• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202945
+
-

شمارش معکوس برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان

ثبت جهانی گردوی تویسرکان در فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) که چند سالی است مراحل پیگیری را می‌گذراند، حالا به مرحله نهایی رسیده است.
به گزارش همشهری، ثبت جهانی گردو برند‌سازی‌ ارزشمندی برای شهرستان تویسرکان است و برای تأیید مرحله آخر ثبت تعدادی از کارشناسان فائو از این شهرستان بازدید خواهند کرد. به‌گفته مدیر تعاون روستایی همدان، ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان توسط اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان، ‌ از مواردی است که ارزیابان فائو بازدید خواهند کرد.
مسعود اکبری گفت: «زنجیره تولید نهال و پیوندک گواهی‌شده تویسرکان بزرگ‌ترین طرح زیرساختی باغ‌گردو در غرب آسیاست که در 14هکتار وسعت شامل 3 بخش باغ مادری، خزانه و گلخانه است که در تولید نهال گردو جایگاه ویژه‌ای در غرب آسیا دارد.»   تولیدات این مجموعه از نظر شاخص کیفیت نقش مهمی در تحقق پویش 4ساله کاشت یک میلیارد نهال در کشور ایفا می‌کند، ‌طوری که در سال 100هزار نهال و یک میلیون پیوندک را تولید و عرضه می‌کند. مدیر تعاون روستایی همدان افزود: «ثبت جهانی گردوی تویسرکان در معرفی و برندسازی آن تأثیر زیادی دارد و می‌تواند مزایای بسیاری ازجمله دسترسی به بازار‌های جهانی را ‌ به همراه آورد.  نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز ثبت جهانی گردوی تویسرکان را راهی برای حفظ برند و اصلیت گردوی تویسرکان می‌داند. به‌گفته محمدمهدی مفتح، اشتغال و درآمدزایی مردم وابسته به این محصول است. مفتح درباره نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان که چند سالی است راه‌اندازی شده، گفت: «این کار ارزشمندی است که صادر‌کننده نهال گواهی شده گردو به سراسر کشور باشیم.»
کل مساحت اجرای پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان معادل ۱۴هکتار است و اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی همدان به‌عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مرادآباد اجرا کرده است.
ظرفیت تولید سالانه این طرح بیش از ۱۰۰هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، ۲میلیون شاخه پیوندک ۲۵سانتی‌متری و ۱۵۰هزار پایه نهال گردو است.
ارزش کل تولیدات سالانه بالغ بر ۱۳۰میلیارد ریال است و در این طرح سالانه ۲۵نفر به‌طور دائم و ۶۰۰نفرروز نیز اشتغال فصلی ایجاد شده است.

***
شهرستان تویسرکان با تصمیم وزارت جهادکشاورزی به‌عنوان شهرستان آزمون اصلاح باغ‌های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده و بر این اساس مقرر شده تا 3هزار هکتار از مجموع 5هزارو۵۰۰هکتار باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید