• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34014
+
-

چگونه هوای پوستمان را داشته باشیم؟

 فائزه عوض‌پور/کارشناس

هوا که رو به سردی می‌رود، پوست بسیاری از ما دچار خشکی و پوسته‌‌پوسته می‌شود و دیگر مانند روزهای تابستان یا بهار، نرم و لطیف نیست. مسلما با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد؛ به همین دلیل خوب است که بدانیم چطور باید از پوستمان در برابر سرما نگهداری کنیم.

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده 

همه ما می‌دانیم که خشکی پوست در فصل پاییز، تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد. برای جلوگیری از آن مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است.همچنین از آنجایی که پوست دست‌ها ممکن است در هوای سرد پاییز خشک و ضخیم شود، شستن مکرر دست‌ها به کاهش ویروس‌ها و میکروب‌ها کمک می‌کند، اما می‌تواند خشکی را تشدید کند؛ بنابراین باید هنگام بیرون رفتن، دستکش بپوشیم. دست‌ها بیش از هر قسمت‌ دیگری از بدن در معرض هوا هستند. از کرم‌هایی که علاوه بر مرطوب‌کننده دارای گلیسیرین هستند، استفاده کنیم. ضمن اینکه پاشنه‌های ترک‌خورده، از مشکلات شایع هستند. ترک‌خوردگی پوست پاشنه به‌علت خشکی پوست ایجاد می‌شود. برای همین باید قسمت‌های ترک‌خورده پوست پاشنه را با وازلین نرم کنیم و آن را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانیم و جوراب مناسبی بپوشیم. همچنین دوش گرفتن می‌تواند به پوست‌ ما آب کافی برساند اما لازم است در پاییز مدت زمان دوش گرفتن کوتاه باشد. دوش گرفتن با آب داغ و به‌مدت طولانی در یک روز سرد ممکن است لذتبخش باشد اما آب ولرم برای سلامت پوست بهتر و مناسب‌تر است. آب ولرم مانع از دست رفتن چربی طبیعی و رطوبت پوست می‌شود. بلافاصله بعد از خاج شدن از حمام، باید پوست خود را خشک کرده و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنیم طوری که کرم روی پوست باقی بماند و جذب شود.

در انتخاب شوینده‌ها دقت کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که می‌توان برای مراقبت از پوست در فصل پاییز و سرما به‌کار برد، انتخاب نوع شوینده‌هاست؛ برای مثال برخی افراد به واسطه شغلشان بیش ‌از حد دست‌های‌شان را می‌شویند. این افراد باید از مواد شوینده‌ای استفاده کنند که کمتر سبب ایجاد خشکی شود؛ مثلا در این فصل از صابون‌های ملایم، مانند صابون‌های کرم‌دار یا گلیسیرینه باید استفاده شود تا پوست خشک نشود. البته شوینده‌های غیرصابونی نیز گزینه بسیار مناسبی برای شست‌وشوی صورت هستند چون این شوینده‌ها اثر پاک‌کنندگی متعادل‌تری نسبت به شوینده‌های معمولی دارند و رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. همچنین بهترین کاری که می‌توانیم بعد از شستن پوستمان انجام دهیم، استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید