• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33862
+
-

وقتی قانونی وجود ندارد

ورود وزیر فرهنگ به گرانی بلیت‌های نمایش

تئاتر
وقتی قانونی وجود ندارد

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

این روزها کوزت به شهر ما آمده و قصه‌اش در شهر پیچیده است. بینوایی که به‌دنبال قیم می‌گردد و از بد روزگار تناردیه قیم‌اش می‌شود. کوزت کاملا مایوس شده و حالا به زندگی سخت خود ادامه می‌دهد تا اینکه دست بر قضا شهردار یک شهر ناجی‌اش می‌شود. قصه نمایش «بینوایان» حسین پارسایی هم این روزها در همه جای شهر دیده می‌شود؛ با بیلبوردهای بزرگ و چهره‌های آشنا که بحق هر کدام بازیگران توانایی روی صحنه تئاتر هستند.
قصه اجرای نمایش «بینوایان» در هتل اسپیناس پلاس آنقدر کشدار شد که پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن باز شد. ماجرای گرانی برخی بلیت‌های نمایشی نقدهای زیادی را به همراه داشت. خیلی‌ از کارگردانان با گرانی بلیت در شرایط امروز موافق نیستند و برخی نیز می‌گویند تئاتر هنر مردمی است و نباید به کالای لوکس تبدیل شود.
داستان از زمانی شروع شد که خبر فروش بلیت‌های 200هزار تومانی برخی نمایش‌ها شنیده شد. گران شدن بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی‌ نشسته می‌میرد» بر این نقدها بیشتر دامن زد. هر چند بلیت‌های این نمایش که در سایت فروش از 70هزار تا 200هزار تومان بود، کمی کاهش یافت و به سقف 140هزار تومان رسید، اما هنوز چگونگی فروش بلیت نمایش «بینوایان» مشخص نشده است. حالا نقدها به جایی رسیده که عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت خود از اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر خواسته به این ماجرا ورود کنند. صالحی در صفحه شخصی‌اش با انتقاد از فروش بلیت‌های گران تئاتر آورده است: «تئاتر لاکچری، تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره‌کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.» 
حسین پارسایی که این روزها به همراه گروهش تمرین‌های نمایش «بینوایان» را انجام می‌دهد، خبر داده که سایت فروش بلیت از 21مهر‌ماه باز می‌شود. حالا باید دید با ورود خانه تئاتر به‌عنوان نهاد صنفی و مرکز هنرهای نمایشی تغییری در قیمت بلیت نمایش مشاهده خواهد شد. نباید از این نکته هم غافل بمانیم که در همه جای دنیا نمایش‌هایی با قیمت بلیت بالا اجرا می‌شوند اما این را هم درنظر بگیریم که آیا تئاترهای گران‌قیمتی که در سالن‌های شناخته‌شده تئاتر دنیا روی صحنه می‌روند با نمایش‌هایی که در ایران اجرا می‌شوند به لحاظ کیفیت، اجرا، بازی و... برابر است؟ 
شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر درباره توییت وزیر ارشاد به همشهری عنوان کرد: «این یک موضوع چند جانبه و بسیار جدی است. بدون شک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت سیاستگذاری در بخش‌های فرهنگی و هنری را در وزارتخانه دارد باید به دور از فضاهای التهابی و مجازی به این قضیه ورود کند و به‌نظرم این نوع نگاه موضوع را حل نخواهد کرد.»  وی در ادامه با بیان این مطلب که ممکن است توییت وزیر ارشاد بار تبلیغاتی هم برای نمایش‌ها داشته باشد، یادآور شد: «در خانه تئاتر برای گرانی بلیت نمایش‌ها 2جلسه داشتیم و یک کارگروه نیز در حال راه‌اندازی است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حوزه تئاتر به لحاظ حمایت‌ها، نظارت‌ها و ارزشیابی‌ها مشکلاتی داریم و برای حل مشکلات تئاتر نیازمند ورود به بحث‌های جدید هستیم. باید اینها تبدیل به ابلاغیه و اساسنامه شوند تا به مرحله اجرا برسند.» 
گیل‌آبادی افزود: «در تمام جوامع، تئاتر یک محصول فرهنگی و فکری است که کشورها در برنامه توسعه خود به آن تکیه می‌کنند و نمی‌شود اینگونه با تئاتر برخورد کرد. باید از التهاب جلوگیری کنیم و نمی‌توانیم به‌صورت سطحی از کنار آن بگذریم. آقای وزیر با توجه به تجربیات و توانایی‌هایی که دارند ‌ای کاش اظهارنظر را به‌گونه‌ای دیگر عنوان می‌کردند و آن را به شکل اداری و براساس ابلاغیه به معاونت هنری می‌رساندند چون این نوع ابلاغیه‌ها کارایی بیشتری دارد. با این حال ما پیگیر ماجرا به‌صورت کارشناسی هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید