حفظ کند، ادامه می‌دهد: علاوه بر بازرگانان، کارگران مرز مهران هم در ایام اربعین بیکار می‌شوند و از نظر اقتصادی و معیشتی ضربه می‌خورند.این تاجر تاکید می‌کند: در صورت راه‌اندازی مرز چنگوله دهلران، به عنوان بازوی کمکی مرز مهران، دیگر در ایام اربعین شاهد بروز مشکلات برای کارگران و تجار نخواهیم بود.شیخی می‌گوید: مسئولان استان اعلام کرده‌اند که غیر از چنگوله، مرز چیلات هم در ایام اربعین بازگشایی خواهد شد اما تا الان اتفاق خاصی رخ نداده است و امیدواریم این مهم محقق شود.


جلوگیری از بیکاری تجار و کارگران

فعالان اقتصادی استان تاکید دارند که مرز چنگوله در مجاورت کشور عراق قبل از شروع پیاده‌روی و آیین‌های ویژه اربعین حسینی فعال شود.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در این زمینه می‌گوید: با توجه به این‌که فعالیت صادراتی مرز مهران به عنوان گذرگاه اصلی تردد به عتبات‌ عالیات حدود یک ماه تعطیل می‌شود، لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی‌شده گذرگاه‌های جدیدی که دارای مجوز هستند همچون چنگوله، چیلات و هلاله شمالی به عنوان مرز پشتیبان وارد مدار صادرات شوند.

«شعبان فروتن» اظهار می‌کند: مرز مهران کانون اصلی صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور عراق است که برای جلوگیری از تعطیلی و بیکاری یک ‌ماهه تجار و کارگران آن باید بازارچه چنگوله و هلاله شمالی که قبلا رایزنی‌های آن با عراقی‌ها انجام شده است، دایر شود.


لزوم جداسازی مسیر تردد زوار از صادرات

رئیس اتاق بازرگانی ایلام ادامه می‌دهد: انتظار ما این است که با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی کاری کنیم که در کنار میزبانی خوب و باشکوه از زوار، رونق اقتصادی مرزها هم مهم تلقی شود و به آن بی‌توجهی نشود.

فروتن می‌گوید: بخش خصوصی، به‌ویژه تجار استان، برای صادرات کالا از طریق مرز چنگوله به عنوان مرز پشتیبان مهران آمادگی لازم را دارند. بنابراین نیاز است که مسئولان به وعده خود عمل و این مرز را باز کنند.
وی تاکید می‌کند: ضرورت دارد با همکاری کشور عراق، مسیر تردد زوار از مسیر صادرات کالا جداسازی شود تا نه برای زوار مشکل ایجاد شود و نه برای تاجران. در ضمن، زمان دقیق تعطیلی مرز مهران هر سال باید مشخص شود تا تجار به‌موقع در جریان تعطیلی آن قرار گیرند.


پیگیر راه‌اندازی چنگوله هستیم

در این میان معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار با بیان این‌که در حال پیگیری برای راه‌اندازی چنگوله هستیم، می‌گوید: کارهای لازم شامل راه‌سازی، برق‌رسانی، اتصال به شبکه آب و فیبرنوری در این مرز انجام شده است.«ایوب درویشی» اضافه می‌کند: مهم‌ترین تلاش ما باید این باشد که چنگوله هرچه زودتر مهیای صادرات شود تا در زمان تعطیلی مرز مهران، کارهای صادراتی از طریق این گذرگاه انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: کمیته اقتصادی اربعین در استان ایلام با محوریت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی فعال شده که به دنبال سرعت بخشیدن به کارها برای راه‌اندازی مرز چنگوله است.
معاون استاندار تاکید می‌کند: پیگیری‌های لازم در خصوص ایجاد دیگر بازارچه‌ها مانند چیلات و هلاله شمالی هم در دستور کار قرار گرفته است و با جدیت دنبال می‌شود.

***
معاون استاندار در حالی از پیگیری برای ایجاد دیگر مرزها و بازارچه‌های ایلام برای صادرات به عنوان جایگزین مرز مهران خبر می‌دهد که دقیقا در ایام اربعین به سر می‌بریم و تردد زائران از مرز مهران به عتبات عالیات شروع شده است. 

مسئولان استان بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی ایلام وعده داده بودند که مرز چنگوله قبل از این ایام بازگشایی خواهد شد تا کسب و کار تاجران و معیشت کارگران به خطر نیفتد؛ چیزی که تا امروز هنوز از آن خبری نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید