• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34240
+
-

سیمای آشفته سبزوار

بلندمرتبه‌سازی‌های ناهماهنگ و بی‌رویه چهره شهر را مخدوش کرده است

گزارش
سیمای آشفته سبزوار

سحر وحدت | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


ساخت‌‌وسازهای بی‌رویه و ارتفاع‌سازی بدون ضابطه در سبزوار مشکلاتی همانند ریزش ساختمان‌ها، نشست زمین و آسیب به بافت قدیمی را به وجود آورده و سیمای شهری سبزوار را تحت‌تاثیر قرار داده است. بلندمرتبه‌سازی شهر سبزوار در هسته مرکزی شهر و در مجاورت بافت‌های فرسوده گسترش یافته و این موضوع خطراتی همانند منزوی شدن خانه‌های ویلایی، آثار تاریخی و تخریب بافت سنتی شهر را به دنبال داشته است. 


لزوم حفظ ساختار قدیمی و سنتی شهر
 
یکی از شهروندان سبزواری که در محدوده خیابان ابومسلم سکونت دارد، درباره افزایش بلندمرتبه‌سازی‌ها به همشهری می‌گوید: سبزوار یکی از شهرهای تاریخی و با قدمتی بیش از 6 هزار سال است. مردم این شهر در سال‌های گذشته به دنبال حفظ و ماندگاری ساختار قدیمی بودند.

 «مجید زارعی» می‌افزاید: طی چند سال اخیر ساختار شهری سبزوار دچار تغییر و ناهماهنگی شده و ساختار سنتی و قدیمی منازل شهروندان از بین رفته است و مالکان ساختمان‌های قدیمی به دنبال احداث ساختمان‌های بلندمرتبه هستند. وی با تاکید بر لزوم توجه مسئولان شهری سبزوار برای جلوگیری از ساخت‌وساز‌های بی‌ضابطه و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه ادامه می‌دهد: شهرداری برای احداث ساختمان‌ها قوانین خاصی را تدوین کرده است، ولی مالکان ساختمان‌ها برای احداث چندین واحد اضافه‌تر ترجیح می‌دهند جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری سبزوار را بپردازند. 


نبود الگو برای بلندمرتبه‌سازی

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار در این زمینه با بیان این‌که برای مدیریت پدیده‌ای نوظهور و مدرن مانند بلندمرتبه‌سازی باید برنامه‌‌ریزی متناسب و مدون تهیه و اجرا می‌شد، می‌گوید: بلندمرتبه‌سازی در شهر سبزوار و توحید شهر با الگوی نامنظم و نامشخصی پراکنده شده و در حوزه شهرسازی و همچنین در بحث اجتماعی و فرهنگی آسیب‌های جدی به همراه داشته است. به گفته «اسماعیل نصرآبادی» بلندمرتبه‌سازی در سبزوار یک خط آسمان ثابت و مشخص ندارد به این معنی که در مناطق و محلات مختلف ساختمان‌هایی با تعداد و ارتفاع متفاوت را مشاهده می‌کنیم. نتیجه آن‌که در حال حاضر در کوچه‌هایی با عرض 6 و 8 متر ساختمان‌هایی از یک تا 6 طبقه داریم. وی با بیان این‌که هم‌اکنون نبود برنامه‌‌ریزی در این زمینه مشکلاتی را به وجود آورده است، توضیح می‌دهد: در برخی مناطق بلندمرتبه‌سازی شده است که زیرساخت‌ها پاسخگو نیست مثلا در کوچه‌ای که فقط برای عده‌ای معدود زیرساخت و امکانات فراهم است حالا با بلندمرتبه‌سازی انباشته از جمعیت است و دیگر زیرساخت موجود پاسخگوی نیاز ساکنان نیست. 


رعایت نکردن معیارهای پدافند غیرعامل

معاون فرماندار سبزوار اظهار می‌کند: بلندمرتبه‌سازی بدون برنامه موجب شده است خانه‌های ویلایی ارج و منزلت سابق را نداشته نباشند. امروز در مجاورت خانه‌های ویلایی بلندمرتبه‌سازی شده است که فضاهای خصوصی و فضای باز این منازل را تحت‌تاثیر قرار داده است. به گفته وی، در یک کوچه معیار‌ها و ضوابط پدافند غیرعامل رعایت نمی‌شود و همچنین به مسائل بهداشتی، تهویه هوا و نورگیری هم بی‌توجهی می‌شود. به‌منظور کاهش این آسیب‌ها در دوره اخیر کمیسیون‌های 100 بر رعایت این الزامات به شدت تاکید دارند. نصرآبادی نگاه صرفا اقتصادی شهرداری و دستگاه‌های متولی، وابستگی شهرداری به فروش تراکم، هزینه‌های بالای اداره شهر و نداشتن منابع درآمد پایدار شهرداری، نبود برنامه‌ریزی، ضعف نظارت و تصمیم‌گیری مالکان را از مهم‌ترین عوامل موثر و اثرگذار در بلندمرتبه‌سازی عنوان می‌کند. 


آزمایش‌های ژئوتکنیک

معاون فرماندار سبزوار می‌گوید: وجود چندین رشته قنات، ساختار خاص زمین‌شناسی و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در شهر سبزوار می‌طلبد که در ساخت‌وسازها دقت و تامل بیشتری داشته باشیم. 
بر این اساس اقداماتی صورت گرفته است برای مثال یکی از اقدامات و الزامات خوب سازمان نظام مهندسی برای ساختمان‌های 5 طبقه و بالاتر الزام مطالعات و آزمایش‌های ژئوتکنیک است که مالک باید انجام دهد؛ اقدام پسندیده‌ای که شهرداری نیز از آن حمایت می‌کند. 

نصرآبادی با اشاره به الزام و ضرورت انجام آزمایش‌ها، بررسی‌های آزمایشگاهی و زمین‌شناسی برای بلندمرتبه‌سازی تصریح می‌کند: تا حدودی مشکلات در این زمینه رفع شده است اما در مناطقی که قنات از آنجا عبور می‌کند باید ضمن رعایت حریم‌ها، از بارگذاری بیش از حد مجاز خودداری کنیم تا بنا از استحکام لازم برخوردار باشد.

در این زمینه شهرداری در مورد محدودیت و ممنوعیت نماهای دارای بار مازاد مانند نماهای رومی اقداماتی انجام داده است. معاون فرماندار سبزوار می‌افزاید: همچنین اداره آب منطقه‌ای شهرستان با هدف تعیین سطح آب، ساختار زمین‌شناسی و کیفیت آب موجود با حمایت فرمانداری و سایر دستگاه‌ها برای نخستین بار در سال جاری مطالعات کاربردی قنات‌های شهر سبزوار را با حفر چاه در مناطق تعیین‌شده شروع کرده است تا پیشنهادها و راهکارها کارشناسی‌شده، فنی و مبتنی بر مطالعات دقیق و آزمایشگاهی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید