• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33630
+
-

تغییر در «پل مدیریت»

برای نخستین‌بار در 36 سال گذشته ریاست دانشگاه امام صادقع به شخص دیگری غیر از خانواده آیت‌الله مهدوی‌کنی رسید

3 سال بعد از آنکه فرزند آیت‌الله مهدوی‌کنی ریاست دانشگاه امام صادق(ع) را بر عهده گرفت، روز گذشته کرسی ریاست این دانشگاه به فرد دیگری غیر از خانواده مرحوم «مهدوی‌کنی» رسید. برخی به این دانشگاه که در پل مدیریت بزرگراه چمران تهران واقع شده است به‌عنوان پلی برای رسیدن به مدیریت نگاه می‌کنند. با حکم آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع)، رئیس این دانشگاه روز گذشته تغییر کرد و حجت‌الاسلام حسین‌علی سعدی جایگزین حجت‌الاسلام محمدسعید مهدوی‌کنی شد.

رهبرمعظم انقلاب خرداد سال 94آملی‌لاریجانی را به ریاست هیأت ‌امنای این دانشگاه منصوب کرده بودند. برخی از منابع آگاه می‌گویند ریاست قوه قضاییه بعد از پایان کارش که احتمالا حدود 2سال دیگر است به این دانشگاه خواهد رفت. حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌کنی فرزند مرحوم حضرت آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دارای دکتری در رشته فرهنگ و ارتباطات از همین دانشگاه بود.

حالا  حجت‌الاسلام حسین‌علی سعدی، دانشیار گروه فقه و حقوق‌دانشگاه امام صادق علیه‌السلام که همزمان دارای درجه حوزوی اجتهاد و درجه دکتری است ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفته است.

ریاست مجموعه دانشگاه امام صادق(ع) از ابتدای تأسیس این دانشگاه یعنی سال 61تا اواسط سال ۱۳۹۳بر عهده مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی بود و پس از درگذشت وی در مهر‌ماه سال94، فرزندش با حکم آیت‌الله علی لاریجانی ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفته بود.رئیس دانشگاه امام صادق(ع) را رئیس هیأت امنای دانشگاه معرفی می‌کند.

از پل مدیریت تا میز مدیریت

بسیاری از افراد خارج از این دانشگاه، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و استادان این دانشگاه را وابسته به یک جبهه فکری و سیاسی و اغلب آنها را «اصولگرای تندرو» قلمداد می‌کنند؛ درحالی‌که کمی بررسی نشان می‌دهد که با اینکه بسیاری از وابستگان فکری و علمی به این دانشگاه سیاسی‌اند اما از هر دو جناح فعال کشور، پایگاه قوی در این دانشگاه وجود دارد. وجه اشتراک سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی، آیت‌الله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور پیشین، حسین بشیریه پایه‌گذار جامعه‌شناسی سیاسی در ایران، سعید حجاریان، محسن کدیور، علی صالح‌آبادی رئیس پیشین سازمان بورس، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات و سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد احمد‌ی نژاد، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، وابستگی آنها به دانشگاه امام صادق است؛ به‌طوری که یا در آنجا درس خوانده‌اند یا در آنجا کرسی تدریس و بحث علمی داشته‌اند و دارند. همین افراد شاید باعث شده‌اند که برخی به این دانشگاه که در پل مدیریت بزرگراه چمران واقع شده است به‌عنوان پلی برای رسیدن به میز مدیریت نگاه کنند.

 دکتر سعدی کیست؟

دکتر سعدی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران، امام جمعه موقت غرب تهران، مشاور رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام را تجربه کرده است.

پدیده ممتاز

مدیریت 30ساله آیت‌الله مهدوی‌کنی بر دانشگاه امام صادق(ع) و شیوه علم‌آموزی در این دانشگاه که همزمان در کنار رشته‌های تخصصی، دروس حوزه علمیه نیز به دانشجویان آموخته می‌شود، موجب شد تا رهبر معظم انقلاب در سال84 تأکید نمایند که «این دانشگاه به دستاورد بسیار بزرگی رسیده است». همچنین بگویند که این دانشگاه «پدیده ممتاز» است. ریاست هیأت امنای این دانشگاه بعد از منتفی شدن ریاست عالی آیت‌الله منتظری (بعد از ماجرای عزل قائم‌مقامی رهبری) با نظر رهبر انقلاب هدایت می‌شد. مرحوم مهدوی‌کنی در خاطراتش هیأت امنای پیشین این دانشگاه را اینگونه تشریح می‌کند: «دو سه سال بعد از انقلاب که تا اندازه‌ای بحران‌ها کاسته شد و گرفتاری‌های ما نیز کمتر شد، دوستان به فکر افتادند که این ایده‌ای که قبل از انقلاب داشتیم عملی شود؛ لذا هیأت مؤسس و هیأت امنایی برای جامعه تشکیل شد. تا آنجا که یادم می‌آید آیت‌الله منتظری، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله امامی‌‌کاشانی، بنده و مقام معظم رهبری از آغاز در جریان کار بودیم. بعدها آیت‌الله یزدی از طرف ایشان در جلسات شرکت می‌کردند. اینها معممین بودند که از مؤسسین بودند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید