• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33566
+
-

رد ادعای نقش هاشمی در حادثه حج دهه 60

احمد منتظری اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که حمل مواد منفجره به عربستان سال 65 از سوی 6 پاسدار انجام شده که با آیت‌الله هاشمی کار می‌کردند

 فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادعای فرزند آیت‌الله منتظری را درباره ارسال مواد منفجره به عربستان با اطلاع آیت‌الله هاشمی رد کرد. محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: اخیرا نامه‌ای به احمد منتظری نوشتم که البته نمی‌دانم این نامه در مطبوعات آمده است یا نه، چون قرار بود این نامه را به ایشان برسانند تا بعد رسانه‌ای شود. احمد منتظری، فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرده حمل مواد منفجره از سوی 6پاسدار انجام شده که با آیت‌الله هاشمی کار می‌کرده‌اند. او مدعی می‌شود در این‌باره علی شمخانی اطلاعات تکمیلی دارد؛ ولی شمخانی می‌گوید آن زمان درگیر جبهه بوده و اطلاعی ندارد. محسن هاشمی در پاسخ به ادعای احمد منتظری گفته است: البته نامه همراه با سلام بوده و بدون سلام نیست. به ایشان گفتم موضوعی را که شما مطرح کرده‌اید، نمی‌تواند درست باشد. اولا آیت‌الله هاشمی هیچ زمانی تیم نداشتند و اینگونه کار نمی‌کردند. شرایطی که ادعا شده بود در سال 65 زمانی است که ایشان جانشین فرمانده کل قوا بوده و نیروهایی مسلح زیرنظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کار می‌کردند. وی ادامه داد: همان زمان هم گزارش این موضوع اعلام و معلوم شد یک گروه خودسر این اقدام را انجام داده و محل آن هم مشخص بود که کجا این اتفاق افتاده است که البته نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم.

هاشمی گفت: در یکی از شهرهای اصفهان این اتفاق افتاده بود و حاجیان هم که رفته بودند از همان جا رفته بودند. فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: همچنین گفته بودند که آقای شمخانی در جریان هستند که من با او هم صحبت کردم که گفت من آن زمان یعنی سال 65، آنقدر درگیر جنگ بودم که به این کارها نمی‌توانستم بپردازم و جزو وظایف من نبوده است. شمخانی جزو فرماندهان ارشد جنگ در این تاریخ بود. وی این ادعاها را نادرست دانست و گفت: مجموعا این کار درستی نبود که کار یک گروه خودسر را در این شرایط که کشور در تلاطم و متهم به بعضی از کارهای اینچنینی است به‌ویژه در مقابل بعضی از کشورهای عربی، نظام و مسئولین ارشد را متهم به این کار کنیم. به‌نظرم نه عاقلانه، نه مدبرانه و نه کار دوستانه‌ای بود. هاشمی در پاسخ به این سؤال که چرا در این شرایط این اقدام صورت گرفته است، گفت: نمی‌دانم، ولی به‌نظرم می‌آید باید آن کسی را که با ایشان مصاحبه کرده بود بیشتر مورد سؤال قرار داد. اگر با هدف اقدام شده که خیلی بد بوده، آن هم در این شرایط، اگر بدون هدف و اتفاقی بوده که نباید موضوعی را که مستند نبوده و اسناد آن موجود نیست مطرح می‌کرد، زیرا کاملا زمان آن معلوم و مشخص بود که از سوی یک گروه خودسر اقدام شده که در سیستم امنیتی ما حتما گزارش‌های آن هم وجود دارد.

احمد منتظری بعد از آنکه در مصاحبه تصویری خشت خام به خاطرات پدرش استناد کرده و گفته بود حمل مواد منفجره در دهه شصت به عربستان سعودی از سوی «سید مهدی هاشمی» نبوده؛ بلکه از طرف شش پاسدار انجام شده است در گفت‌وگویی با ایرنا مدعی شد سال 65آیت‌الله منتظری نامه‌ای به آیت‌الله خمینی می‌نویسند و این ماجرا را شرح می‌دهند که شش نفر از سپاهیان این اقدام را انجام داده‌اند که یک نفرشان آمده به من توضیح داده که ما این کار را کردیم و بعد در نهایت دیدند که کار بدی شده و ماجرا لو رفته و آقای کروبی به‌عنوان نماینده امام(ره) در حج مجبور شده رسما از ملک فهد عذرخواهی کند، گفتند چه کار کنیم؟ بعد گفته‌اند که سیدمهدی هاشمی که اشکالات دیگری هم داشته، این اشکال را هم متوجه ایشان کنیم تا پرونده بسته شود. مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری و از اعضای سپاه در سال‌های پس از انقلاب بود که در سال ۶۵ بازداشت شد و در دادگاه ویژه روحانیت به ریاست حجت‌الاسلام رازینی، به اعدام محکوم شد. او متهم به تشکیل گروه‌های ترور و ایجاد رعب و وحشت با کارهایی نظیر قتل، تیراندازی و.. بود. ایرنا در این‌باره می‌نویسد: ادعاهای احمد منتظری، تکرار اعترافات سیدمهدی هاشمی است با این تفاوت که منکر نقش او در حادثه عربستان است، سیدمهدی هاشمی دخالت تیم خود در طراحی این حادثه را می‌پذیرد، اما مانند سایر اعترافاتش برای به تأخیر انداختن روند محاکمه و صدور حکم مجازات، دیگر مسئولان کشور را نیز در این موضوع دخیل می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید