• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33226
+
-

منافع ملی و جایگاه سیاست خارجی

یادداشت
منافع ملی و جایگاه سیاست خارجی

رامین مهمان پرست | دیپلمات:

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم؛ انقلابی که بزرگ‌ترین دستاوردش «استقلال» و مهم‌ترین تأثیرش ارائه مدلی از اولویت یافتن منافع ملی بدون وابستگی به قدرت‌های شرق و غرب بود. اکنون در سن بلوغ کامل و پختگی انقلاب چگونه باید راه را هموار کنیم و موانع را از پیش‌رو برداریم؟ پاسخ در جمهوریت و اسلامیت نظام است. همفکری و تبادل‌نظر جریانات سیاسی براساس منافع ملی و برمبنای ارزش‌های اسلامی می‌تواند دسترسی به اهداف بلند تبیین‌شده را تضمین کند. انتظار همگان از نمایندگان ملت در دولت و مجلس و سایر نهادها اظهارنظر کارشناسی و دلسوزانه در راستای تحقق خواسته‌های مردم است. مقام معظم رهبری در سخنان چند روز گذشته در جمع بسیجیان اشاره فرمودند: «جان کلام من عبارتست از: اول عظمت ایران، دوم اقتدار جمهوری اسلامی و سوم شکست‌ناپذیری ملت ایران». باید این اولویت‌بندی دستور کار همه مقامات کشور باشد. اول عظمت ایران؛ همه باید بزرگی و عظمت ایران عزیز را با تلاش و تفکر سازنده و خلاقیت دنبال کرده و با گام‌های استوار زمینه‌های اقتدار جمهوری اسلامی را آماده سازیم. چگونه این امر امکان‌پذیر است و وظیفه جریانات سیاسی و نهادها و سازمان‌ها چیست؟ ارزیابی نقاط قوت و ضعف در داخل و اصلاح ساختارهای اداری و اقتصادی کشور به‌گونه‌ای که امکان تهدیدات خارجی و فشارهای ظالمانه را به صفر برساند و هوشیاری در سیاست خارجی جهت به‌دست آوردن فرصت‌ها و مقابله با توطئه‌های خارجی.

موضوع الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، یکی از صدها موضوعی است که در معرض آرای کارشناسان و نمایندگان ملت قرار گرفته تا در نهایت اقدامی که از منافع ملی‌حفاظت کند صورت پذیرد. برای عظمت و بزرگی ایران و نیز اقتدار نظام باید از بحث‌های جناحی و موضوعات کوچک کم‌تأثیر عبور کرد، باید تصمیمات بزرگ و شجاعانه اتخاذ کرد، باید وابستگی نفتی را به صفر نزدیک کرد، تمرکز و تصدیگری دولتی را کنار گذاشت، انقلاب اداری و تحول بزرگ اقتصادی را در داخل با جدیت دنبال کرد. همچنین در صحنه‌های بین‌المللی از همه ابزارها برای گرفتن بهانه از دشمن و اثبات حقانیت نظام و تبیین مواضع بحق کشور استفاده کرد تا ملت به‌عنوان بزرگ‌ترین پشتوانه نظام با افتخار به ایرانی بودن خود و دستاوردهای این کشور ببالد. منافع ملی باید برای همه اولویت باشد. مردم فهیم ایران خواستار اقدامات دلسوزانه مسئولان و همدلی آنها جهت تأمین رفاه و امنیت و دستیابی به جایگاه حقیقی و شایسته خود در جهان هستند و رفتارهای جناحی خارج از منافع ملی را نمی‌پذیرند.

دستگاه سیاست خارجی به‌عنوان چشم و گوش نظام در همه صحنه‌های بین‌المللی و در روابط دوجانبه با سایر کشورها بدون تأثیرپذیری از دیدگاه‌های سلیقه‌ای و جناحی، منابع ملت را دنبال می‌کند و باید با کمک سایر دلسوزان و منتقدان، تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و از فرصت‌ها برای پیشرفت و توسعه کشور بهره برده و سایر نهادهای داخلی را با تدابیر و راهکارهای مناسب در این مسیر فعال و همراه خود کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید