• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3329
+
-

میانکاله نیازمند احیا و بازسازی است

مدیرکل سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه تالاب میانکاله تحت استرس‌های گوناگون است، گفت: باید فرصت کافی در اختیار منطقه قرار داده شود تا این منطقه احیا و بازسازی شود. شهرام فداکار از انجام ارزیابی ریسک اکولوژیک خلیج گرگان و تالاب میانکاله خبر داد و افزود: اجرای طرح گردشگری در تالاب میانکاله باید تحت شرایط خاص صورت گیرد.

به گزارش همشهری، مدیرکل سواحل وتالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی به وضعیت ناگوار تالاب میانکاله اشاره می‌کند که رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست با وجود مخالفت‌های شدید بدنه کارشناسی این سازمان و نیز هشدارهای کارشناسان و متخصصان صاحب‌نام حوزه محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت کرد. عیسی کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بر اجرای این طرح صحه گذاشت.

آشوراده، دهی کوچک در شبه‌جزیره میانکاله و تنها جزیره ایرانی حاشیه خزر است که به‌دلیل اهمیت خاص آن، سال 54 در شمار نخستین مناطق به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره جهان معرفی و در یونسکو ثبت شد. لغو طرح گردشگری در این جزیره همچنان یکی از مطالبات جدی کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست است.

فداکار که پیش از این نسبت به طرح لایروبی خلیج گرگان انتقاد کرده و خواستار تکمیل مطالعات احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله توسط مشاور طرح شده بود، با اشاره به وضعیت احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله به ایسنا گفت: آخرین اقدامی که برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله انجام شده، ارزیابی ریسک اکولوژیک است که به‌دلیل وجود نواقص در برخی از اطلاعات، سازمان حفاظت محیط‌زیست خواستار تکمیل این مطالعات شد. 

وی افزود: یکی از مباحث در دست پیگیری، توزیع پرسشنامه‌هایی است که در اختیار صاحب‌نظران گذاشته شده تا نظرات کلیه افراد ذینفع در مورد احیای خلیج گرگان اخذ شود. اطلاعات جمع‌بندی شده از این پرسش‌نامه‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله مؤثر باشد.

فداکار درباره اجرای طرح‌های گردشگری در تالاب میانکاله و مخالفت برخی فعالان محیط‌زیست با این موضوع گفت: نباید فراموش کنیم که ظرفیت این منطقه دارای عناوینی همچون پناهگاه حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب بین‌المللی است. بر این اساس، درصورت بهره‌برداری گردشگری از این منطقه، این بهره‌برداری باید به شکل پایدار باشد.

وی با بیان اینکه شاید بهره‌برداری در قالب طبیعت‌گردی مناسب‌ترین روش بهره‌برداری باشد، خاطرنشان کرد: امکان اجرای این طرح هم بعد از مطالعات جامع مشخص خواهد شد.

فداکارگفت: بهره‌برداری گردشگری از مناطق تحت مدیریت امر محالی نیست و از این طریق می‌توانیم بخش‌هایی از مناطق حفاظت‌شده را با کمک جوامع بومی حفظ و حراست کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید