• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33949
+
-

کمبود نقدینگی یا مشکلات ساختاری خودروسازان؟

خبر: آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. بیش از 18هزار میلیارد تومان نقدینگی برای انجام فعالیت‌های جاری قطعه سازان نیاز است که عمل نکردن به موقع خودروسازان به تعهدات خود، تاکنون یک سوم این رقم معوق شده است.

نقد: پیش فروش اینترنتی خودروهای کاغذی با موعد تحویل یکساله و قیمت‌های زمان تحویل موجب هجوم 35هزار میلیارد تومانی نقدینگی به سمت شرکت‌های خودروسازی شد ولی اکنون خودروسازان و قطعه‌سازان اما و اگرهای تازه‌ای برای تحویل بیش از 100هزار خودروی پیش فروش شده به مشتریان اعلام می‌کنند. پیش فروش این تعداد خودرو فعلا دردی از مشکلات بازار خودرو، به‌دلیل تأثیر نداشتن آن در عرضه فیزیکی خودرو و تعهدات معوق خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده به مشتریان، دوا نکرده در این بین مناقشه قدیمی مطالبات معوق قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی همچنان تکرار می‌شود. برخی شرکت‌های خودروسازی با مصوبات اخیر ارزی دولت از دپوی 70هزار دستگاه خودروی ناقص در خطوط تولید خود خبر داده و همانند گذشته خواستارمعافیت‌های ارزی دولت برای رفع این مشکل شده‌اند اما اکنون خودروسازان در شرایطی بر طبل افزایش رسمی قیمت‌ خودروهای داخلی و خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو می‌کوبند که حتی مساعدت‌های دولت برای ترخیص قطعات وارداتی دپو شده در گمرک نیز تأثیری بر رشد تولید و عرضه خودرو نداشته است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در حالی از نیاز خودروسازان به 6هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تحویل بیش از 100هزار خودروی پیش فروش شده کاغذی خبر داده که با درنظر گرفتن نقدینگی حاصل از پیش فروش این خودروها مشخص نیست چه میزان نقدینگی گره کور این صنعت را برای رقابت‌پذیری در بازارداخلی و بازارهای هدف صادراتی باز خواهد کرد. آیا وقت آن نرسیده که با گذشت 5دهه از آغاز به‌کار صنعت خودرو در کشورمان، خودروسازان درد واقعی این صنعت را که ناشی از مدیریت سیاسی و ناکارآمد، هزینه‌های سربار زیاد و جاماندن از کورس رقابت با شرکت‌های خودروسازی دنیاست، درمان کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید