• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32977
+
-

کودکان طلاق در مدرسه

محمد ترکمان|  روان‌شناس:

والدین معتقدند که مدرسه نقش مهمی در زندگی کودکانشان ایفا می‌کند، اما برای فرزندان طلاق مدرسه اهمیت بیشتری دارد، چرا که برای این دسته از بچه‌ها مدرسه تنها بخشی از زندگیشان است که بر اثر طلاق تغییر نیافته است و مدرسه را به چشم یک پناهگاه می‌بینند. آن‌ها برای موفقیت در تحصیل به خانه‌ای گرم و آرام نیاز دارند، اما طلاق در این جبهه آشوب به پا می‌کند. در مورد کودکانی که شاگردان ساعی هستند و از رفتن به مدرسه لذت می‌برند، طلاق بیش از هر عامل دیگری تأثیر نامطلوبی بر نگرش، عملکرد و رفتار آن‌ها دارد. برای آن‌کــه در این زمینه به کودکتان آســـــیب کمتــری وارد شود و بی‌انگیزگی وی از رفتن به مدرسه کاهش یابد، بهتر است که از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

با آموزگاران و اولیای مدرسه مدام در تماس باشید و برای آن‌ها توضیح دهید که از همسرتان جدا شده‌اید، چراکه بی‌اطلاع بودن آموزگار از شرایط شاگردش در این برهه خوب نیست. از آن‌ها بخواهید که رفتار کودکتان را تحت نظر داشته باشند و گزارشی ماهیانــــه از فرزندتـــان ارائه دهند.

مشـــــکلات را در خانه حل کنید. هنگامی که فرزندتان نمره خوبی از معلمش می‌گیرد، او را با رفتاری خاص پاداش دهید و بر عکس اگر نتیجه کار مدرسه اش نامطلوب بود برخی از محدودیت‌هایی که لازم است را اجرا کنید. اما پیش از پاداش یا سختگیری حتما به صحبت فرزندتان گوش بسپارید و مشکلات احساسی او را که بر عملکردش در مدرسه تاثیر می‌گذارد درک کنید.
برنامه و نظم روزانه فرزندتان را که برای کسب موفقیت لازم دارد، حفظ کنید. هر کودکی باید اوقات مشخص و ثابتی را برای انجام تکالیفش داشته باشد. بچه‌ها گاهی ممکن است از سختگیری شما اخم کنند، اما از معین بودن حد و مرز احساس آرامش می‌کنند.

اگر از والدهایی هستید که با فرزندتان زندگی نمی‌کنید، در جریان فعالیت‌های مدرسه او قرار گیرید، برای سرپرستی کودکان در گردش‌های تفریحی و ماهیانه کودکتان داوطلب شوید و در فعالیت‌های آنان شرکت کنید؛ حتی اگر مجبور باشید با همسر سابقتان روبه‌رو شوید.
با دوستان فرزندتان آشنا شوید. معمولاً فرزندتان همان احساسی را نسبت به مدرسه دارد که دوستانش دارند. اگر بعضی از دوستان او مناسب نیستند، با کودکتان گفت‌وگو و سعی کنید او را با افراد دیگر آشنا کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید