• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33629
+
-

ایران و روسیه درباره سوریه‌توافق‌کامل دارند

لاریجانی در آنتالیا با مقامات پارلمانی برخی کشورها دیدار کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در سومین اجلاس مجالس عضو اتحادیه اوراسیا به آنتالیای ترکیه رفته است در این اجلاس تأکید کرد: بحران سوریه، در حال تبدیل شدن به زخمی کهنه و بسیار پیچیده است و قدرت‌های مزاحم و ماجراجو باعث طولانی شدن بحران سوریه شده‌اند. این اجلاس با حضور بیش از 40کشور آسیا و اروپا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی در این اجلاس تأکید کرد: همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه برای سامان‌بخشی شرایط سوریه، تلاشی است منطقه‌ای در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و کمک به مردم و دولت سوریه و ما از همکاری سایر کشورها در این مسیر استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس افزود: باید همه بدانند مسئله تروریسم خاتمه نیافته است، کما اینکه در اهواز اتفاق افتاد. از نظر جمهوری اسلامی ایران تنها مردم یمن حق تصمیم‌گیری در مورد آینده کشورشان را دارند، ما از یمن مستقل، متحد، باثبات، امن و یکپارچه در مسیر توسعه حمایت می‌کنیم و توقف تداوم تجاوز خارجی، محاصره غیرقانونی و کشتار بی‌رحمانه مردم یمن و بازگشت به مسیر گفت‌وگوهای یمنی-یمنی را راه‌حل بحران می‌دانیم.لاریجانی در گفت‌وگو با روسیا الیوم هم خاطرنشان کرد: ایران و روسیه توافقی کامل در رابطه با مسئله سوریه دارند.

رئیس مجلس در حاشیه اجلاس با برخی همتایان خود دیدار کرد.او در دیدار رئیس دومای روسیه تصریح کرد: رفتار آمریکایی‌ها در مسائل بین‌المللی خیلی تندتر و مشکل‌تر شده است، ما برای حفظ برجام همچنان تلاش می‌کنیم و انتظار داریم اروپایی‌ها به تعهدات خود هرچه سریع‌تر عمل کنند؛  ضمن اینکه همکاری اقتصادی و بازرگانی بعد از توافقات ولگاگراد به‌خوبی در جریان است. لاریجانی در دیدار با نایب‌رئیس مجلس سنای پاکستان هم گفت: بر اساس قرارداد ایران و پاکستان لوله‌کشی گاز تا مرز آمده و گاز هم آماده است و گفته‌شده که آمریکا مانع می‌شود، چراکه از پیشرفت شما ناراحت است و نمی‌خواهد گاز به پاکستان صادر شود.

کدام کشورها عضو اجلاس اوراسیا هستند

در سومین اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا در آنتالیا، ‌کشورهای ویتنام، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه، تایلند، تاجیکستان، سریلانکا، اسلواکی، صربستان، عربستان سعودی، روسیه، قطر، فیلیپین، پاکستان، مغولستان، لیتوانی، لائوس، کویت، قرقیزستان، کره‌جنوبی، قزاقستان، اردن، ژاپن، عراق، ایران، اندونزی، مجارستان، چین، کامبوج، بلغارستان، برونئی، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، بحرین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و افغانستان حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید