• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33802
+
-

FATF و کوچک‌خان جنگلی

چهره روز
FATF و کوچک‌خان جنگلی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس از مخالفان سرسخت تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که البته دلایلی نیز برای این مخالفت دارد و عمدتا در گفت‌وگو با یک رسانه خاص به تبیین و تشریح آنها می‌پردازد اما نکته قابل‌تأمل این است که او فقط در نقد FATF و دلایلی که نباید ایران به عضویت گروه ویژه اقدام مالی درآید، داد سخن می‌دهد و اصلا کاری به این ندارد که چرا دو، سه سالی است بحث پیوستن ایران به این گروه مطرح شده و دولت و مجلس را به تکاپو انداخته است. این نماینده مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شده طبق تعاریف FATF‌، رئیس‌علی دلواری، میرزا کوچک‌خان جنگلی و رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس نیز تروریست محسوب می‌شوند.

کارشناسان امر می‌گویند قواعد FATF حتی اگر به اطلاق برخی منتقدان، استکباری و استعماری هم باشد، در محیط بین‌الملل شبیه به قواعد و قوانینی است که مثلا توسط سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) یا انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) تدوین شده و کشورها برای فعالیت در حمل‌ونقل هوایی جهان باید به آن پایبند باشند.

البته عملکرد FATF پیچیده‌تر از این سازمان‌هاست اما مثال ساده آن همین سازمان‌هایی هستند که فقط مشمول کشورهایی خواهند شد که قصد فعالیت در حریم هوایی بین‌المللی داشته باشند. براساس این تعریف ایران اگر قصد فعالیت مالی در محیط بین‌المللی داشته باشد، چاره‌ای جز عضویت در FATF و پذیرش قواعد آن ندارد، به‌ویژه که همکاری مالی ایران با کشورهای هم‌پیمان ازجمله چین و روسیه و حتی همکاری با اروپا برای حفظ برجام نیز به‌عضویت در FATF منوط شده است.

قواعد و قوانین FATF برای همه کشورها یکسان نیست و ایران نیز باید در رایزنی با این گروه برای تعدیل مقررات و متناسب‌سازی آنها با دیدگاه ایران چانه‌زنی کند؛ همانگونه که مجلس نیز در تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) شروطی را تعیین کرده که برخاسته از دیدگاه ایران است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد ابتدا آقای حاجی‌دلیگانی باید چشم‌اندازی از آینده ایران بدون عضویت در FATF ارائه دهند و انتقاداتی که به این سازمان و مقررات آن دارند را نیز در میزگردهای تخصصی با کارشناسان مطرح کنند و یکجانبه به قاضی نروند؛ باشد که درنهایت تصمیم معقولانه و درستی برای ایران اسلامی گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید