• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34245
+
-

خواب ناخوش یک پارکینگ

طرح پارکینگ مکانیزه رجایی‌شهر از سال 92 با صرف 21 میلیارد ریال به اجرا درآمد

شهری
خواب ناخوش یک پارکینگ

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:


تنها پارکینگ مکانیزه رجایی‌شهر که قرارداد آن در سال 91 بسته و ساخت آن از سال 92 شروع شد، در کش و قوس‌های فراوان مراحل ساخت، با وجود اعلام برخی مسئولان مبنی بر افتتاح و بهره‌برداری در بهمن 96، همچنان به بهره‌برداری نرسیده است و در طبقات آن به جای خودرو، گردوخاک جابه‌جا می‌شود.

علاوه بر توسعه ساخت‌وساز و افزایش جمعیت در منطقه «رجایی‌شهر» به دلیل وجود مجتمع‌های تجاری فراوان، معضل ترافیک و کمبود پارکینگ هر روز بزرگ‌تر می‌شود. پس از اجرای طرح «پارک ممنوع» در خیابان اصلی در سال 95 کسبه و ساکنان این منطقه برای پارک خودروهای خود با مشکلات زیادی مواجه شدند. مردمی که برای خرید یا امور دیگر به این منطقه وارد می‌شدند هم خودروهای خود را در کوچه‌های فرعی پارک می‌کردند که کمبود پارکینگ در رجایی‌شهر را بیش از پیش نشان می‌داد. 

به منظور حل این معضل، حدود 5 سال پیش، شهرداری کرج اقدام به ساخت یک پارکینگ مکانیزه در خیابان هفتم رجایی‌شهر کرد اما در اواسط اجرای این طرح، برای مدت طولانی کار متوقف شد و پس از شروع مجدد، قرار شد بهمن سال گذشته، این پارکینگ راه‌اندازی شود، اما به گفته مسئولان شهرداری استقبال چندانی از این پارکینگ نشده است؛ این در حالی است که اطلاع‌رسانی درستی هم انجام نشده است و شهروندان از وجود این پارکینگ بی‌خبرند.


کاهش ترافیک نداریم

یکی از کسبه نزدیک به این پارکینگ می‌گوید: مدتی است فعالیت این پارکینگ شروع شده اما هیچ تاثیری در کاهش ترافیک و بی‌نظمی خیابان‌های اطراف نداشته است و مردم همچنان خودروهای خود را در کوچه و خیابان پارک می‌کنند.
«پیام اژدری» می‌گوید: ما که کسبه این محل هستیم، همیشه دنبال جای پارک می‌گردیم و با توجه به این‌که در محدوده خیابان ششم تا هشتم، 4 بانک وجود دارد، کارمندان بانک از ابتدای صبح تا ساعت 4 عصر خودروهای خود را در کوچه و خیابان‌های اطراف و جلو مغازه‌ها پارک می‌کنند. ما نه‌تنها برای خودروهای خود جای پارک نداریم، بلکه زمانی که بار برای مغازه می‌آید، باید در جایی دورتر پارک کند و کالاهای رسیده را با سختی از این مسیر به مغازه می‌رسانیم.
اژدری می‌افزاید: در ابتدای راه‌اندازی این پارکینگ، خوشحال بودیم که این وضعیت تغییر خواهد کرد اما نه کارمندان بانک و نه مردم هیچ کدام از آن استقبال نکردند و همان وضعیت قبل پابرجاست.


مردم از پارکینگ استقبال نمی‌کنند

نگهبان این پارکینگ می‌گوید: این پارکینگ هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است اما از بهمن گذشته طبقه همکف مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته این طبقه پر هم نمی‌شود و شهروندان چند دقیقه برای انجام کار خود در این طبقه پارک می‌کنند. «حسین لازمی» با بیان این‌که در مدت بازگشایی پارکینگ از جانب مردم استقبال مناسبی نشده است، می‌گوید: البته چون در این مورد اطلاع‌رسانی نشده است، کسی خبر ندارد و با توجه به این‌که در این کوچه 3 مدرسه وجود دارد، فقط گاهی زمان تعطیلی مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازمی در ادامه اضافه می‌کند: هنوز فرهنگ استفاده از پارکینگ وجود ندارد و مردم برای راحتی و سرعت انجام کار خود و نپرداختن هزینه ترجیح می‌دهند در کوچه و خیابان پارک کنند؛ در حالی که پارک خودرو در پارکینگ علاوه بر تامین امنیت خودرو، در کاهش ترافیک و ایجاد نظم در شهر نیز نقشی موثر دارد.


شرح وضعیت ساخت و ظرفیت پارکینگ

مدیر کل اداره مطالعات و بررسی ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل شهرداری کرج درباره طولانی شدن این طرح اظهار می‌کند: در ساخت یک پارکینگ، ابتدا باید محل و موقعیت مشخص شود و شهرداری آن را تحویل پیمانکار دهد تا پروسه مهندسی و نقشه‌های فنی آن طی شود.

«الهام باقری» با بیان این‌که کرج دومین کلان‌شهر در کشور است که این نوع پارکینگ‌ها را می‌سازد، می‌افزاید: در ساخت پارکینگ رجایی‌شهر هم مراحل فنی لازم طی شد و این پروسه در زمان مشخص انجام شده و تاخیری نداشته است.
باقری می‌گوید: طرح این پارکینگ از سال 92 با صرف 21 میلیارد ریال به اجرا درآمد که در زمینی به مساحت حدود 600 متر و ظرفیت آن 40 واحد برجی و 48 واحد پازلی است. باقری با بیان این‌که ورودی این پارکینگ از خیابان هفتم و خروجی آن در خیابان ششم رجایی‌شهر است، می‌گوید: ساعت کار این پارکینگ از 7:30 صبح تا 10 شب است و مبلغ دریافتی آن نیز بر اساس مصوبه شورای شهر است و شهرداری در این مورد اختیاری ندارد.
مدیرکل اداره مطالعات و بررسی ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل شهرداری کرج با اشاره به این‌که رجایی‌شهر ماهیت تجاری و از نقاط مختلف کرج جذب مسافر دارد، می‌گوید: موقعیت و محل این پارکینگ نیز مناسب و قسمتی از آن در حال بهره‌برداری است.

باقری با بیان این‌که اکنون امکانات فنی پارکینگ آماده است و سازمان حمل بار و مسافر متولی بهره‌برداری از آن است، اضافه می‌کند: در کوچه‌های اطراف تابلوهایی برای هدایت مردم به این پارکینگ نصب شده است، اما استقبالی صورت نمی‌گیرد و مردم ترجیح می‌دهند خودروهای خود را در خیابان پارک کنند. امیدواریم معاونت حمل‌و‌نقل و مردم از امکانات ایجاد‌شده استفاده کنند تا از بار ترافیکی و مشکلات مردم کم شود.


درصدد رفع جدی مشکلات پارکینگ هستیم

رئیس حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری با اشاره به این‌که در بخش شبکه معابر پارکینگ و ورود و خروج آن مشکلاتی وجود دارد، می‌گوید: برخی مشکلات و موارد از قبل پیش‌بینی نشده و نیاز است با همکاری معاونت حمل‌و‌نقل برطرف شود.
«مجید استادکاظمی» در پاسخ به این‌که پارکینگ چه زمان به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار می‌کند: در مرحله اول شناسایی پیمانکار هستیم و برای مناقصه فراخوان می‌دهیم و با توجه به این‌که تقاضا برای پارک دوبل و سوبل در این منطقه زیاد است، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی این پارکینگ، مشکل ترافیک و پارکینگ برطرف شود.
وی با اشاره به این‌که این پارکینگ اولین تجربه مردم در منطقه است، می‌گوید: شاید مردم بابت خودرو خود نگران باشند، اما بعد از راه‌اندازی آن به مرور زمان اطمینان آنها جلب می‌شود و لازم است گفته شود که این پارکینگ ضریب اطمینان خوب و بالایی دارد و جای نگرانی نیست. 


واگذاری پارکینگ به بخش خصوصی

رئیس حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان این‌که راه‌اندازی  پارکینگ مکانیزه رجایی‌شهر مشکلات فنی داشته است، می‌گوید: قسمت زیادی از مشکلات برطرف و به صورت موقت بهره‌برداری شده است.
«مجید استادکاظمی» می‌گوید: به دلیل کمبود تجربه، مشکلاتی نیز در نگهداری این پارکینگ وجود داشت؛ با توجه به این‌که تعمیرات و نگهداری آن باید به طور مستمر انجام شود، درصدد هستیم با واگذاری آن به بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک، به طور کامل به بهره‌برداری برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید