• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33117
+
-

فرصت زیادی برای تعیین تکلیف پلاسکو نداریم

طرح ساختمان پلاسکوی جدید در کمیسیون ماده 5 به تأیید رسیده است و براساس زمانبندی اعلام‌شده استانداری، باید فعالیت‌های اجرایی آن نیز آغاز شود.
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با چالش‌های پلاسکو به اسکان‌نیوز می‌گوید: موضوع ساختمان پلاسکو ابعاد مختلفی دارد. پلاسکو ذینفعانی دارد که مدیریت منافع آنها کار دشواری است. چالش‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد که باید با بهترین تصمیم ممکن و البته واقع‌گرایانه، بر چالش‌ها غلبه کرد. در این رابطه چند نکته قابل توضیح است: بخش قابل توجهی از ذینفعان یعنی کسبه، نباید همچنان از این شرایط لطمه ببینند و باید در مورد آنها تعیین تکلیف شود. اگرچه این موضوعی است میان مالک و کسبه و ارتباط مستقیم به مدیریت شهری پیدا نمی‌کند، اما از این منظر برای شورا اهمیت دارد که ما به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر، نسبت به وضعیت این افراد حساس هستیم.

تصمیم‌گیری برای ساخت بنای 15طبقه در شورای‌عالی شهرسازی

علی اعطا  ادامه می‌دهد: در رابطه با بحث کالبدی بنا و ضوابط و مقررات شهرسازی، چالشی که در این رابطه وجود دارد این است که هم‌اکنون براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بلندمرتبه‌سازی‌ در تهران ممنوع است. اخیرا کمیسیون ماده 5 در رابطه با سطح اشغال و تراکم و تعداد طبقات تصمیم‌گیری و اجازه ساخت ساختمانی 15طبقه را صادر کرده است. اگر قرار به بلندمرتبه‌سازی‌ باشد، که در مصوبه کمیسیون ماده 5 چنین پیش‌بینی شده است، باید شورای‌عالی شهرسازی در این رابطه تصمیم بگیرد. به هر دلیل موجه و غیرموجه، نباید نظام حقوقی حاکم بر شهرسازی را در مصوبات موردی، نقض کنیم.

مطلب دیگر این است که اگر استدلال برای مصوبه ساخت بنای 15طبقه، حقوق مکتسب باشد و براساس آن، کمیسیون ماده 5 مجوز صدور پروانه بلندمرتبه را صادر کرده باشد، باید گفت هم‌اکنون، آنچه مجوز داده شده است، به‌لحاظ تعداد طبقات و مجموع زیربنا، نسبت به وضع قبلی افزایش دارد. خب، حالا چرا از این فرصت استفاده نکنیم و فضای همسطح خیابان را تبدیل به یک پلازای شهری نکنیم؟ می‌توان همکف و اول را نساخت و در فضایی که آزاد می‌شود، پلازایی شهری در اتصال با خیابان جمهوری ایجاد کرد. این پلازا می‌تواند جنبه‌های نمادینی از خاطره آتش‌نشانان فداکار به همراه داشته باشد. شهروندان انتظار دارند ساختمانی که به‌جای پلاسکو ساخته می‌شود، از خاطره فداکاری شهدای آتش‌نشان تهی نباشد.

طرح نهایی از طریق مسابقه انتخاب شود

او با بیان اینکه، برای ما به‌عنوان شورا اهمیت دارد که چه ساختمانی قرار است جایگزین پلاسکو شود، اضافه می‌کند: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، طرح جدید پلاسکو می‌بایست از طریق یک مسابقه عمومی تهیه شود. سال گذشته یک فراخوان عمومی ایده برگزار شد و قرار بود بعد از مشخص شدن محدوده زمین و تدقیق سطح اشغال و تراکم و تعداد طبقات، مرحله دوم آن، به‌عنوان یک مسابقه معماری براساس آیین‌نامه مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود اما این کار انجام نشد. زمین معرفی شده در آن فراخوان ایده، 3قطعه زمین بود؛ یکی خود زمین زیر برج، دیگری زمین شمال برج و دیگری زمین شرقی برج. بحث بر سر این بود که این سه قطعه زمین، محل قرارگیری ساختمان جدید باشد. به دلایلی کار به این صورت پیش نرفت. در نهایت زمینی که باید در آن ساختمان جدید طراحی می‌شد، همان زمینی شد که زیر ساختمان سابق قرار دارد که حدود 1000متر مساحت دارد.با توجه به مجموع شرایط الان فرصت مناسبی است که طرح نهایی، در قالب یک مسابقه معماری برگزار شود. این کار خوشایند نیست که ابتدا فراخوان ایده منتشر و رقابتی برگزار کنیم، نزدیک به 500 گروه باانگیزه و پشتکار وقت بگذارند و ایده‌های خود را در قالب ساختمان جایگزین طراحی و ارائه کنند و 7 نفر داور چندین جلسه وقت بگذارند و آثار را داوری کنند؛ بعد وقتی زمین پروژه تغییر می‌کند اصل سازوکار مسابقه را که باید تداوم می‌یافت کنار بگذاریم.



برگزاری مسابقه، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری دارد. با این شیوه، انگیزه و اشتیاق جامعه متخصص طراحان و معماران کاهش پیدا می‌کند. از جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا که در بحث حفاظت از باغ‌های در تملک بنیاد مستضعفان، تدبیر و اعلام آمادگی کردند و پیشقدم شدند، درخواست می‌کنم با توجه به درایت و همچنین شناخت عمیقی که از توان جامعه تخصصی معماری دارند، شرایطی فراهم کنند تا سازوکار تهیه طرح از طریق فراخوان عمومی مخدوش نشود.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، باید توجه داشت فرصت زیادی برای تعیین تکلیف پلاسکو نداریم. مدتی پیش در جلسه‌ای در استانداری که من هم به نمایندگی از شورا در آن حضور داشتم، استاندار محترم تهران در جایگاه رئیس شورای تامین استان، مدت زمان مشخصی را برای آغاز و اتمام پروژه پلاسکو معین کردند. ما تأکید داریم دستور استاندار محترم تهران در رابطه با زمانبندی آغاز و انجام ساختمان پلاسکو، به دقت اجرا شود. اگر از دستور استاندار، به هر دلیل عدول شود، با چالش‌های جدیدی مواجه خواهیم شد؛ آن هم در شرایطی که جامعه ما تاب نارضایتی‌های جدید را ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید