• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 مهر 1397
کد مطلب : 32869
+
-

ترامپ به‌دنبال دیدار دوم با رهبر کره‌شمالی

ترامپ به‌دنبال دیدار دوم با رهبر کره‌شمالی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: مایک پمپئو قرار است روز یکشنبه طی سفر به کره‌شمالی مقدمات دومین دیدار میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون را فراهم کند. این برای نخستین بار است که سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به پیونگ‌یانک از قبل اعلام می‌شود. خبر سفر پمپئو بلافاصله پس از آن اعلام شد که مقام‌های کره‌شمالی اعلام کردند حاضر نیستند سلاح‌های هسته‌‌ای خود را در برابر یک پیمان صلح با آمریکا کنار بگذارند.
طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، پمپئو همچنین قرار است به کره‌جنوبی، ژاپن و چین سفر کند و با مقام‌های این کشورها در مورد دومین دیدار ترامپ و کیم به مذاکره بنشیند. این چهارمین سفر وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ طی یک سال گذشته است؛ یک سالی که تنش بی‌سابقه میان آمریکا و کره‌شمالی ناگهان به دوستی دو طرف منتهی شد.
ترامپ و کیم 4‌ماه پیش در یک دیدار تاریخی در سنگاپور با هم عکس یادگاری گرفتند و در توافقی دو صفحه‌ای بر ضرورت ترک مخاصمه تأکید کردند. پس از آن کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کرد و برخی سایت‌های موشکی خود را از کار انداخت. هرچند حدود یک‌ماه بعد برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در آمریکا اعلام کردند که پیونگ‌یانگ با وجود سیاست اعلامی‌ در حال توسعه برنامه اتمی‌ خود است. فشارهای داخلی باعث شد تا ترامپ برنامه دیدار دوم با کیم را که قرار بود یک‌ماه پیش برگزار شود لغو کند. بااین حال، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در میان هوادرانش گفت که پس از رد و بدل کردن چند نامه، «عاشق» کیم شده است و قصد دارد بار دیگر با او دیدار کند. سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شد که همان روز وزیر خارجه کره‌شمالی طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که مذاکرات جهت خلع سلاح کره به «بن‌بست» رسیده است؛ چرا که آمریکا همچنان به تهدید و اعمال فشار به پیونگ‌یانگ ادامه می‌دهد.
بسیاری از تحلیلگران با توجه به فرصت کوتاه یک ماهه تا انتخابات کنگره در آمریکا، ترامپ را نیازمند یک توافق بزرگ می‌دانند که به‌ناچار باید از دل مذاکرات با کره‌شمالی بیرون بیاید؛ خواسته‌ای که باعث شد دولت آمریکا بار دیگر برای ترتیب‌دادن یک دیدار میان سران دست به‌کار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید