• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33283
+
-

تصویب مشروط طرح پیش فروش لوازم خانگی

ستاد تنظیم بازار در نشست اخیر خود با بررسی پیشنهاد پیش فروش لوازم خانگی موافقت خود را با اجرای این طرح در واحدهای توانمند و بدون تبعیض و مداخله دولت اعلام کرد.

به گزارش شاتا، در این نشست اعضای ستاد تنظیم بازار اعلام کردند که با اجرای این طرح به شرطی موافقت می‌کنند که رفتار تولیدکنندگان مبتنی بر حمایت دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه تنظیم بازار مورد انتظار نباشد. با این پیش‌فرض و درصورت توافق مقامات مسئول، پیشنهاد‌دهندگان یا شرکت‌های مشابه می‌توانند از ظرفیت‌های اجرایی و تخصصی خود برای پیاده‌سازی هرگونه طرح در فضای مشابه به شکلی رقابتی استفاده کنند. ضمن اینکه با اعلام سازمان حمایت مبنی بر تدوین، تصویب و ابلاغ ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا در هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها، عملا راه برای شرکت‌های توانمند جهت عرضه کالا با قیمت مقطوع و با کمترین نوسان قیمت باز خواهد شد. با این روند شرکت‌های برند براساس ارزش برند و جایگاهی که نزد مصرف‌کنندگان دارند، با اطلاع‌رسانی کامل از شرایط و ضوابط عرضه کالای تولیدی خود به شرط رعایت قیمت مندرج در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت می‌توانند نسبت به پیش فروش لوازم خانگی اقدام کنند.

نحوه قیمت‌گذاری پایه و عرضه محصولات فلزی

همچنین ستاد تنظیم بازار در این نشست نحوه قیمت‌گذاری پایه و عرضه محصولات فلزی در بورس کالا را تعیین و اعلام کرد، برای بهره‌مندی صنایع پایین دستی از امکان رقابت و اجرای فرمول پایه محصولات فولادی در نوسانات مثبت و منفی بازار و رعایت روح ضوابط موجود در بورس، در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از این پس قیمت پایه تطبیقی (افزایشی - کاهشی) ملاک محاسبه و تعیین نرخ پایه قرار گیرد.

این در حالی است که تا پیش از این میانگین قیمت چهار عرضه قبل ملاک نرخ پایه بورس فلزات قرار گرفته بود و عملا امکان بهره‌مندی از نرخ پایه کاهشی درصورت نبود متقاضی وجود نداشت.

همچنین با توجه به چندین مرحله عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و برای کاهش اختلاف قیمت پایه و قیمت کشف شده محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا ستاد تنظیم بازار مقرر کرد، قیمت پایه محصولات آلومینیومی و مس در بورس کالا با استفاده از نرخ نیمایی محاسبه و تعیین شود. در مورد بقیه فلزات غیرآهنی (سرب و روی و...) نیز تأکید شد با رصد دقیق عملکرد عرضه واحدهای تولیدی در بورس، درصورت کشف قیمت نهایی بالاتر از قیمت نیمایی، کمیته تخصصی مربوطه پس از بررسی، در صورت نیاز در محاسبه و تعیین قیمت پایه محصولات مذکور بازنگری کند.

همچنین به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد، میزان تناژ برای خریداران مجاز مقاطع طویل فولادی (تیرآهن و میلگرد) حداقل ۲۰تن و حداکثر ۲۲۰تن باشد تا امکان خرید برای مصر‌ف‌کنندگان خرد نیز فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید