• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33532
+
-

هرگردی گردو نیست هر شهری تویسرکان

وحید الوندی|‌  تویسرکان- روزنامه‌نگار :


شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از 5500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول استراتژیک با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و برای بسیاری از هموطنان ایرانی و خارجیان نام گردو و تویسرکان عجین است. گردو فقط یک محصول چند منظوره کشاورزی نیست. بلکه ظرفیتی قابل توجه برای بهره‌وری در حوزه گردشگری به شمار می‌رود و می‌تواند نماد معرفی تاریخ، فرهنگ، پیشینه و تمدن غنی این شهرستان باشد. مهد طلای سبز ایران باید از ظرفیت این موهبت بزرگ الهی با برنامه‌ریزی‌های دقیق، علمی، کارشناسانه و هدفمند بیشترین بهره وری را برای رونق اقتصاد خود ایجاد کند و این امر جز با همکاری عموم مردم، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با گردو در کنار دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید با دغدغه‌مندی و همتی مضاعف مشکلات تولید این محصول را رفع کنند تا حد اکثر بهره‌وری از ظرفیت گردو در بهشت غرب ایران صورت گیرد. با ایجاد تحولات هدفمند، کارشناسانه و علمی می‌توان از طریق ایجاد بهره‌وری بیشتر در باغ‌های گردو و دیگر محصولات کشاورزی، گام‌های بلندی در راستای رشد، بالندگی و پویایی اقتصاد تویسرکان برداشت. درست نیست که برای دستیابی به توسعه پایدار و بهبود وضع معیشت مردم تویسرکان، نگاهمان فقط به سرمایه‌گذارهای خارج از شهرستان و تولیدات صنعتی باشد. گرچه گام برداشتن در راستای صنعتی شدن تویسرکان با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران نیز در شتاب بخشی به روند توسعه این شهرستان آثار مطلوب فراوانی دارد. 

گسترش صنایع تبدیلی و جنبی گردو، کوششی است که در سال‌های اخیر آن‌گونه که باید به آن پرداخته نشده یا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت‌های مستمر همراه نبوده است. این کار، علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی بخش مهمی از گردوی مرغوب تویسرکان، موجب تولید فراورده‌های متنوع بازار پسند و ارزش افزوده چند برابری برای شهرستان می‌شود. این شهرستان باید چنان با برنامه‌ریزی هدفمند و علمی در بخش بهره‌وری حداکثری از ظرفیت اقتصادی و فرهنگی توسعه پیدا کند که پایتخت اقتصاد بالنده بر محور محصولات باغی نیز نام بگیرد و در زمینه بهره‌گیری از قابلیت گردشگری این محصول استراتژیک کشاورزی و پویایی اقتصادی متکی بر ظرفیت‌های داخلی و بومی، به الگو تبدیل شود.

 براساس اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی، طرح اصلاح، سرشاخه کاری، پیوند زنی و توسعه آبیاری نوین در 3 هزار هکتار از مجموع بیش از 5500 هکتار باغ‌های شهرستان تویسرکان در یک بازه زمانی 5 ساله از سال 95 در این شهرستان آغاز شده است. در گذشته شیوه‌های سنتی باغداری گردو، معضلاتی چون آفت‌های باغی و سرمازدگی گسترده درختان گردو و در نتیجه کاهش محسوس تولیدات باغ‌های گردوی تویسرکان به لحاظ کمی و کیفی را به دنبال داشت. اکنون اما با اجرای طرح اصلاح باغ‌های گردو، افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات این بخش در شهرستان تویسرکان با جدیت دنبال می‌شود.

  اکنون در پایتخت طلای سبز ایران زمین همایش ملی گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دستباف در حال برگزاری است و تا 20 مهرماه سال جاری آماده استقبال و میزبانی از همه مردم خوش ذوق و عزیز ایران و حتی میهمانان خارج از کشور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید