• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33357
+
-

تدوین سند جامع مدیریت بحران گرگان

شهرهای گلستان الگوی عملیاتی برای مواقع بحرانی ندارند

تدوین سند جامع مدیریت بحران گرگان

فاطمه میرزایی| گرگان –خبرنگار:

جمعه‌ای که گذشت بارش‌های شدید همراه با سایر نقاط شمال کشور در گلستان شروع شد که اگر چه می‌تواند نوید پاییز و تابستانی پر باران باشد، اما مانند هر بارش دیگری برای گلستان خالی از مشکلات نبود. یک بار دیگر کل خیابان‌ها در گلستان، دچار آبگرفتگی‌ شد.
 این آبگرفتگی‌ بنابر اعلام سازمان جمعیت هلال احمر گلستان، 36 مورد امداد‌رسانی به شهروندان گلستانی را سبب شد. روز شنبه گذشته «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در تماس با «سید مناف هاشمی» استاندار گلستان، مدیریت سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌های ایجاد شده در گلستان را مثبت ارزیابی کرد.


36 مورد امدادرسانی طی 2 روز
 
 مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان می‌گوید: در پی بارش شدید باران و مشکلات ایجاد شده ناشی از آن برای برخی شهروندان، نیروهای این جمعیت به 36 مورد امدادرسانی کردند. 
«محمدعلی هروی» بیان می‌کند: در پی بارش شدید باران در غرب استان، 6 مورد امدادرسانی و تخلیه آب منازل در روستاهای نوکنده، کارکنده و گز انجام شد.  وی می‌افزاید: همچنین یک مورد در راه مانده در مسیر پارک جنگلی کردکوی گزارش شده بود که بلافاصله به وسیله نیروهای امدادی به مکان امنی منتقل شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ‌ادامه می‌دهد: در گرگان و روستای امام‌آباد از توابع علی‌آباد کتول نیز 2 مورد ریزش سقف گزارش شد که نیروهای امداد و نجات با حضور در محل، ضمن کمک به خانواده‌ها، مقداری پلاستیک برای ایجاد سقف موقت در اختیار مالکان منازل آسیب‌دیده قرار دادند. در مجموع 23کیلوگرم نایلون نیز طی 48 ساعت بارش بین حادثه‌دیدگان و خسارت‌دیدگان توزیع شد. اگرچه هنوز گزارشی از میزان خسارت به اراضی کشاورزی و باغ‌ها گزارش نشده، اما تردد به دلیل آبگرفتگی‌های معابر سخت شده است. با وجود اعلام شوراهای شهر و شهرداری‌ها به منظور برنامه‌‌ریزی برای رفع این مشکلات، هنوز اقدامی انجام نشده است. 


طرح جامع عملیاتی مدیریت بحران در گرگان

 فرماندار گرگان نیز می‌گوید: طرح جامع عملیاتی مدیریت بحران در شهرستان گرگان تدوین می‌شود. 
«ابوالقاسم صفوی» بیان می‌کند: تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهرستان گرگان با رویکرد بررسی تمام مخاطرات طبیعی و با ارتقای ظرفیت تاب‌آوری و مقاومت شهرها و شهروندان انجام می‌شود. 

وی توضیح می‌دهد: این طرح در محورهای پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی تدوین و برای تصویب به شورای مدیریت بحران کشور ارائه می‌شود تا به این ترتیب گرگان از نقشه راه و برنامه‌ای جامع و فراگیر در حوزه رویارویی با مخاطرات و سوانح برخوردار باشد. این طرح می‌تواند الگویی برلی تهیه تدوین طرح جامع مدیریت بحران سایر شهرها نیز قرار بگیرد. 

صفوی ادامه می‌دهد: تهیه سند جامع مدیریت بحران، نیازمند تخصص‌های متخلف است و اتفاق نظر متخصصان برای اجرایی و عملیاتی شدن این سند ضروری است. اگرچه سیل و آبگرفتگی عمده مخاطرات گرگان و استان را شامل می‌شود، اما این طرح جامع به همه مخاطرات می‌پردازد. 


