• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33208
+
-

یزد در مسیر تحقق «شهر هوشمند»

شهر هوشمند عاملی است که با استفاده از امکانات در دسترس و مورد نیاز، ظرفیت‌های استان را در تمام زمینه‌ها به کار می‌گیرد

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:

 این روزها شاهد رونمایی از نرم‌افزار «شهربین» یکی از گام‌های تحقق شهر هوشمند هستیم تا مسیر حرکت یزد به سمت شهر هوشمند هموارتر شود.
در این مسیر پروژه‌های بسیاری تعریف شده و زیرساخت‌های مناسبی هم فراهم شده است تا شهر یزد به جرگه شهرهای هوشمند کشورمان بپیوندد.
نرم‌افزار شهربین برای تحقق شهر هوشمند با شعار «ذره‌بین هوشمند شهر» و با هدف ارتباط بیشتر شهروندان با شهرداری یزد برای مشکلات شهری از طریق پیگیری گزارش‌های ارسالی شهروندان به شهرداری به صورت آنلاین روی این نرم‌افزار از سوی شرکت شتاب‌دهنده پیشگامان اجرا شده است.
گام‌های بسیاری برای تحقق شهر هوشمند برداشته شده است و با توجه به توانایی استان در حوزه آی‌تی و پیش‌بینی فناوری اطلاعات به عنوان یکی از محورهای توسعه استان، تحقق شهر هوشمند دور از انتظار نیست.


جلب مشارکت بخش خصوصی برای هوشمندسازی

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد با اشاره به تدوین پروژه‌های بسیار برای تحقق شهر هوشمند، بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی و مردم برای تحقق اهداف این پروژه‌ها تاکید می‌کند.
«مسعود تاج‌آبی» با تاکید بر این‌که بهره‌برداران اصلی پروژه‌های شهر هوشمند مردم هستند اظهار می‌کند: فراخوان جلب مشارکت برای همکاری با بخش‌ها و گروه‌های مختلف اعلام شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال بسیاری از پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام برسد.

وی بیان می‌کند: زیرساخت‌های هوشمندسازی شهر یزد فراهم شده است و شهر یزد در حال حاضر در مقوله شهر هوشمند روی ریل توسعه قرار گرفته و مسیر ترسیم شده است. تاج‌آبی تاکید می‌کند: می‌توان گفت که نقشه راه ترسیم شده است و در کنار آن حوزه‌های سیاست‌گذاری پیش‌بینی شده است و اگر با این برنامه جلو برویم، در آینده نزدیک یکی از شهرهای پیشرو خواهیم بود. مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری یزد با بیان این‌که شهر یزد در حال حاضر در ارزیابی‌ها شهر قابل تقدیر در حوزه هوشمندسازی شناخته شده است می‌افزاید: چه در مجموعه شهرداری و چه نگاه استانی، وضعیت خوبی ایجاد شده است.
وی با تاکید بر این‌که در مسیر توسعه با شاخص‌های شهر هوشمند قرار گرفته‌ایم می‌گوید: وضعیت زیرساخت در شهر یزد و نوع زیرساخت‌های ارتباطی خوب است. چند شبکه مکمل نیاز است و در حال مشارکت هستیم تا پروژه‌های خوب به دلیل نبود زیرساخت، متوقف نشوند.

این مسئول می‌افزاید: زیرساخت‌های داده‌ای شهرداری یزد متولی بسیار خوبی خواهد داشت و سیاست سازمان فاوا این است که زیرساخت‌ها را چه به صورت توصیفی و چه مکانی در اختیار عموم قرار دهد.
تاج‌آبی بیان می‌کند: زیرساخت‌ها بسیار قوی ایجاد شده است و امیدواریم در حوزه مدیریت واحد شهری، یزد پیشرو باشد و برنامه‌ای در این زمینه تدوین شده است. 
وی بر مشارکت بخش خصوصی و مردم برای مشارکت در تحقق شهر هوشمند اصرار می‌کند و می‌گوید: ذی‌نفع اصلی این پروژه‌ها مردم هستند و اگر نقش مردم را نبینیم، قطعا موفق نخواهیم بود. 


زیرساخت‌ها؛ ابزاری در خدمت هوشمندسازی

مدیرعامل فاوای شهرداری یزد بیان می‌کند: زیرساخت‌ها در شهر الکترونیک حائز اهمیت و هدف است، اما این زیرساخت‌ها در شهر هوشمند، ابزاری برای تحقق هدف است و باید تامین شوند.
تاج‌آبی اظهار امیدواری می‌کند با تحقق شهر هوشمند بتوانیم از منابع شهری بهتر استفاده کنیم و پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم نیاز مردم باشد تا بهترین استفاده را از این ابزارهایی که فراهم می‌شود ببریم. وی می‌گوید: در حوزه امنیت هم توجه ویژه‌ای به درگاه‌ها، پورت‌ها، سرورها و منابع معطوف است، چراکه حوزه نفوذ را باز می‌گذاریم و در این حوزه بسیار کار شده و کار خواهد شد.


فرایند اجتناب ناپذیر

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر این‌که نهضت شهر هوشمند فرایندی اجتناب‌ناپذیر است اظهار می‌کند: این نهضت با ایجاد فرصت‌های برابر، زمینه را برای بهره‌مندی از انرژی پاک و شهرهای پاک‌ آینده با استفاده از سرویس‌های الکترونیک از راه دور فراهم می‌کند.
«حمیدرضا قمی» می‌افزاید: شهر هوشمند عاملی است که با استفاده از امکانات در دسترس و مورد نیاز، ظرفیت‌های استان را در تمام زمینه‌ها به کار می‌گیرد. شهر هوشمند در کنار استفاده از فناوری جدید به اقتباس از فرهنگ و اصالت یزدی‌ها هم نیاز دارد.

وی با بیان این‌که در مراحل ابتدایی تحقق شهر هوشمند هستیم می‌گوید: لازم است که تعامل دستگاه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل بانک اطلاعاتی مورد نیاز افزایش یابد. عضو شورای اسلامی شهر یزد بیان می‌کند: هنوز برخی از دستگاه‌ها برای همکاری با شهرداری در روند هوشمندسازی یزد، نیازمند مجوزهای کشوری هستند و هنوز نپذیرفته‌ایم که هر شهری مانند یزد می‌تواند پایلوت این گونه طرح‌ها و اطلاعات باشد.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد می‌گوید: اولین گام برای تحقق شهر هوشمند آغاز فرایند شفاف‌سازی است تا زمینه‌ساز اعتماد مردم و مشارکت آنها برای اجرا و به‌کارگیری سرمایه‌ها باشد.
وی انتشار آزاد اطلاعات را مهم می‌‌داند و می‌افزاید: این کار با در اختیار قرار دادن مناقصه‌ها، برنده‌ها، قراردادها و دیگر موارد مشابه از طریق سایت شورای شهر انجام شد.
قمی ادامه می‌دهد: مکانیزه کردن صدور پروانه‌های ساختمان دومین طرح سنگین در راستای هوشمندسازی شهر یزد است که این اقدام علاوه بر استفاده و رشد سامانه‌های الکترونیکی تا حد امکان از دخالت نیروی انسانی در صدور این پروانه‌ها می‌کاهد و این فرایند عاملی موثر در ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد و تسریع در روند دریافت این گونه مجوزها خواهد بود. وی سامانه شهربین را نیز سومین گام در این نهضت مهم معرفی می‌کند و می‌گوید: استفاده از کارت‌های شهروندی برای بهره‌مندی از انواع خدمات شهری مانند فروش پسماند، استفاده از ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی، پرداخت عوارض شهری و خودرو و انواع خدمات از جمله طرح‌هایی است که امسال اجرا خواهد شد.


مشخصات شهر هوشمند

شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل‌یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای 6 معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی و محل زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل ‌و ‌نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد.
شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع حسگرهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند و این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است.
این پروسه شامل اطلاعات جمع‌آوری‌شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل، سیستم، نیروگاه، آب، تأمین شبکه‌های زباله، مدیریت قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید