• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33341
+
-

مواظب آنفلوآنزا باشید

غلامرضا معصومی/متخصص طب اورژانس





آنفلوآنزا شایع‌ترین بیماری حاد ویروسی در فصل سرماست که علاوه بر درگیر کردن دستگاه تنفسی، مسری نیز هست. 24 تا 48ساعت پس از ورود ویروس به بدن، علائم آن بروز می‌کند و در این مدت (دوره کمون) احتمال سرایت بیماری از فرد بیمار به سایرین بسیار بالا خواهد بود. 
علائم این بیماری به‌طور ناگهانی آغاز شده و شبیه به سایر بیماری‌های تنفسی است که شامل: تب بالای 38درجه سانتی‌گراد، لرز، سردرد، خستگی، بدن‌درد، آبریزش بینی، ضعف و کوفتگی، سرفه‌های خشک، چشم‌درد و گلودرد می‌شود. البته در کودکان علاوه بر این علائم، تهوع، استفراغ و اسهال نیز مشاهده شده است. 
ترشحات حلق و بینی بیماران، مخزن عفونت است و سرفه و عطسه، تماس نزدیک نظیر دست دادن و روبوسی باعث انتقال بیماری می‌شود. استرس، خستگی شدید، تغذیه نامناسب، وجود بیماری اخیر که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد، بیماری‌های مزمنی چون بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، بارداری و عدم‌تهویه مناسب و نقص سیستم ایمنی از عوامل افزایش‌دهنده ابتلا به این بیماری هستند.
 اما مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزاست.بهترین زمان برای واکسیناسیون اواخر تابستان و‌ ماه مهر و آبان است.به‌دلیل تغییر ویروس آنفلوآنزا، لازم است هر ساله واکسیناسیون تکرار شود.
اما چه کسانی باید سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند: تمام افراد بالای ۶۵ سال، همه کودکان بالای ۶ ماه، کودکان مبتلا به آسم، بیماری قلبی، دیابت و عفونت‌های مکرر، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، کلیوی، قلبی، ایدز، دیابتی و تالاسمی و تمام کسانی که به نوعی دچار نقص سیستم ایمنی 
هستند.
لازم به ذکر است که واکسیناسیون در خانم‌های باردار و افرادی که نسبت به تخم‌مرغ حساسیت دارند، در شرایطی که فرد به تب، عفونت حاد و علائم سرماخوردگی مبتلاست، ممنوع است. درصورت ابتلا به این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. در هنگام تب استراحت کافی داشته باشید. مایعات مهم‌ترین رکن درمان آنفلوآنزاست؛ پس مایعات بدون گاز و غیرشیرین مانند آب، آبمیوه طبیعی و سوپ رقیق مصرف کنید. با آب نمک ولرم دهان خود را بشویید. 
از استعمال دخانیات خودداری کنید. مواد غذایی حاوی ویتامین  (مانند مرکبات، کیوی، آناناس، انگور سیاه و...) میل کرده و از خوردن غذاهای چرب، سرخ کرده و ادویه‌دار بپرهیزید.

این خبر را به اشتراک بگذارید