مشکل، نبود شبکه است 

شهردار گنبدکاووس هم در مورد آبگرفتگی‌های این شهر می‌گوید: دلیل اصلی آبگرفتگی‌هایی که در هر بارش اتفاق می‌افتد، این است که گنبدکاووس به شبکه فاضلاب مجهز نیست. دلیل دیگر این است که توپوگرافی گنبدکاووس شیبدار نیست. شهروندان هم از گذشته فاصلاب خانگی را به جداول و کانال‌های آب روان می‌کردند و بعد از طریق این کانال‌ها پساب‌ها به رودخانه‌ها هدایت می‌شد. 
«منصور طعنه گنبدی» ادامه می‌دهد: با تراکم جمعیت و بالارفتن تعداد واحدهای مسکونی این مشکل بیشتر شده است. شیب کانال‌های آب ما هم، یک دهم درصد و 3 دهم درصد است. یعنی دارای حداقل شیب است. به این دلیل که برای آب‌های روان طراحی شده است. اما فاضلاب غلیظ است و در این کانال‌ها رسوب می‌کند. ریختن زباله هم در کانال‌ها هم عامل دیگر است. همه این موارد موجب گرفتگی کانال‌ها می‌شود. 

وی اضافه می‌کند: اما ما نقاط حساس را شناسایی کردیم. با توجه به این‌که هم سطح معابر زیاد شده و هم بیشتر پیاده رو‌ها موزاییک شده ما تاخیر در رواناب نداریم. در گلوگاه‌ها، باید لوله‌ها را عوض کنیم و از لوله‌های پهن‌تر استفاده کنیم. در چند نقطه این مساله رفع شده است و در نقاطی که این گلوگاه‌ها عریض شده‌اند مشکلی نداریم. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که همه این کارها هزینه‌بر است و ما تلاش می‌کنیم همه اقدامات را به اندازه وسع شهرداری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهیم. 


مشکلات به حداقل رسید

رئیس شورای شهر علی آباد کتول هم در این مورد بیان می‌کند: ما عملیات پیشگیری را از تابستان شروع کردیم. بیشترین مشکل در علی‌آباد در شمال شهر بود. به همین منظور ما کانال آبی از انتهای خیابان ولیعصر(عج) خیابان سی‌متری و انتهای جنگل ده را تعریض کردیم و تقریبا این کار رو به اتمام است. این آب‌ها به سمت کانال نوده هدایت می‌شوند و از آن جا به مجرای اصلی می‌ریزند. 
«علی شکی» ادامه می‌دهد: به‌ویژه با اتمام این طرح ما برای هر بارش آمادگی داریم و ان‌شاالله شهروندان مشکل خاصی نخواهند داشت کما این‌که کمترین مشکل را داریم. بنابراین شهر علی آباد با مشکل آبگرفتگی مواجه نمی‌شود. همچنین امسال ما لایروبی کانال نوده را هم شروع کرده ایم. در مسیرهای فرعی، جداول احداث یا تعریض شد و امیدوار به رفع کامل مساله آبگرفتگی‌های نقطه‌ای هم هستیم. 


برنامه‌ای وجود ندارد 

 رئیس شورای شهر بندرگز می‌گوید: برنامه مدونی برای مدیریت آب‌های سطحی در بندرگز وجود ندارد. 
«فاضل جهانشاهی» بیان می‌کند: متاسفانه شورای شهر هم در حال حاضر به مشکل‌ بزرگی با شهرداری برخورد کرده است. ساختار مدیریت شهر به این صورت شده است که منتظر هستند تا اتفاقی رخ دهد و بعد همان مشکل را به صورت مقطعی حل کنند و سپس فراموش شود. ما درمورد کانال‌ها و جوی‌های آب مشکلات زیادی داریم. اما متاسفانه شهرداری تا این لحظه برنامه‌ای ارائه نداده است. البته دستور جلسه این هفته شورا به این موضوع اختصاص داشت.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در بارش‌های اخیر مشکل آبگرفتگی در بندرگز هم بسیار زیاد بود و از کنار آن نمی‌توان گذشت. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و نتیجه را اطلاع می‌دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید