• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33528
+
-

نقش توریسم‏ درمانی در توسعۀ اقتصاد آذربایجان ‌غربی

حامد عطائی|  ارومیه - روزنامه نگار:

شاید تنها حوزه‌ای که مسافران خارجی یا شهروندان استان‌های همجوار حاضرند در آن با رغبت هزینه کنند، حوزه تأمین سلامت باشد. این هزینه‌کرد، به طور معمول بدون توجه به زیرساخت‌های اقامتی، ارتباطی و رفاهی منطقه‌ صورت می‌گیرد. آذربایجان غربی، در میان استان‌های شمالی و استان‌های مرزی کشور، موقعیت ممتازی در گردشگری سلامت دارد. 

بنابراین تقویت حوزه سلامت کاری مهم در گردشگری آذربایجان غربی است و می‌تواند با کمترین هزینه و بدون تدارک زیرساخت‌های فراوان، خدمات بهتر و مناسب‌تری به گردشگران ارائه دهد. این حوزه بیشتر تخصص‌محور و متکی به نیروی انسانی ماهر است و در آن کار تبلیغ به صورت چهره به چهره و انتقال اطلاعات از سوی خود گردشگران انجام می‌شود و هزینه‌ای به دستگاه‌های دولتی متولی امر گردشگری تحمیل نمی‌کند. جامعۀ پزشکان متخصص آذربایجان غربی شامل پزشکان نامدار کشور در تخصص‌های جراحی مغز و اعصاب، جراحی زانو، پیوند کلیه، پیوند قرنیه و... می‌شود که آوازۀ عملکردشان به فراسوی مرزها رسیده است.

 باید در استانی با این ظرفیت‌های علمی با در نظر گرفتن این‌که هزینه جراحی‌های مشابه با کیفیت بسیار پایین در کمتر از 100 کیلومتر با چند برابر قیمت هم مقدور نیست، این فرصت طلایی را به عنوان امتیازی برای کسب درآمد و ارزآوری استان آذربایجان غربی مغتنم شمرد. این فرصت جز با رونق وسیع گردشگری سلامت، مقدور نمی‌شود که تحقق آن هم هماهنگی‌هایی را میان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، نظام پزشکی و بیمارستان‌ها می‌طلبد.  آغاز عملیات احداث بیمارستان بین‌المللی 600 تختخوابی با سرمایه خارجی، تاسیس کلینیک فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی، طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) و راه‌اندازی بیمارستان بین‌المللی میلاد در این زمینه نه‌فقط سرانه تخت بیمارستانی و سلامت آذربایجان غربی را در شاخص‌های سلامت بهبود می‌بخشد، گام موثری برای تبدیل این استان به قطب توریسم سلامت منطقه با میزبانی مردمی از کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری نخجوان و ارمنستان خواهد بود.

توریسم سلامت برخلاف دیگر رشته‌های گردشگری به زیرساخت‌های ارتباطی چون راه‌آهن، خطوط هوایی و جاده‌های هموار چندان نیاز ندارد. هرچند این مهم باید به مرور و با توسعه منطقه تحقق یابد، ولی لازمۀ این توسعه، تخصص نیروی انسانی است و این تخصص به‌وفور در استان وجود دارد. باید با تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی جلوی مهاجرت ظرفیت‌های موجود را سد کرد و برای رونق اقتصادی منطقه از آنها سود برد. 

همچنین موضوع ورود و جذب گردشگر درمانی و بازاریابی و تبلیغات در این زمینه باید افزایش پیدا کند. رونق توریسم درمانی مانند سایر حوزه‌های گردشگری، به بالا بردن ضریب اقامت، ایجاد اشتغال، ورود ارز به کشور، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و درمانی و... منجر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید