• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33147
+
-

اخبار فردا

دوشنبه 
16 مهر


عروسک‌های جهانی- برای روز جهانی کودک (16مهر) یادمان باشد می‌توانیم روی موزه عروسک‌های ملل حساب کنیم. چنین فرصتی کم پیش می‌آید که آدم جایی را در شهر پیدا کند که در آن هم کودک خوشحال باشد و هم بزرگ‌تر سر ذوق بیاید. مثلا نهایتش باید به‌مناسبت روز جهانی کودک، با کودک بروید باب‌اسفنجی، شلوار ‌مکعبی با عینک ‌سه‌بعدی نگاه کنید که در این فرایند هم نمی‌توانید حداقل ذوق‌کردن کودک را از پشت عینک ببینید و روی پرده هم که ماجرایش دیگر از شما گذشته است. از این مثال‌ها بسیار داریم که یک طرف باید فداکارانه از حوصله خودش بگذرد و دل به دنیای طرف مقابل بدهد که مثلا خوش بگذرد. پس موزه عروسک‌های ملل غنیمت بزرگی به‌شمار می‌رود، در شهری که نقطه مشترک برای تجمع سلایق مختلف بسیار اندک دارد.



این خانه من است- نمایش «این خانه من است» به کارگردانی عارف شریفی از ۱۶ مهر روی صحنه می‌رود. این خانه من است روایتی از روابط انسانی است؛ از زندگی افرادی که رفتارها و عمل آنها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد که خواه ناخواه آنها را به مسیر و حالت‌های مختلف روانی می‌کشاند، گاهی میان گذشته زندگی می‌کنند و گاهی در حال... و این پرسش ایجاد می‌شود که این دو زمان چه تأثیری می‌توانند بر آدمی داشته باشند؟ این متن داستانی، با زمینه تاریخی، الهام گرفته شده از دوران انقلاب فرانسه است، ولی نه درباره فرانسه و نه درباره انقلاب آن  بلکه درباره انقلاب زمانی است که برای انسان‌ها اتفاق می‌افتد. این نمایش ساعت 7شب در سالن استاد خسرو خورشیدی تماشاخانه هنر برای نخستین روز، روی صحنه می‌رود. برای رسیدن به این سالن باید به ساختمان شماره دو دانشکده سینما و تئاتر، جنب ورزشگاه شیرودی خیابان ورزنده بروید. بلیت این نمایش 20هزار تومان است. 



زن روی بوم- «گذر از خیال» نام جدیدترین آثار نقاشی تارا بهبهانی- نقاش و پژوهشگر معاصر- است که از ۱۳ تا ۱۸ مهر‌ماه جاری در گالری گلستان برگزار می‌شود. ۱۶ اثر رنگ روغن در این نمایشگاه بیانگر روایت نقش زن در آلایش و پالایش یک تصویر یا یک حادثه و یا یک صحنه از زندگی متعارف فراموش شده است که روی بوم با نگاهی شاعرانه به‌صورت خلاقانه تصویر شده. آثار نمایشگاه گذر از خیال با استفاده از فرم‌های انتزاعی و سورئالیستی توانسته نقش مایه‌های اصیل را با بازنمایی کاشی‌کاری‌های ایرانی به نمایش بگذارد، نگرشی تازه به هنر گذشته ایجاد کند و بیانی متفاوت را در نگاه مخاطبان قرار دهد. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند ۱۳ تا ۱۸ مهرماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی مراجعه کنند. 

روزی که مدرس تبعید شد- سیدحسن مدرس از دوره دوم مجلس شورای ملی در قامت یک نماینده راهی مجلس شد و این مسیر را تا دوره ششم مجلس ادامه داد اما همزمان با انتخابات مجلس هفتم، باب مشکلات مدرس و رضاشاه گشوده شد. اختلاف نظر و انتقادهای مدرس با رضاشاه زمانی اوج گرفت که در انتخابات دوره هفتم او به‌عنوان نماینده منتقد رضاشاه نتوانست یک رأی هم به‌دست بیاورد.مدرس در واکنش به این اتفاق در سخنرانی خود گفته بود: «اگر باور کنیم که هیچ‌یک از مردم تهران به من رأی ندادند ولی من خودم شخصاً به پای صندوق انتخابات رفته یک رأی به‌خودم دادم.» همین صحبت‌ها موجب شد تا رضاشاه از او درخواست کند تا از یک شهرستان دیگر برای مجلس نامزد شود. مدرس به این پیشنهاد رضاشاه هم جواب رد داد و سرانجام اختلافات به تبعید مدرس به خوف ختم شد. اگر اهل تهران هستید، فردا روز خوبی برای بازدید از خانه موزه قجری مدرس در چهارراه سرچشمه است. 



5ستاره برای کودکان- میان مناسبت‌های این هفته، توجه به روز جهانی کودک بیش از سایر گزینه‌ها واجب است. اپلیکیشن پیشنهادی برای فردا هم به همین گروه سنی اختصاص دارد. قبل‌تر، بزرگ‌ترهایی وجود داشتند که مدام به بچه می‌گفتند: «بچه! برنامه‌ای نگاه کن که ازش یه چیزی یاد بگیری». احتمالا منظورشان چیزی در حد و حدود برنامه‌ Featured Movie بوده که درحال‌حاضر قابل دانلود و استفاده روی گوشی‌های تلفن همراه است. این برنامه برای سرگرم‌شدن بچه‌ها ساخته شده ولی در اصل گزینه‌ای آموزشی برای بچه‌های 8سال به بالاست. این برنامه هر روز یک فیلم مستند آموزشی جدید ارائه می‌کند و سپس طبق آموزش داده شده از کودک آزمون می‌گیرد. از ستاره‌شناسی تا آشنایی با مشاهیر، موضوع‌های فیلم‌ها هستند. Featured Movie در رتبه‌بندی برترین‌ها، پنج‌ستاره است.



آخرین تاکسی به مقصد داروین- شاید با سینمای استرالیا آشنایی چندانی نداشته‌باشید اما این دلیل نمی‌شود که آثار برجسته و کارگردانان شناخته‌‌شده‌ این کشور نادیده گرفته شوند. برگزاری هفته فیلم استرالیا- تهران فرصتی را فراهم آورده‌است تا با آثار سینمایی این کشور آشنا شوید.یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که قرار است در این هفته در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شوند، فیلم آخرین تاکسی به مقصد داروین به کارگردانی جزمی سیمز است؛ فیلمی که 6جایزه بین‌المللی کسب کرده و بیش از 20بار در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جوایز بین‌المللی شده‌است.  قرار است این فیلم در روز دوشنبه 16مهر به نمایش درآید و شاید اعتبار جوایزش به پای فیلم سامسون و دلیله، ‌اثر وارویک تورنتون و برنده دوربین طلایی کن 2009نرسد، اما با توجه به شهرت کارگردان و نظر مثبت منتقدان، دیدنش خالی از لطف نخواهد بود. نکته مهم اینکه ظرفیت برای تماشای فیلم‌ها محدود است و مخاطبان علاقه‌مند باید برای حضور در خانه هنرمندان و تماشای آنها ثبت‌نام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید