• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32665
+
-

نگرانی مردم از چگونگی انتخاب شهردار رشت

 علی خوشتراش |  دبیر همشهری مازندران، گیلان و گلستان:

از آغاز فعالیت شورای اسلامی شهر، اداره شهرها وارد مرحله‌ای تازه شد و به دلیل کم‌تجربگی نمایندگان، سامان یافتن امور شهرها در بیشتر شهرهای کشور با مشکلاتی همراه است. شهرهای گیلان هم همین شرایط را طی می‌کنند و بیشتر زمان و نیروی مدیران شهری، صرف درگیری‌های بوروکراتیک می‌شود. رشت، مرکز گیلان نیز اکنون دچار همین مشکل است.

با نگاهی به تاریخ 5 دوره شورای اسلامی شهر رشت، می‌توان به این درک رسید که شورای پنجم علی‌رغم تجربه بیشتر، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دیگر دوره‌ها دارد.  با روی کار آمدن شورای پنجم شهر و هیاهو برای بومی‌گرایی و انتخاب شهردار بومی، در نهایت شاهد آن بودیم که شهرداری غیربومی انتخاب شد که توجیه این انتخاب هم اولویت در عملکرد و پیشینه افراد بود. البته این انتخاب از یک منطق تجربی و استوار برخوردار بوده و در هر نقطه‌ای قابل پذیرش است. اما انتخاب آن گزینه برخلاف ادعای اعضای شورا بود، زیرا شهردار پیشین نه عملکرد چشمگیری در کارنامه خود داشت و نه پایبند تعهد خود به آرای شورایی بود که مردم برای مدیریت شهر آرای خود را به امانت به دست آنها سپرده بودند.  شورای پنجم و شهردار با شروع کار پیش از آن‌که طرح جدیدی برای شهر ارائه کنند به نقد عملکرد مدیریت‌های قبلی پرداختند و زمانی هم که بحث نو‌آوری و کار‌های جدید به میان آمد، پروژه‌هایی مطرح کردند که نه تنها قابل اجرا نیستند، بلکه با اقلیم رشت همخوانی ندارند. این پروژه‌ها پیش از آن‌که برای شهری همچون رشت تنوع و خلاقیت همراه داشته باشند، کمی غیر جدی و غیر عملی هم هستند؛ مانند احداث باغ ژاپنی در رشت در حالی که این شهر در احیای باغ‌های بومی خود ناتوان است.

به هرحال شورای پنجم شهر «مسعود نصرتی» را با هیاهو به عنوان سکاندار شهرداری انتخاب کرد که این فرد با اولین دعوت از یک وزارتخانه، عطای شهرداری رشت را به لقایش بخشید و شورای شهر نیز هیچگاه از این بابت از مردم عذرخواهی نکرد. این روزها رشت مانند گذشته به یک جریان تکراری دچار شده است. دیگر خبری از اجرای طرح‌های بزرگ نیست. زباله مساله اول محیط‌زیست این شهر است و رودخانه‌های این شهر همچنان بی‌سامانند. شورای اسلامی پنجم شهر رشت بعد از استعفای شهردار به دنبال گزینه‌ای بهتر بوده و اولویتش بومی بودن است. سوال اینجاست اگر فرد بعدی پیشنهادی از جای دیگر داشته باشد و خواستار مسئولیت جدید باشد، شورا در آن شرایط چه انتخابی می‌کند؟ سوال‌های زیادی در این‌باره وجود دارد و شورا هیچگاه پاسخگو نبوده است. یکی از سوال‌ها این بوده که چرا شورا فورا با استعفای «نصرتی» موافقت کرد؟ مگر شورا مسئول و پاسخگو به مردم نیست؟ چرا هیچگاه این موضوع را آشکار نکرد که استعفا با موافقت اعضا پذیرفته شد؟ در این رابطه 2 مورد مطرح است؛ عملکرد نصرتی ضعیف بوده و شورا از این فرصت استفاده کرده که این خود ماهیت ضعف شورا در انتخاب شهردار را آشکار می‌کند یا این‌که شورا مقاومتی در برابر برنامه‌های خارج از محدوده شهرداران ندارد که همین نشان‌دهنده ضعف این پارلمان شهری است.

با این وجود اما این روزها اعضای شورای شهر سرگرم مطالعه و بررسی پیشینه نامزدان شهرداری رشت هستند و به بهانه‌های مختلف مانند توصیه‌های پنهانی برخی اشخاص صاحب‌نفوذ، سعی می‌کنند جلسات انتخاب شهردار آینده را پشت درهای بسته برگزار کنند که این روند بسیاری از شهروندان را نگران می‌کند. این رفتار شورا بیش از آن‌که شفاف باشد، بر شفاف‌نبودن فضا صحه می‌گذارد، زیرا در برخی موارد اطلاعاتی از شورا به بیرون درز می‌کند که تاییدی بر این مدعاست.  وجود چندین نامزد و بررسی سوابق و صلاحیت آنان از مواردی است که بهانه طولانی شدن تعیین شهردار شده و نمی‌توان چندان به آن اعتماد کرد، زیرا خروج و ورود برخی اشخاص به رشت (مثل ورود استاندار پیشین یکی از استان‌های همسایه در گرماگرم گزینش و تعیین شهردار) جای شبهه باقی می‌گذارد.  اکنون بیش از 2 سال از عمر شورای اسلامی پنجم شهر رشت می‌گذرد و آن گروه از مردم که به اعضای شورای پنجم اعتماد کرده‌اند و رأی داده اند، هنوز به مراد خود نرسیده اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید