• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33205
+
-

گوجه‌فرنگی،‌ همچنان خبرساز

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی کرمانشاه: جلوگیری از صادرات گوجه‌فرنگی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است

اقتصاد
گوجه‌فرنگی،‌ همچنان خبرساز

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

همزمان با افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و رب در روزهای اخیر، خبرهایی از ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی در سراسر کشور منتشر شد، اما در کرمانشاه خبرهای متفاوت‌تری به گوش می‌رسید. خبرهایی حاکی از این‌که تنها شرکت تولید رب گوجه‌فرنگی استان با همکاری پلیس در سه‌راهی نهاوند مانع فروش گوجه‌فرنگی تولیدی کشاورزان کرمانشاهی به استان‌های همجوار از جمله شهرستان‌های همدان
شده است. 


سخنان کشاورزان 

یکی از کشاورزان می‌گوید: در ابتدا که منع صادرات گوجه‌فرنگی از استان اعلام شد، تنها شرکت تولید رب گوجه‌فرنگی استان در سه‌راهی نهاوند مانع خروج گوجه از کرمانشاه می‌شد و جلو خودروهای حمل گوجه را می‌گرفت. البته این وضعیت فقط 2 روز طول کشید. 
محمدی می‌افزاید: گوجه‌فرنگی در استان توسط این شرکت با قیمت کمتر از استان‌های همجوار در ابتدا خریداری می‌شد. در شرایطی که گوجه کشاورزان را استان‌های همجوار کیلویی 1600 تومان می‌خریدند، این شرکت با قیمت پایین‌تری گوجه را خریداری می‌کرد. 

وی درباره علت فروش گوجه خود به شهرستان‌های استان‌های مجاور کرمانشاه این‌گونه توضیح می‌دهد: این شرکت شرایط پرداختی نامناسبی دارد و باعث دلسردی کشاورز می‌شود. من به عنوان کشاورز باید ماه‌ها صبر کنم تا به اصل پولم برسم. هر ماه مقدار کمی پول به کشاورز داده می‌شود که رضایت‌بخش نیست. درنتیجه من و بسیاری از گوجه‌کاران ترجیح می‌دهیم، گوجه را به کارخانه‌‌های خارج از استان بفروشیم. 


گلایه از نحوه پرداخت 

یکی دیگر از گوجه‌فرنگی‌کاران هم استانی با گلایه از نحوه پرداخت کارخانه‌های تولید رب استان، می‌گوید: در صورتی که تولیدکننده‌های رب استان از کشاورزان حمایت کنند و حق و حقوق کشاورز را به وقت و سر موقع پرداخت کنند، کشاورز محصول خود را در استان می‌فروشد که هزینه کرایه حمل بار را نیز پرداخت نکند. 

«یونس چشمه گچی» ادامه می‌دهد: یکی، دو روز جلوی خروج گوجه‌فرنگی از استان گرفته شد که گفته می‌شد کار شرکت تولید رب استان بوده.  وی می‌افزاید: چند روزی است که دیگر این کار صورت نمی‌گیرد، چون این شرکت گوجه‌فرنگی ربی استان را با قیمت بیشتری از استان‌های دیگر خریداری می‌کند. این شرکت در حال حاضر گوجه ربی را کیلویی 1400 تومان از کشاورز می‌خرد که با احتساب هزینه‌های حمل بار، فروش گوجه به این شرکت در مجموع به نفع کشاورز
تمام می‌شود. 


توقف صادرات گوجه‌فرنگی 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که پس از اعتراض کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی صادرات گوجه‌فرنگی از سوم مهر متوقف شد، می‌گوید: ممانعت از خروج گوجه از کرمانشاه تا پایان مهر ادامه دارد. این کار با هدف تعدیل بازار این محصول در استان صورت می‌گیرد. 
«عباس سجادی‌راد» با بیان این‌که اخباری مبنی بر ممانعت کارخانه‌ها از خروج گوجه شنیده‌ام اما به چشم ندیده‌ایم و صحت آن را تایید نمی‌کنم، اضافه می‌کند: شرکت روژین‌تاک توزیع رب را از چند روز گذشته در نقاط مختلف استان شروع کرده است. 
وی قیمت رب گوجه‌فرنگی این تولید‌کننده را 13 هزار و 500 تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: قیمت رب‌های خارج از استان در کشور بالای 18 هزار تومان است. 
سجادی‌راد بیان می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و ممنوعیت صادرات گوجه قیمت این محصول به حالت عادی بازخواهد گشت و شرکت روژین‌تاک نیز متعهد شده که نیاز روزانه استان به این محصول را تامین ‌کند.


حمایت از تولیدکنندگان داخلی 

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ‌ می‌گوید: ما از صادرات گوجه‌فرنگی‌هایی که خاصیت تبدیل شدن به رب را دارند به خارج از کشور جلوگیری کردیم. این ممانعت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است. باید اضافه کنم هیچ ممانعتی در زمینه فروش گوجه‌فرنگی به استان‌های همجوار برای کشاورزان ما وجود ندارد. 
«اصغر بهمنی‌پور» می‌افزاید: اما صادرات گوجه گلخانه‌ای که خاصیت رب‌گیری ندارد، آزاد است. 

وی خبر ممانعت از خروج کامیون‌های گوجه کشاورزان کرمانشاه را به استان‌های مجاور تکذیب می‌کند و می‌گوید: برای جابه‌جایی استانی گوجه هیچ ممانعتی وجود ندارد.
مدیر تنظیم بازار استان ادامه می‌دهد: البته گاهی ممکن است صادرات گوجه یا هر محصولی که با افزایش قیمت مواجه شده منع شود ولی این ممنوعیت مقطعی و در یک زمان خاص است و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان استانی انجام می‌شود.

 به عنوان نمونه ما برای تعدیل قیمت گوشت، مدتی صادرات دام زنده را ممنوع کردیم. در حال حاضر واردات گوشت را انجام می‌دهیم. اگر قیمتی بالا برود در حمایت از 2 قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده وارد عمل خواهیم شد. در حال حاضر وضعیت گوجه‌فرنگی نیز مشابه وضعیت گرانی گوشت است. ما هم از تولیدکننده و هم از مصرف‌کننده حمایت می‌کنیم. 
بهمنی‌پور درباره سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در استان کرمانشاه نیز می‌گوید: امسال 5 هزار 500 هکتار گوجه در استان زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در هر هکتار 60 تن و در مجموع معادل 330 هزار تن از کل سطح برداشت می‌شود. بخشی از برداشت گوجه‌فرنگی‌ها در پاییز خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید