• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33204
+
-

شمال را باران شست

رودسر در شرق گیلان با 301 میلیمتر و رامسر در غرب مازندران با 126 میلیمتر رکورددار بارندگی اخیر بودند

گزارش
شمال را باران شست

همان‌طور که سازمان هواشناسی کشور و سازمان‌های هواشناسی محلی پیش‌بینی کرده بود، از عصر جمعه بارش سیل‌آسای باران در نقاط مختلف گیلان، مازندران و گلستان شروع شد و آبگرفتگی و تخریب برخی زیرساخت‌ها و جداره رودخانه‌ها را در پی داشت. به گزارش همشهری، این بارش‌ها که در گیلان و مازندران بیشتر بود، منجر به اختلال در زندگی عادی شهروندان شد. 


 قطع راه ارتباطی برخی مناطق در تالش

طبق گزارش‌ها پس از جاری شدن سیل، رودخانه منطقه خرجگیل تالش طغیان کرد. در این راستا معاون جمعیت هلال احمر گیلان با اعلام این‌که این حادثه تاکنون تلفات جانی نداشته است، گفت: طغیان این رودخانه فقط خسارت مالی به دنبال داشت و تجهیزات لازم برای افراد خسارت‌دیده در اختیار آنها قرار داده شده است.  معاون جمعیت هلال احمر گیلان با اعلام این‌که تیم‌های واکنش سریع هلال احمر در حال آماده باش هستند، عنوان کرد: آماده‌باش نیروهای هلال احمر ادامه دارد. بارش‌های سیل‌آسا موجب قطع راه ارتباطی جاده خرجگیل به اسالم شد.

«سیاوش غلامی» با تاکید بر لزوم دور ماندن از درختان هنگام رعد و برق تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم هنگام رعد و برق وسایل برقی مانند تلویزیون که آنتن‌دار هستند را از پریز برق جدا کنند. در این زمینه جانشین سرهنگ «جابر صفاری» پلیس راه گیلان گفت: با توجه به بارش بسیار شدید باران در اقصی نقاط گیلان اجرای محدودیت ترافیکی در محور پونل به خلخال همچنان ادامه دارد، اما سایر محورهای استان باز بوده و با مشکلی روبه‌رو نیستند. 


به گفته وی، براساس آمارهای دریافت شده از مرکز پیام، روزی که سیل جاری شد، ۱۱۴مورد تصادف خسارتی در معابر و راه‌های مواصلاتی گیلان رخ داد. 
بخشدار مرکزی تالش هم گفت: پیشگیری از طغیان رودخانه‌ها با انسداد محل‌های سرریز و هدایت آب‌های سطحی در روستاها به منظور مقابله با وارد شدن خسارت به تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌ها ادامه دارد.  «چنگیز شکوری» افزود: به علت ادامه بارش شدید باران، معابر در مناطق مختلف بخش مرکزی تالش با آبگرفتگی مواجه هستند، اما با طغیان آب‌های سطحی و رودخانه‌ها در روستاهای طولارود، پره‌سر و شاندرمن مقابله شد. به گفته وی، آب‌های سطحی به برخی از منازل و مغازه‌های اطراف خیابان‌ها وارد شده و تلاش عوامل بخشداری و دهیاری‌های تابعه برای رفع مشکلات مردم و جلوگیری از خسارت ادامه دارد.
 

رودسر؛ رکورددار بارش 

 سرپرست اداره پیش‌بینی و هشدار سریع اداره کل هواشناسی گیلان هم گفت: بیشترین بارندگی‌ها در استان تاکنون مربوط به رودسر با 301 میلیمتر بوده که حدود 147 میلیمتر از این بارش‌ها فقط طی 5/1 ساعت باریده است.
 «مازیار غلامی» میزان بارندگی‌ها در لاهیجان را 94 میلیمتر و رشت را 29 میلیمتر ذکر کرد.
 

سقوط  یک خودرو به  رودخانه

بخشدار حویق تالش از کشته شدن 3 نفر بر سقوط خودرو۲۰۶ به رودخانه در حویق تالش خبر داد.
بخشدار حویق در این‌باره گفت: در پی این بارش سیل‌آسا این خودرو از روی پل رودخانه حویق سقوط کرد.
«کاظم رزمی» با اشاره به این‌که سرنشینان این خودرو ۶ نفر بودند بیان کرد: 3 نفر از سرنشینان توسط مردم و اورژانس نجات یافتند و دو نفر متأسفانه فوت کردند و یک نفر نیز مفقود است.


باران مدارس ابتدایی شهر املش را تعطیل کرد

 مدیر آموزش و پرورش شهرستان املش هم از تعطیلی تمامی مدارس ابتدایی شهر املش به دلیل بارش شدید باران خبر داد.
«قاسم احمدپور » گفت: تمامی مدارس ابتدایی شهر املش به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر شهری، دیروز (شنبه) تعطیل شدند. وی افزود: تعطیلی مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم با توجه به آبگرفتگی مسیر عبور دانش‌آموزان این مدارس، با تشخیص مدیر مدرسه و شورای دبیران انجام شد. بر اثر طغیان رودخانه، پل کیازنیک املش تخریب و راه ارتباطی روستای لات لیل به این شهرستان قطع شد.
«محمدرضا نازک‌کار» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز از تخریب 2 پل در روستاهای قلعه رودخان و کلفت در شهرستان فومن خبرداد.
 

شدت بارندگی در مازندران رکورد شکست

بارانی که از جمعه مازندران را هم فراگرفت بر اساس اعلام هواشناسی از لحاظ شدت کم سابقه بود و رکوردشکنی کرد.
مدیر کل هواشناسی مازندران گفت: فقط طی نیم ساعت حدود 70 میلیمتر بارندگی در گلوگاه واقع در شرق مازندران ثبت شد.
«محمدرضا رضوی» افزود: در عین حال بیشترین میزان بارندگی ثبت شده از عصر جمعه با 262 میلیمتر در رامسر واقع در غرب مازندران ثبت شده است.
وی بیان کرد: در این مدت در گلوگاه مجموعا 92 میلیمتر، ساری 76 میلیمتر و دشت ناز 75 میلیمتر بارندگی ثبت شد که جزو مناطق پرباران بودند.
رضوی اضافه کرد: شدت بارندگی در کنار شیب زیاد مناطق شرقی مازندران سبب آبگرفتگی معابر شده است.
     

خسارت سیل به 50 روستای شرق مازندران

 بخشدار هزار جریب نکا هم گفت: بارندگی شدید و سیل به تاسیسات زیربنایی بیش از 50 روستای این بخش خسارت زد.
«محمد محمدیان» افزود: تیرهای برق و شبکه آب روستاها نیز بر اثر سیل خسارت دید و برق بیش از 50 روستای بالادست نکا در حال حاضر قطع است.
وی گفت: شکستگی و سقوط درختان، ورود گل‌و‌لای به جاده‌ها و سرازیر شدن سنگ به جاده‌های مواصلاتی از خسارت‌های سیلاب به بخش هزار جریب بوده است.
 

 مازندران با رعد و برق در خاموشی فرو رفت

رعد و برق و بارش شدید باران هم طی ساعاتی بخش زیادی از مناطق شهری و روستایی استان را در خاموشی فرو برد. مدیرکل مدیریت بحران مازندران هم خاموشی برق در برخی از مناطق شهری را به دلیل بارش شدید باران و رعد و برق تایید کرد.

«علی‌اصغر احمدی» گفت: قطع برق در شهر ساری ناشی از آتش گرفتن یکی از پست‌های برق در این شهر بود. وی بیان کرد: قطع برق در شهرهای شرق مازندران شامل نکا و بهشهر و همچنین مناطق کوهستانی این منطقه ناشی از وزش باد و رعد و برق بود.


 فوت 3 نفر در مازندران 

مدیرکل مدیریت بحران مازندران هم گفت: بر اثر صاعقه 2 نفر و همچنین یک نفر  بر اثر خفگی جان خودرا از دست داده‌اند.
احمدی با اشاره به رانش بخشی از راه ارتباطی تنکابن به شیرود افزود: در حال حاضر این محور مسدود است و مأموران در حال بازگشایی محور هستند.
این مسئول تصریح کرد: آب وارد روستای پسنده علیای عباس‌آباد هم شد که مجبور شدیم بخشی از ساکنان این روستا را به مکانی امن هدایت کنیم.
«حسین امیری» رئیس اداره برق قائمشهر هم بیان کرد: برق 6 منطقه در این شهرستان به دلیل رعد و برق و بارش شدید باران قطع شد.


جاده اسالم به خلخال بازگشایی شد

 بخشدار اسالم تالش از بازگشایی مسیر ارتباطی این بخش به شهرستان خلخال و ادامه تردد وسایل نقلیه در آن خبر داد.
«علی درمانی» گفت: جاده اسالم به خلخال به علت بارش و جریان شدید آب‌های سطحی، برای مدت کوتاهی مسدود و تردد در آن کند شده بود که با تلاش نیروهای بخشداری و راهداری بازگشایی شد.
وی افزود: تردد در جاده اسالم به خلخال همچنان باید با احتیاط باشد و به رانندگان توصیه می‌شود از سفرهای تفریحی و غیرضروری در این مسیر خودداری کنند.
بخشدار اسالم ادامه داد: در چند روستا از جمله شیخ‌محله و یاری‌محله آبگرفتگی منازل گزارش شده و حدود 8 خانوار روستایی را برای تخلیه آب از منازل، به مکان‌های امن انتقال داده‌ایم.

درمانی بیان کرد: مشکل آبگرفتگی ناشی از بارش شدید و جاری شدن آب‌های سطحی در جنگل‌هاست و رودخانه بخش اسالم، هنوز به حالت طغیان نرسیده است. 
وی گفت: از زمان آغاز بارش‌ها به همراه نیروهای امدادی و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در مناطق مختلف بخش اسالم برای رفع آبگرفتگی‌ها در تلاش هستیم و این تلاش‌‌ها تا پایان بارش‌ها ادامه خواهد داشت.


جاری شدن سیل در رامسر و تنکابن

در پی  بارش های 2 روز اخیر رامسر و تنکابن بیشترین خسارت ها را دیده‌اند.  فرماندار تنکابن گفت: بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل در تنکابن، راه ارتباطی محورهای دو هزار و سه هزار این شهرستان به دلیل ناایمن بودن مسیر تا اطلاع ثانوی بسته شد.
«سید امیر حسینی‌جو» افزود: بارش باران که در مناطق بالادست از شدت بیشتری برخوردار بود، منجر به جاری شدن سیل در رودخانه‌های دو هزار و سه هزار شد. وی ادامه داد: سیلاب احتمالا به بسیاری از مزارع پرورش ماهی و تاسیسات شیلاتی در حاشیه رودخانه دو هزار و سه هزار آسیب وارد کرده که نیازمند بررسی دقیق‌تر است. وی گفت: همچنین پل ارتباطی 2 روستا در این شهرستان تخریب شده است.
 

آبگرفتگی محور ساری-نکا 

 فرماندار نکا گفت: به دلیل آبگرفتگی جاده نکا به ساری ترافیک سنگینی در این مسیر ایجاد شد.
«عبدالجواد توحیدی مقدم» افزود: با تلاش‌های انجام شده، نیروهای شهرداری در حال احداث کانال در این بخش هستند تا آب‌های سطحی را به طور کامل به داخل کانال هدایت کنند.
 

تعطیلی مدارس 6 شهر مازندران

سخنگوی آموزش و پروش مازندران از تعطیلی مدارس 6 شهرستان این استان در نوبت صبح دیروز (شنبه) خبر داد. «حسینعلی طالبی» بیان کرد: به علت بارش شدید باران در استان، تمامی مدارس شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، نوشهر، چالوس و نور دیروز تعطیل اعلام شد.
  

وضعیت بحرانی در تنکابن

فرمانداری تنکابن طی اطلاعیه‌ای به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وضعیت پل‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها، وضعیت این شهرستان را بحرانی اعلام کرد.
به نقل از اطلاعیه شماره 2 فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن از شهروندان خواسته شد از عبور و مرور و تردد غیرضروری در محورهای دارای پل و روستاهای مجاور رودخانه‌ها خودداری کنند.


بارندگی شدید در گلستان 

  با نفوذ سامانه سرد و بارشی، بارندگی شدید همراه با رعد و برق در گلستان به‌ویژه در نواحی غربی استان آغاز و سبب آبگرفتگی معابر، اختلال در رفت و آمد و کاهش محسوس دمای هوا شد.  شهرهای کردکوی، بندرگز، نوکنده، بندرترکمن، گرگان و علی‌آباد کتول با بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر همراه بودند و در ناهارخوران نیز آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها سبب ترافیک شدید شد.  نفوذ سامانه بارشی در گلستان بارندگی‌های متناوب، گاهی وزش باد نسبتا شدید، مواج شدن دریا و کاهش 10 تا 14 درجه‌ای دما را همراه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید