• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 12 مهر 1397
کد مطلب : 32852
+
-

بررسی سرمایه‌گذاری در 15کلانشهر

اصفهان میزبان نشست مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کلانشهرها بود

سیزدهمین نشست مدیران‌سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کلانشهرهای کشور در اصفهان برگزار شد. به گزارش همشهری، مدیران سرمایه‌گذاری شهرداری‌های 15کلانشهر در این نشست حضور یافتند و به بررسی این مهم پرداختند. در این نشست به ساختارهای حاکم بر اساسنامه سازمان‌های سرمایه‌گذاری کلانشهرهای کشور پرداخته شد. همچنین محورهایی چون تبادل آرا، همفکری و هم‌افزایی در راه پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلانشهرها، استفاده از تجربیات مربوط به دستاورد سازمان‌ها، بررسی الزامات قراردادهای مشارکتی، مبحث تأمین مالی شهرداری‌ها از طریق سرمایه‌گذاری و... در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
تعامل کلانشهرها برای هدایت سرمایه‌گذاران

توانمندی‌های بخش خصوصی باید حمایت شوند. قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در این‌باره گفت: در اصفهان به‌دنبال توسعه پایدار شهرنشینی هستیم و اعتقاد داریم محور کار باید بر مبنای توسعه انسانی، محیط‌زیست و نگاه به نسل‌های آینده باشد؛ در توسعه پایدار هیچ‌کس به‌دنبال آن نیست که بشر امروز را مورد توجه قرار دهد بلکه درصدد است ضمن استفاده از منابع به‌گونه‌ای عمل کند که منافع آیندگان تضمین شود.
وی با بیان اینکه برای توسعه پایدار در دنیای کنونی ناگزیر از  مشارکت با بخش خصوصی هستیم، ادامه داد: این امکان وجود ندارد که شهرداری‌ها متولی توسعه پایدار باشند و براساس تنها توانمندی خود این اقدام را انجام دهند، بلکه باید بخش خصوصی به مشارکت گرفته شود. نوروزی اظهار کرد: یکی از اهداف مهم تشکیل دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها در تهران باید ایجاد هم‌افزایی و تعامل بین شهرها باشد. شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کند، گفت: باید بتوانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که به‌عنوان مثال وقتی زمینه اجرای نوعی سرمایه‌گذاری در اصفهان وجود ندارد یا توجیحی برای سرمایه‌گذار نیست، بدانیم در کدام شهر این ظرفیت وجود دارد که سرمایه‌گذاران را به سمت آنها هدایت کنیم و این کمک بزرگی خواهد بود که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. شهردار اصفهان ادامه داد: هم‌اکنون همدلی بین شهرهای کشور در زمینه هدایت سرمایه‌گذاران وجود ندارد؛ درحالی‌که این مهم امری ضروری است و دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها باید روی آن کارکند تا از این ارتباطات در راستای ساختن شهرها استفاده کنیم. نوروزی با بیان اینکه اگر نگاه توسعه پایدار و محور حرکت ما انسان باشد، فقط در سایه تعامل می‌توان آن را رقم زد، گفت: اگر هر کسی در هر گوشه دنیا به فکر بشریت باشد باید بداند که این اتفاق در سایه تعامل رقم می‌خورد. او با بیان اینکه امروزه شهرداری‌ها اسیر برخی از عناوین در سرمایه‌گذاری شده‌اند که برای آنها چالش‌های بزرگی ایجاد کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون شهرداری‌ها در قراردادها در چنبره عنوان‌ها گیر افتاده‌اند و این موضوع آفت و آسیب بزرگی است. شهردار اصفهان ادامه داد: در اصفهان قرارداد bot یا اجاره به شرط تملیک که هر کدام امتیازات خوبی به همراه دارد و می‌تواند به شرایط اقتصادی فعلی کمک کند، وجود ندارد؛ درحالی‌که این موارد باید در گفت‌وگوی مدیران کلانشهرها مورد بررسی قرار گیرد. نوروزی ادامه داد: به راستی تاکنون در فاینانس‌ها چقدر بین کلانشهرها تعامل وجود داشته و چه اقداماتی به واسطه برگزاری اینگونه جلسات انجام شده است؟ باید این نشست‌ها خروجی‌ مفیدی نیز برای شهرها داشته باشد و از تجربیات هم استفاده کرده و آنها را به هم انتقال دهند. نوروزی با تأکید بر اینکه نگاه‌ها نباید به یک شهر محدود باشد، تصریح کرد: وقتی موفق می‌شویم که همسایه ما نیز پیشرفت کرده باشد؛ بنابراین نگاه باید به‌گونه‌ای باشد که موفقیت شهر همسایه را، موفقیت خودمان بدانیم تا از این جزیره‌های کوچک پیوندی ایجاد  کرده و شاهد آبادانی ایران عزیز باشیم.


لزوم تدوین قانون برای سرمایه‌گذاری 

نوع نگاه به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی صحیح نیست و باید نگاه به سرمایه‌گذار از حالت پیمانکاری تغییر کرده  و اصلاح شود. کمال مرادی، مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در سیزدهمین نشست مدیران سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور گفت: سهم مردم و بخش‌خصوصی در پروژه‌ها باید افزایش پیدا کند، بنابراین آماده کردن بستری برای فعالیت هر چه بیشتر سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی می‌تواند به حکمرانی خوب در شهرها کمک کند. او با بیان اینکه در سال‌های گذشته با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون جلب و حمایت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی در مدیریت شهری تا حدود زیادی فراهم شده است، تصریح کرد: در همین چارچوب کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها با تشکیل کمیته‌های تخصصی ضمن انتقال تجربیات و دستاوردهای شهرداری‌ها درخصوص مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری، گسترش فعالیت‌ها و ایجاد ظرفیت‌های کارشناسی، مدیریتی و اجرایی با هدف توانمندسازی شهرداری‌ها و مشارکت هر چه بیشتر بخش‌خصوصی در اجرای طرح‌های توسعه شهری و سرمایه‌گذاری به تبادل نظر می‌پردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید