• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34235
+
-

شهری زیبا و خوش‌منظر

 علی رشوند| کارشناس امور شهری:

توجه ویژۀ مسئولان شهری به نمای ساختمان‌های مختلف می‌تواند در فاصله زمانی کوتاه، آثار مثبتی برای فرهنگ شهر داشته باشد و روحیه شهروندان را به طور کامل تغییر دهد. فضای شهری و زیبایی آن از نکات مهم در شهرسازی است. شهرهایی که نمای بصری مناسبی دارند انرژی مثبت به شهروندان و مسافران منتقل می‌کنند. نمای بصری شهری چون هویت یک شهر نمایانگر پیشینه و فرهنگ آن دیار است. یکی از عناصر اثرگذار بر هویت شهری، نمای ساختمان‌های مختلف شهری است. 

در گذشته در کشور ما، به علت وجود ریشه‌های عمیق فرهنگی و مذهبی، نمای مساجد و تکیه‌ها از شاخص‌های هویت یک شهر به حساب می‌آمد و به نحوۀ ساخت نمای این‌گونه ساختمان‌ها توجه ویژهای میشد. امروز اما علاوه بر ساختمان‌های مهم مذهبی، مراکز تجاری، بانک‌ها و حتی آپارتمان‌های شخصی نیز نمای خاص و منحصر به‌فردی دارند. هویت بصری شهرها در روزگار ما با نمای ساختمان‌های مختلف ایجاد می‌شود و به شهر اصالت می‌بخشد.

اجرای فرایند کنترل نما در کلان‌شهر کرج به منزلۀ آغاز تحولی بزرگ در حوزه ساخت‌و‌ساز و ایجاد نما در شهر است. فعالان صنعت ساخت‌و‌ساز برای همراهی و حمایت هر چه بیشتر مدیران شهری کرج با هدف ساخت شهری مطلوب‌تر دعوت می‌شوند. فرایند کنترل نما طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع سیما و منظر شهری، مورد توجه قرار گرفته است و در اجرای کنترل نما، شاهد تحول و شکل‌گیری نظم در زمینه ساخت و ایجاد نمای ساختمان‌ها خواهیم بود.

جلوگیری از آشفتگی بصری و درهم‌‌ریختگی سیما و منظر شهری باید از دغدغه‌های جدی مدیران شهری کرج باشد زیرا تاثیر بسیار منفی بر روان شهروندان و ترکیب و ریخت شهر دارد. مطالعات کارشناسان نشان داده است ریخت و نظم و ترتیب نماهای شهری می‌تواند باعث ایجاد احساس مثبت یا منفی در شهروندان شود. با پیگیری‌های شهرداری کرج و حوزه معاونت شهرسازی و معماری آن، مقرر شد فرایند کنترل نما به صورت قانونی و جامع برای همه ساختمان‌های این کلان‌شهر به اجرا درآید. همچنین فرایند کنترل نما طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ درخصوص ساماندهی نماهای ساختمانی اجرا شده است.

هماهنگی و تقسیم کار میان سازمان نظام مهندسی، حوزۀ معاونت شهرسازی و معماری مرکز و مناطق برای اجرای طرح انجام شده و کنترل نقشه نماهای ساختمانی در دستور کار مناطق شهرداری قرار گرفته است؛ بنابراین همه سازندگان متقاضی پروانه ساختمانی و معماران مطابق صورت وضعیت ابلاغی، موظفند نقشههای فهرست‌شده را هنگام صدور پروانه ارائه دهند و طی فرایند قانونی اقدام و نمای پیشنهادی را مصوب کنند.

ساختمان‌هایی که در مرحله نخست اجرای مصوبه شامل اجرای این فرایند می‌شوند ساختمان‌های مسکونی بالای ۶ طبقه روی پیلوت، ساختمان‌های مسکونی با زیربنای 5 هزار متر‌مربع و بیشتر، ساختمان‌های خدماتی و غیرمسکونی، ساختمان‌های واقع در بر معابر ۲۴ متر و بیشتر و نیز همه ساختمان‌هایی هستند که در میادین شهری واقع شده‌اند.  با پیگیری و اجرای اصول دقیق و تکمیل فرایند در نظر گرفته شده، امیدواریم بتوانیم شهری زیبا و خوش‌منظر برای شهروندان و مردمی که مهمان این کلان‌شهر خواهند شد، ایجاد کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید