• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 مهر 1397
کد مطلب : 32851
+
-

طهران‌طهران که می‌گن شهر قشنگیه

شهر
طهران‌طهران که می‌گن شهر قشنگیه

حامد فوقانی/خبر‌نگار

تهران با قدمت 7هزار‌ساله‌اش، سال‌هاست که پذیرای اقوام مختلفی از ایران شده؛ تهرانی که از ری جان گرفت و شنبه، 14مهر، روزش است. قلب کشور نیاز به آرامش دارد اما در عین حال این روزها نیاز به هیاهو دارد تا کلانشهری -که تأثیراتش بر دیگر شهرها را نمی‌توان کتمان کرد- را گرامی بداریم. به همین‌خاطر امروز، فردا و شنبه برنامه‌های ویژه‌ای به مناسبت «روز تهران» برگزار می‌شود تا هم پایتخت کشور و جاذبه‌های قدیمی آن را بهتر ‌بشناسیم و هم ابعاد فرهنگی، اجتماعی، کالبدی، تاریخی و به قول احمد مسجدجامعی، انسانی تهران مورد توجه قرار گیرد. مسجدجامعی که از مراسم روز تهران طی سال‌های گذشته چندان رضایت نداشته،پیشنهادش مبنی بر نیم‌بها‌بودن بلیت سینماها و بازدید رایگان از موزه‌ها به مناسبت این روز با استقبال همگان همراه شده است.
به هر ترتیب برنامه‌های روز تهران می‌تواند آخر هفته فرهنگی جذابی را برای خانواده‌ها رقم بزند. در ادامه از برخی برنامه‌های آیینی شهرداری در روزهای پنجشنبه و جمعه مطلع می‌شوید.

برگزاری مراسم آیینی پرده‌خوانی و نقالی یا شاهنامه‌خوانی، خاطره‌گویی از احوال قدیم طهران، نمایش فیلم مرتبط با تهران در 11نقطه پایتخت که نماد هویتی شهر تهران شناخته می‌شوند.

برنامه‌های ویژه‌ای در آثار و خانه‌های تاریخی همچون خانه کاظمی، حصار ناصری، کاروانسرای خانات، خانه امین‌الملک، خانه ابتهاج (ارغوان)، کافه باغ موزه مقدم (واقع در خیابان امام خمینی)، کافه ایوان (یک خانه قدیمی رو به عمارت ‌مشیرالدوله)، کافه تهرون‌ویلا (واقع در خیابان ویلا)، کافه رستوران ری‌را (واقع در کوچه لولاگر تهران، خیابان نوفل‌لوشاتو)، عمارت رو‌به‌رو (واقع در چهارراه ولیعصر) و... برگزار خواهد شد.

مسابقه‌ای درخصوص شناخت اماکن گردشگری و شاخص هر منطقه و معرفی پتانسیل‌های گردشگری و مشاهیر منطقه ویژه شهروندان برگزار می‌شود.

سراهای محله، کتاب داستان تهران مخصوص کودکان و نوجوانان را توزیع می‌کنند.

دانش‌آموزان منتخب مناطق به مناسبت روز طهران از موزه نقشه و باغ موزه مینیاتور بازدید خواهند کرد.

امروز ویژه‌برنامه هفته جهانی فضا در آسمان‌نمای گنبد مینای عباس‌آباد برگزار می‌شود. البته بهانه اصلی این برنامه چهارمین سالگرد افتتاح آسمان‌نمای گنبد میناست.

با اجرای کمپین «شهر موزه تهران»، در عرشه و بیلبوردهای شهر تهران تصاویر مختلفی از پایتخت به نمایش گذاشته می‌شود.

تورهای «تهران با تو» ویژه دانش‌آموزان و خانواده شهدا برپا می‌شود تا شهروندان با تاریخ، جغرافیا، مفاخر و دستاوردهای مردم تهران بیشتر آشنا شوند.

با همکاری سپاه محمد رسول‌الله(ص)، سازمان فرهنگی و هنری عملیات خیبر را در باغ موزه دفاع‌مقدس بازسازی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید