• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33800
+
-

بهانه‌زدایی از تحریم بانک‌ها با تصویب CFT

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس و دبیر کانون بانک‌های خصوصی ایران در 2‌اظهارنظر جداگانه، تأکید کردند که تصویب نهایی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم موسوم به CFT بهانه را از دست کشورهای مخالف ایران برای تنگ کردن حلقه تحریم شبکه بانکی کشور می‌گیرد.

به گزارش خانه ملت، مرتضی صفاری نطنزی، نماینده مجلس اذعان کرد: تحریم‌های بانکی حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل را دچار مشکل کرده و حتی خرید کارنه تیر به‌عنوان برگه ضمانت بار برای کامیون‌داران ایرانی هم باعث اختلال در ترانزیت شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که پس از وضع تحریم‌های بانکی برای حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل رخ داده است، اظهار داشت: قرار شد که بانک مرکزی با اختصاص ارز به حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی مشکل آنها را حل کند که درخصوص نحوه حل و فصل این مشکل جلساتی برگزار می‌شود. رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل بین‌الملل بسیار اهمیت دارد، گفت: کامیون‌داران ایرانی با داشتن برگه کارنه تیر می‌توانند در خارج از کشور تردد کنند. وی با بیان اینکه متولی صدور کارنه تیر نیز یک شرکت سوئیسی است، افزود: کارنه تیر نوعی برگه ضمانت و بیمه برای کامیون‌داران است که در قالب تشکل صنفی کامیون‌داران، این برگه سند هویتی نیز محسوب می‌شود. صفاری نطنزی با بیان اینکه به‌دلیل اینکه برگه کارنه تیر جنبه عمومی و بین‌المللی گرفته و سند یک‌شکل و متحدی است که در همه جای دنیا شناخته شده است، ادامه داد: تحریم‌های بانکی سبب شده تا خرید کارنه تیر برای کامیون‌داران ایرانی با مشکل مواجه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کامیون‌داران برای خرید برگه‌های کارنه تیر باید پول را به شرکت سوئیسی بدهند ولی اگر امکان انتقال پول از طریق قانونی وجود نداشته باشد، برگه کارنه تیر را به کامیون‌داران نمی‌دهند و این در حالی است که اگر کامیون‌داران برگه کارنه تیر نداشته باشند، امکان تردد آنها در خارج از کشور وجود ندارد. وی تصریح کرد: تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT و انجام توصیه‌های FATF می‌تواند در رفع این مشکلات کمک کند و بهانه را از مجموعه‌های بانکی بگیرد و به تسهیل نقل و انتقالات کمک کند.

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی و مؤسسه‌های اعتباری گفت: عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و خروج از فهرست سیاه این نهاد، بهانه را از کسانی که قصد سنگ‌اندازی در مسیر مراودات مالی با کشورمان دارند، می‌گیرد. به گزارش ایرنا، محمدرضا جمشیدی تصویب این لایحه را در مجلس چهارمین اقدام نمایندگان برای ارتقای جایگاه ایران  در گروه ویژه اقدام مالی که نهاد سیاستگذار در حوزه مبارزه با تامین مالی تروریسیم و پولشویی است، برشمرد و گفت: نظام بانکی منتظر تصویب نهایی لوایح ارسالی دولت است زیرا راه را برای توسعه مراودات بانکی با جهان باز می‌کند.

این فعال نظام بانکی تأکید کرد: اگر وضعیت همکاری ایران با این گروه مشخص نباشد، حتی نظام بانکی کشورهایی چون چین و روسیه نیز با ایران همکاری نخواهند کرد. وی ابراز امیدواری کرد که 3 لایحه باقیمانده دولت هرچه سریع‌تر در مراجع تصمیم‌گیر یعنی مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید