• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33474
+
-

بیشتر استفاده‌کنندگان از گرمخانه‌های شهرداری معتادان هستند

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه هم‌اکنون معتادان اکثریت استفاده‌کنندگان از گرمخانه‌های شهرداری را تشکیل می‌دهند، گفت: لازم است معتادان به مراکز دیگری منتقل شده و از سایر افراد تفکیک شوند.

افشین حبیب‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما، گرمخانه‌ها یا مددسراهایی که در اختیار شهرداری تهران هستند، متقاضی بیشتری پیدا می‌کنند، اظهار کرد: ما در راستای نظارت بر عملکرد گرمخانه‌ها و پیمانکاران آنها به‌تازگی بازدیدی از این مکان‌ها داشتیم. به طور کلی می‌توان گفت شرایط عمومی این اماکن هم به لحاظ تغذیه و هم به لحاظ امکاناتی که برای استحمام، موضوعات بهداشتی و خواب فراهم دیده‌اند، مناسب است اما گرمخانه‌ها از یک نظر دچار مشکل هستند و آن عدم تفکیک معتادان است.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: من با نگاهی به پرونده‌های مددسراهای شهرداری متوجه شدم اکثریت استفاده‌کنندگان از این مکان‌ها را معتادان تشکیل می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف از ایجاد گرمخانه‌های شهرداری پناه‌دادن به کارگران بدون‌جا و مکان بوده است، اظهار کرد: می‌بایست میان کارگرانی که مشغول کار هستند و شب‌ها مکانی برای خوابیدن ندارند و در خیابان‌ها کارتن‌خواب هستند، با معتادان تفکیک قائل شد؛ چراکه پناه‌دادن به معتادان در کنار این افراد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. معتادان باید به مراکز دیگری منتقل شده و از بقیه افراد تفکیک شوند.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه مددسراها به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته مراکز دائمی و دسته دیگر مراکز اضطراری هستند. مراکز اضطراری در مواقعی که به واسطه کاهش دما تعداد متقاضیان افزایش می‌یابد، استفاده می‌شوند و در فصولی که متقاضی کمتر است، بعضا تعطیل هستند.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تقریبا در هر منطقه یک مددسرای دائمی یا اضطراری وجود دارد، عنوان کرد: لازم است تعداد این گرمخانه‌ها و ظرفیتشان افزایش یابد. هم‌اکنون آماری از تعداد نیازمندان به گرمخانه‌ها نداریم.

حبیب‌زاده تصریح کرد: می‌بایست بهزیستی نیز به موضوع کارتن‌خواب‌ها و محل نگهداری آنها ورود کند؛ چراکه شهرداری تهران متولی قانونی این موضوع نیست و فقط در این راستا کمک می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نیازمندان می‌توانند به‌راحتی به گرمخانه‌ها مراجعه و از امکانات آنها استفاده کنند، گفت: در ابتدای ورود پزشکی که در این مراکز کار می‌کند، افراد را معاینه می‌کند و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود. این افراد قبل از ورود باید استحمام کنند و لباس‌های مخصوص این مراکز را بپوشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید