• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32690
+
-

شکست قیمت‌ها در بازار محصولات صنعتی

دیروز قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، گوشی تلفن همراه، تبلت و رایانه و برخی لوازم خانگی سیر نزولی به‌خود گرفت

بازار
شکست قیمت‌ها در بازار محصولات صنعتی

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

 موج کاهش نرخ دلار به بازار محصولات صنعتی تسری یافته و دیروز قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، گوشی تلفن همراه، تبلت و رایانه و برخی لوازم خانگی سیر نزولی به‌خود گرفت. به گزارش همشهری، کاهش نرخ دلار و فروکش کردن انتظارات تورمی زمینه اصلاح تدریجی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی را فراهم کرده است؛ به‌نحوی که دیروز علاوه بر ریزش 1.5تا 15میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی و افت 50میلیونی وارداتی‌ها در حاشیه بازار، قیمت گوشی تلفن همراه و محصولات ارتباطی تا 20درصد کاهش یافت و مقاومت بازار لوازم خانگی در برابر کاهش قیمت‌ها شکست. 
در بازار خودرو برخلاف هفته گذشته که هجوم تقاضا زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده بود، طی 2روز گذشته مشتری چندانی برای خرید خودروهای داخلی و وارداتی وجود نداشت و فعالان صنفی از تداوم سیر نزولی قیمت‌ها طی روزهای آینده خبر می‌دهند. همچنین به‌دلیل کاهش تقاضای ناشی از افت قیمت خودروهای داخلی، دیروز امکان دسترسی برای ثبت‌نام در طرح پیش فروش اینترنتی محصولات سایپا برای متقاضیان راحت‌تر شده بود.


  شوک عجیب به بازار خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری، کاهش نرخ ارز را موجب واردشدن شوک عجیب به بازار خودروهای داخلی و وارداتی تلقی کرد و گفت: با ریزش نرخ دلار اکنون همه در بازار خودرو فروشنده‌اند و خریدار چندانی برای خودروهای داخلی و وارداتی وجود ندارد؛ به‌نحوی که برخلاف گذشته اکنون مشتریان به جای فروشندگان، تعیین‌کننده قیمت خودرو هستند. سعید مؤتمنی، با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که در زمینه رشد عرضه خودرو توسط وارد‌کنندگان خودروهای خارجی یا شرکت‌های خودروساز داخلی اقدام مثبتی صورت نگرفته، گفت: کاهش نرخ دلار موجب فروکش‌کردن انتظارات تورمی و تب دلال‌بازی در بازار خودرو شده به‌نحوی که دیروز قیمت برخی خودروهای داخلی در حاشیه بازار از 1.5تا 15میلیون تومان و نرخ برخی خودروهای وارداتی تا بیش از 50میلیون تومان کاهش یافت. به گفته او در بازار دیروز قیمت ساندرو استپ‌وی اتوماتیک از 127به 120میلیون، پژو 207دنده‌ای از 92به 85میلیون، پژو 207اتوماتیک از 112به حدود 104میلیون، پژو 206تیپ دو از 61.5به 59میلیون، دنا دنده دستی از 80به 75میلیون، دنا پلاس اتوماتیک از 103به 95میلیون، پژوپارس TU5 از 80به 73میلیون، پژو405جی اس ال ایکس از 58.5به 54میلیون و پژو 405جی ال ایکس از 55به 52میلیون تومان کاهش یافته بود.

کاهش 50 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی 

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو همچنین از کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار خبر داد و افزود: دیروز قیمت کیا اسپورتیج از 590به 540 و توسان از 570به 520میلیون کاهش یافت اما مشتری  برای خرید این خودروها نبود و مشتریان همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به گفته مؤتمنی اکنون شرایط خرید و فروش در بازار خودروهای خارجی معکوس شده است؛ به‌نحوی که فروشنده به جای تعیین قیمت فروش به خریدار اعلام می‌کند که مثلا فلان خودرو را چند می‌خرد. او افزود: کاهش نرخ دلار تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی داشته است به‌طوری‌که به هنگام افزایش نرخ دلار، محدود، خودروهای ترخیص‌شده از گمرکات کشور نیز به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها توسط واردکنندگان به متقاضیان عرضه نمی‌شد اما اکنون با ریزش نرخ دلار قیمت‌ها شکسته است و درصورتی که سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد واردکنندگان مجبور به عرضه محصولات خود به بازار شده و این افزایش عرضه زمینه شکست بیشتر قیمت خودروهای خارجی در بازار را فراهم خواهد ساخت. مؤتمنی از نقش برخی فروشگاه‌های مجازی در رشد بی‌رویه قیمت خودرو و برخی کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا، سکه و ارز خبر داد و افزود: برخی سایت‌های فروش در فضای مجازی نقش مخربی در تعیین قیمت خودرو داشته‌اند؛ به‌نحوی که به‌طور هماهنگ مثلا در ساعت 12شب طی آگهی‌هایی قیمت‌های بالا و یکسانی را برای برخی خودروها اعلام می‌کردند که این موضوع ازجمله عوامل افزایش کاذب قیمت خودرو است و باید دستگاه‌های نظارتی بر فعالیت این سایت‌ها و شبکه‌های مجازی نظارت کنند.



 کاهش 20درصدی قیمت کالاهای دیجیتال

در بازار کالاهای دیجیتال مانند گوشی تلفن همراه، تبلت و رایانه نیز که طی چند‌ماه اخیر به‌دلیل مشکلات تأمین ارز و ترخیص کالاهای وارداتی از گمرکات کشور با افزایش قیمت‌ها در شرایط رکود مواجه بوده است، کاهش نرخ دلار زمینه کاهش تقاضا و شکست قیمت‌ها را فراهم کرده است. در بازار گوشی تلفن همراه، محدود گوشی‌های مسافری وارداتی عرضه شده در بازار افت قیمت 10تا 20درصدی را تجربه کرد اما بازهم خریداری برای این گوشی‌ها وجود نداشت؛ رویه‌ای که به بازار تبلت و رایانه نیز تسری یافت و موجب توقف خرید و فروش این محصولات به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها باتوجه به ارزبری اینگونه کالاها شد. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی از کاهش ۲۰درصدی قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار موبایل و احتمال تداوم این روند خبر داد. مهدی محبی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نرخ دلار همزمان با بالا رفتن فروش دلارهای خانگی می‌تواند اتفاق خوبی برای فروش تجهیزات وارداتی با نرخ مناسب باشد، گفت: با توجه به کاهش 10تا 20درصدی نرخ تابلوی صرافی‌ها، قیمت موبایل نیز به همین اندازه نسبت به فهرست قیمت‌هایی که چک کرده‌ام، کاهش داشته است. به گفته او این میزان کاهش قیمت با تداوم روند کاهشی نرخ ارز، ادامه‌دار خواهد بود و قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار به نرخ واقعی نزدیک‌تر خواهد شد. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز با بیان اینکه کاهش نرخ دلار فروشنده‌های بازار رایانه را راغب به فروش‌ کرده اما مشتری‌ها خرید نمی‌کنند، گفت: تداوم کاهش نرخ ارز شوکی به بازار رایانه وارد کرده که در نتیجه تغییرات ناگهانی بازار به حالت سرگردانی و بلاتکلیفی فرو رفته است. مهدی میرمهدی، افزود: در زمان افزایش نرخ دلار به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، مشتری در بازار، رایانه وجود نداشت و اکنون هم به‌دلیل کاهش چشمگیر نرخ دلار مشتری نیست. فروشندگان تمایل به فروش دارند و حتی با قیمت‌های پایین‌تری حاضر به فروش هستند اما خریداری وجود ندارد.






مقاومت کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی

در بازار لوازم خانگی به‌دلیل کاهش شدید عرضه و تقاضای این محصولات با فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر، همچنان رکود حرف نخست بازار است. این شرایط موجب شده تا تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات به‌رغم کاهش نرخ دلار، سیاست کاهش عرضه برای جلوگیری از شکست قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، گفت: در بخش توزیع شرایط خوبی بر بازار لوازم خانگی حاکم نیست و کاهش تولید و توقف واردات موجب شکل‌گیری ذهنیت احتکار کالا شده است. همچنین تا پیش از این برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های ادارات نسبت به عرضه اقساطی لوازم خانگی، اقدام می‌کردند که اکنون فروش لوازم خانگی توسط این شرکت‌ها متوقف و فشار تقاضای ناشی از عرضه‌نشدن لوازم خانگی به این شیوه متوجه واحدهای صنفی سطح شهر شده است. محمد طحان‌پور افزود: اکنون عرضه لوازم خانگی به‌دلیل نیاز واحدهای تولیدی به تأمین نقدینگی برای تأمین مواداولیه فقط به‌صورت فروش نقدی صورت می‌گیرد که این امر نیز در کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار مؤثر بوده است و درصورت تداوم این شرایط به‌نظر نمی‌رسد کاهش نرخ دلار در کوتاه‌مدت تأثیر مشهودی بر کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار داشته باشد.


پرونده گرانفروشی لوازم خانگی در فروشگاه‌های مجازی



 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشکل اصلی کنونی بازار لوازم خانگی را گرانفروشی و دلال‌بازی برخی فروشگاه‌های مجازی مانند دیجی‌کالا و زنبیل دانست و افزود: این فروشگاه‌ها به‌رغم قیمت‌های مصوب سازمان حمایت، در آگهی‌های فروش خود لوازم خانگی را با قیمت‌های دو برابر بیشتر به مشتریان عرضه کرده و موجب مقاومت در مقابل شکست قیمت‌ها با کاهش نرخ دلار شده‌اند. طحان‌پور افزود: در سایت زنبیل ساید سامسونگ اف 14که توسط سازمان حمایت 17میلیون و 710هزار تومان قیمت‌گذاری شده به نرخ 31میلیون و 560هزار تومان آگهی شده یا ساید روسو با قیمت مصوب 12میلیون و 452هزار تومان با قیمت 24میلیون و 248هزار تومان عرضه می‌شود، همچنین دیجی‌کالا که خود را مبلغ کالای ایرانی معرفی می‌کند، یخچال فریزر امرسان مدل 20دی را که قیمت مصرف‌کننده جدید مصوب آن 3میلیون و 40هزار تومان است با قیمت 3میلیون و 950هزار تومان عرضه می‌کند. همچنین یخچال فریزر آر تی که توسط سامسونگ 6میلیون و 669هزار تومان قیمت‌گذاری شده را به نرخ 14میلیون و 799هزار تومان یا یخچال فریزر بوش مدل kjn56lb304 با قیمت مصوب 6میلیون و 600هزار تومان را به نرخ11میلیون و 195هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کند. به گفته او اسناد و مدارک این گرانفروشی‌ها در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی موجود است و فروشگاه‌های اینترنتی الگوی تعیین قیمت برای واحدهای متخلف صنفی شده‌اند؛ به‌نحوی که این واحدها اعلام می‌کنند که حاضرند کمی پایین‌تر از نرخ فروشگاه‌های مجازی لوازم خانگی را به مشتریان عرضه کنند که پرونده این تخلفات را به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال کرده‌ایم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید