• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33531
+
-

متکدیان زنجان با شناسنامه‌

اکثر متکدیان در زنجان غیر بومی هستند و به طور میانگین ماهانه 4 میلیون تومان درآمد دارند

جامعه
متکدیان زنجان با شناسنامه‌

زهرا هادیلو| زنجان - خبرنگار :


تکدی‌گری را می‌توان یکی از معضلات شهری در سال‌های اخیر دانست. هر چند تاکنون هر دولتی که برسر کار آمده راهکاری برای مقابله با آن ارائه داده است اما به جرات می‌توان گفت در شهری مانند زنجان ، هنوز راهکارها نتوانسته مثمر ثمر واقع شود.
حال می‌توان در خیابان‌های مرکزی شهر، خیابان‌های پرتردد و عوارضی اتوبان‌ها متکدیان را به راحتی دید. در این بین هر کدام از نهادها و دستگاه‌های اجرایی نیز سعی دارند از پذیرش مسئولیت رسیدگی به این معضل شانه خالی کنند. هر چند «بیوک موسوی» معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری زنجان پیش‌تر و به طور جدی از مسئولان حوزه اجتماعی در خصوص جمع‌آوری متکدیان خواسته بود عرصه را برای جولان دادن این افراد تنگ‌تر کنند اما گویا بعد از رفتن وی از استانداری و با آمدن مدیر جدید خبری از پیگیری این موضوع نیست.

با این همه همواره نوک پیکان برای حل این معضل به سمت شهرداری‌ها بوده است.شهرداری زنجان نیز به تازگی دست به یک اقدام جالب در خصوص ساماندهی متکدیان زده است. معاون خدمات شهرداری زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این مطلب که پیش‌تر نام متکدیان را در دفتر ثبت می‌کردیم، می‌افزاید: در این سامانه که به تازگی طراحی شده است، نام، نام خانوادگی، آدرس متکدیان، اثر انگشت و تصویری از وی نیز ذخیره می‌شود.

«غلامحسن احمدی» در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به اطلاعاتی که از سوی متکدیان ارائه می‌شود، اعتماد کرد؟ می‌گوید: بعد از دریافت اطلاعات، آن‌ها را پیگیری می‌کنیم و از صحت و سقم آن مطلع می‌شویم. ضمن این‌که این سامانه هنوز به صورت جامع در نیامده است و در پی آن هستیم که با کمک اداره ثبت احوال، اطلاعات خود را مورد استعلام قرار دهیم.


جلوی جعل را می‌گیریم

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان راه‌اندازی این سامانه را راهی برای مقابله با ارائه اطلاعات جعلی از سوی متکدیان دستگیر شده می‌داند و اظهار می‌کند: هر ماه نام ۱۵۰ نفر در اختیار ما قرار می‌گیرد که بیشتر آن‌ها تکراری است.
احمدی در ادامه سخنانش با اشاره به این‌که برای شهرداری اغلب متکدیان شهر شناسایی شده‌اند، ادامه می‌دهد: بیشتر متکدیان غیر بومی هستند و از شهرهای مجاور یا از شهرهای دور مانند شهرهای جنوبی کشور و حتی کشورهای همسایه مانند پاکستان به زنجان می‌آیند. 
وی می‌افزاید: درآمد آن‌ها به طور میانگین ۴ میلیون تومان در ماه است. همین کار بی‌زحمت با درآمد زیاد موجب می‌شود انگیزه آن‌ها برای ادامه دادن تکدی‌گری افزایش یابد.


نیاز به یاری نهادهای حمایتگر

شهرداری به عنوان یک نهاد مدیریت شهری وظیفه مهمی در خصوص مقابله با این معضل شهری دارد اما باید گفت که بدون کمک نهادهای حمایت‌گر نمی‌توان کاری از پیش برد.
احمدی در این خصوص اظهار می‌کند: متکدیان بعد ازشناسایی و دستگیری به اردوگاه فرمانداری تحویل داده می‌شوند، هر چند بعد از این کار و ارجاع آن‌ها به دادگستری، به سرعت آزاد می‌شوند. این روند تکراری همچنان ادامه دارد و باعث می‌شود اقدامات شهرداری در برخورد با متکدیان بی‌نتیجه بماند. 


چراغ گرمخانه روشن نیست

وقتی سخن از گرمخانه می‌شود بیشتر افراد گمان می‌کنند که متکدیان نیز قرار است در این مرکز نگهداری شوند.احمدی در این باره بیان می‌کند: گرمخانه فقط مختص افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان ( بی‌بضاعت، افرادی که به دلایل اختلافات خانوادگی مکانی برای اسکان ندارد و در راه ماندگان) است. این مکان مختص نگهداری از افرادی است که جایی برای ماندن ندارند و نمی‌توانند در مدت مشخصی، شب را در آن‌جا بگذرانند.

معاون خدمات شهری شهردار زنجان می‌افزاید: این گرمخانه مجهز به محل استحمام، سرویس بهداشتی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است و همچنین امکان سرو یک وعده غذای گرم و استراحت شبانه نیز فراهم است.احمدی درباره این‌که گرمخانه گاهی به نادرست گرمخانه ویژه معتادان خوانده می‌شود، گفت: این محل تنها به‌منظور استفاده کسانی است که فاقد مسکن هستند و قرار نیست معتادان در این مکان نگهداری شوند. ممکن است به دلایلی برای یک یا چند ساعت و تا رسیدن دستگاه مربوطه، معتادی در این مکان بماند اما این ساختمان، مخصوص نگهداری افراد معتاد نیست.

وی تأکید می‌کند: البته در صورت وجود شرایط جوی نامناسب معتادانی که جانشان در خطر است نیز می‌توانند در این مکان اسکان یابند. احمدی معتقد است: شهرداری برای جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر هیچ تعهدی ندارد و این کار جزو وظایف اداره بهزیستی و کمیته مبارزه بامواد مخدر است.
معاون خدمات شهری شهردار زنجان درباره فعال بودن یا نبودن گرمخانه در زنجان می‌گوید: ما در زنجان کارتن خواب نداریم و فعلا نیز کسی در گرمخانه نگهداری نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید