• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33043
+
-

تابستان آذربایجان‌غربی کم‌مصرف گذشت

شرکت برق آذربایجان غربی از هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای جلوگیری از قطع برق در تابستان 98 را در دستور کار دارد

هادی پناهی| ارومیه - خبرنگار:


تابستانی که گذشت مردم به دلیل قطع مکرر برق، گرما را بیشتر حس کردند و تنها راهکاری که به ذهن مسئولان می‌رسید، درخواست از مشترکان برای صرفه‌جویی بود که در آذربایجان غربی این درخواست از سوی مردم اجابت شد. اما با گذر از فصل تابستان و کاهش مصرف برق نباید دست روی دست گذاشت تا تابستان از راه برسد و دوباره داستان قطعی‌ها تکرار شود. مدیرعامل شرکت توزیع و مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های این شرکت برای کاهش مصرف و پیشگیری از قطع برق در تابستان آینده می‌گویند.


کاهش مصرف 23 درصدی

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با اشاره به کاهش ۲۳ درصدی مصرف برق می‌گوید: در تیر گذشته میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور متوسط ۲۳ درصد کاهش داشته است. این آمار بر اساس بررسی مصرف تعداد ۲۰ کد ارگان اجرایی و نهادهای عمومی استان شامل هزار و 796 اشتراک برق در بخش‌های اداری، تجاری و یا سایر تعرفه‌ها، مصرف و به میزان 14 میلیون و 257 هزار و ۱۳۸ کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق اتفاق افتاده است.
«اکبر حسن بکلو» ادامه می‌دهد: در مرداد سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از تعداد ۲۰ کد ارگان اجرایی و نهادهای عمومی استان شامل ۸۶۵ اشتراک برق در بخش‌های اداری، تجاری و یا سایر تعرفه‌ها، ترجیحا در ساختمان‌های اصلی به طور متوسط ۲ درصد افزایش مصرف رخ داده و این میزان نشانگر همکاری ادارات و نهادهای عمومی در مصرف صحیح برق و ممانعت از رشد بی‌رویه مصرف برق است. 

وی با قدردانی از همکاری مشترکان برق استان در مدیریت مصرف برق، اظهار می‌کند: با توجه به ضرورت کنترل، نظارت و پیاده‌سازی فرهنگ بهینه‌سازی مصرف در ادارات و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی، مصارف انرژی ارگان‌های مختلف در ماه‌های تیر و مرداد ۹۶ و ۹۷ استخراج شد و به دلیل حجم بالای اطلاعات در مرحله اول اشتراک‌های دیماندی (۳۰ کیلووات و بالاتر) در اولویت قرار گرفت که بیشترین درصد صرفه‌جویی در مرداد امسال نسبت به ماه مرداد سال قبل در اشتراک برق‌های استانداری، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، آب منطقه‌ای، سازمان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مشهود است. این در حالی است که در تیر امسال نیز، مساجد و حسینیه‌های استان، آب و فاضلاب شهری، دانشگاه‌های دولتی، شرکت نفت و شهرداری‌ها بیشترین درصد صرفه جویی را 
داشته‌اند.
حسن بکلو می‌افزاید: صرفه‌جویی در مصرف برق وظیفه تک‌تک مشترکان به‌خصوص نهادهای دولتی و موسسات عمومی عام‌المنفعه بوده و شرکت توزیع برق ضمن تشکر از مشترکان استان، آماده راهنمایی و ارائه راهکارهای موثر در زمینه توسعه فرهنگ صحیح مدیریت مصرف برق است.


راهکار مدیریت مصرف برق در تابستان ۹۸ 

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی درباره فرهنگسازی و مدیریت برای این‌که در تابستان سال آینده دچار مشکل قطعی برق نشویم، می‌گوید: مدیریت شبکه برق کشور در تابستان امسال در مواجهه با شدت گرما از روز ۴ تیر تا ۲۰ مرداد ناگزیر به اعمال مدیریت بار با همکاری شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای در تمامی استان‌ها شد. این اقدام به منظور پایداری شبکه برق و برخورداری عموم مشترکان از نعمت برق به‌ویژه در نقاط گرمسیر و استان‌های جنوبی کشور شد.

«نادر اشرف‌پور» بیان می‌کند: قطعا با برنامه‌ریزی و جلب مشارکت مشترکان در بحث مدیریت مصرف و به‌کارگیری تمامی امکانات، استفاده صحیح و به‌موقع از ظرفیت نهادها، ارگان‌ها، کسبه، منازل و صاحبان صنایع و کشاورزی، توسعه فرهنگ صرفه‌جویی، به کار بستن آموزه‌های دینی و اصلاح الگو و رفتار مصرف، تشویق به استفاده درست و منطقی از انرژی برق و دوری از اسراف و اعمال جریمه مشترکان پرمصرف می‌توان از هم‌اکنون با روش‌های مختلف تابستان آینده را بدون خاموشی برق و یا با خاموشی برق کمتر پشت سر گذاشت. 

وی درباره این‌که راهکار شما برای مدیریت موضوعات مطرح‌شده، چیست، بیان می‌کند: پیشتاز و پیش‌قدم بودن نهادهای دولتی و ارگان‌های عمومی عام‌المنفعه غیر‌دولتی در موضوع رعایت الگوی مصرف و اجرای مصوبات هیات دولت درباره بهینه‌سازی مصرف و مصرف حداقل انرژی بین ساعت ۱۲ تا ۱۶، بهره‌برداری از نیروگاه‌های کوچک تولید پراکنده و تلاش برای توسعه توان نیروگاه‌های تولید پراکنده از هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور، مجهز کردن بیشتر ساختمان‌های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی به دیزل ژنراتور (با قدرت مناسب برای تامین برق مصارف ضروری از ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی مصرفی) و بهره‌برداری از آن در ساعات اوج مصرف روز در تابستان از جمله این 
روش‌هاست. 


راهکارهای کاهش مصرف 

اشرف‌پور تاکید می‌کند: استفاده از سیستم‌های سرمایشی استاندارد (با مصارف بهینه برق) و تنظیم دمای ترموستات و موتورخانه بر روی ۲۵ درجه و جلوگیری از هدررفت سرمای ایجادشده در منازل، ادارات، مغازه‌ها و موسسات مختلف در تابستان، از رده خارج کردن کولرهای آبی و گازی پرمصرف و جایگزین کردن حداقل 6/1 میلیون دستگاه کولر آبی کم‌مصرف و پربازده به‌جای آن در کشور، بهینه‌سازی و تعویض وسایل برقی فرسوده منازل از جمله یخچال و فریزر به وسایل برقی مشابه پربازده برای کاهش پیک بار روز و شب و کاهش متوسط مصرف سرانه خانگی در کاهش مصرف برق باید مورد توجه قرار بگیرد. 

این مسئول با اشاره به وسایل مربوط به روشنایی، بیان می‌کند: استفاده حداکثری از لامپ‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی در تامین روشنایی معابر شهری و روستایی، محوطه ساختمان‌های اداری و تامین روشنایی منازل، ادارات، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و مراکز کسب و کار و...، استفاده صحیح از روشنایی اتاق‌ها، سالن‌ها، راهروها و خاموش کردن حداقل ۵۰ درصد روشنایی در تابستان و حذف روشنایی غیر‌ضروری نمای ساختمان‌ها و استفاده حداکثری از نور طبیعی خورشید در طول روز و تا جایی که ممکن است جلوگیری از ورود گرمای بیرون به منزل و خروج سرما از منزل به بیرون، نیز از جمله روش‌هایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی و فرهنگسازی عمومی شود.
به گفته وی، تشویق و پاداش مناسب برای مشترکین به استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات کم بار و روزهای تعطیل و جریمه سنگین برای مشترکان پرمصرف در ساعات اوج بار روز در تابستان نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید