• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32652
+
-

پروژه‌های بلاتکلیف

برای منحل‌ نشدن برخی پروژه‌های استان اعتبار اندکی به آنها اختصاص یافته است

گزارش
پروژه‌های بلاتکلیف


فاطمه حافظی| خرم آباد - خبرنگار:

لرستان از جمله استان‌هایی است که پروژه‌های تعریف شده زیادی دارد. اما تعداد زیادی از آنها در سالیان گذشته نتوانسته‌اند اعتبار لازم را دریافت کنند و به بهره‌برداری برسند. واگذاری این پروژه‌ها به بخش‌خصوصی مهم‌ترین راهکار برای حل این معضل است و بارها از سوی مسئولان استان در این زمینه صحبت شده است. در مجموع 327 پروژه در تمامی بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، ورزشی، مذهبی، آب و... در استان آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند تا بلکه قفل بلاتکلیفی آنها باز شود. 


1980 پروژه برای سال جاری 

معاون امور عمرانی استانداری لرستان می‌گوید: تعداد پروژه‌های عمرانی استان امسال به 1980 عدد می‌رسد.  
«احمد مرادپور» می‌افزاید: زمان کلنگ‌زنی برخی از این پروژه‌ها به بیش از 40 سال پیش و قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردد و برخی هم عمرشان به 20 سال می‌رسد. این پروژه‌ها از 5 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.  وی ادامه می‌دهد: امسال تاثیر هر کدام از این پروژه‌ها بر توسعه استان بررسی و قرار شد آنها که موثرتر و مفیدتر هستند، در اولویت اجرا قرار بگیرند. 

این مسئول اظهار می‌کند: 340 تا 350 پروژه از مجموع همه پروژه‌های نیمه‌کاره انتخاب شدند و در بررسی‌ها و پیگیری‌های نهایی این رقم به 125 عدد رسید. این تعداد پروژه به عنوان پروژه‌های کلیدی و موثر در توسعه استان مطرحند و تمام مشخصات فنی و ریالی آنها تهیه شده است.  وی می‌گوید: برخی از پروژه‌ها فریز شده بودند و پیشبرد آنها عملا ممکن نبود. با پیگیری در استان و تهران این پروژه‌ها دوباره فعال شدند، اما روند کارشان ضعیف بود که با پیگیری‌های زیاد به آنها اعتبار تزریق شد. مرادپور اظهار می‌کند: عمده این پروژه‌ها سدهای استان را شامل می‌شوند. معشوره، تاج امیر، شهید بروجردی، گل‌رود و... از آن جمله‌اند که اعتبارشان بسیار کم بود و تنها برای این‌که پروژه‌هایشان منحل نشود اعتبارات اندک ریالی به آنها تعلق می‌گرفت. 

معاون امور عمرانی استانداری لرستان عنوان می‌کند: در بخش کشاورزی نیز ساخت 15 ایستگاه پمپاژ را داشتیم که آغاز تعدادی از این پروژه‌ها به سال‌های اوایل انقلاب برمی‌گردد و بیش از 20 سال از کلنگ‌زنی آنها می‌گذرد. از این پروژه‌ها 6 ایستگاه پمپاژ آب در پلدختر قرار دارد که با بهره‌برداری از آنها 6650 هکتار زمین دیم به آبی تبدیل می‌شود و تاثیری 5 برابری در برداشت محصول و افزایش تنوع کشت خواهد داشت. وی می‌گوید: برخی از پروژه‌ها وقتی زمان زیادی از عمرشان می‌گذرد مستهلک می‌شوند، از بین می‌روند و تاثیر منفی بر روند توسعه استان خواهند داشت. 
این مسئول بیان می‌کند: برخی از پروژه‌ها نیز تا مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند اما نوسان قیمت ارز، روند کار را کند کرده است. برخی طرح‌ها هم اعتباراتشان از اوراق خزانه بوده اما چون نوسان بازار شدید است، روند پروژه کند شده است با این حال در مجموع پیشرفت خوبی نسبت به قبل داشته‌ایم. 


اولویت‌بندی پروژه‌ها

مرادپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اولویت‌بندی پروژه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: از 125 پروژه کلیدی تعریف شده در استان، ایستگاه‌های پمپاژ همگی در اولویت هستند. پروژه‌های نیمه‌تمام عمران شهری مانند تکمیل زیرگذر بهارستان و هتل صخره‌ای، فعال و تکمیل کردن برج‌های دوقلو کیو، آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک، جاده سراب یاس، آزادسازی پادگان 07، تکمیل پروژه‌های بام خرم‌آباد و... در اولویت اجرایی و نهایی شدن قرار دارند. وی می‌افزاید: این تعداد پروژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی، خصوصی، دولتی و... هستند و در مجموع اعتبارشان به بیش از چند هزار میلیارد می‌رسد. این در حالی است که کل اعتبار لرستان 440 میلیارد تومان است و تاکنون تنها 30 درصد آن تخصیص پیدا کرده است. مرادپور بیان می‌کند: برای تکمیل این تعداد پروژه به چند هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و روش‌های مالی خاصی برای آنها تعریف شده است. استانداری لرستان نیز به دنبال سرمایه‌گذار برای برخی پروژه‌هاست. با توجه به اهمیت ایستگاه‌های پمپاژ، برخی از این واحدها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. 

این مسئول عنوان می‌کند: از دیگر اولویت‌های پروژه‌های عمرانی استان می‌توان به تکمیل راه‌آهن استان، بزرگراه خرم‌آباد – اراک و چهاربانده کردن مسیر مرکز استان به سایر شهرستان‌ها نیز اشاره کرد. همچنین اتصالاتی که می‌توان با استان‌های همجوار برای کاهش مسیر داشت از جمله اولویت‌هاست. 


327 پروژه قابل واگذاری در استان

معاون امور عمرانی استانداری لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به واگذاری برخی از پروژه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان 327 پروژه بر اساس مدیریت و برنامه‌‌ریزی آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند. 

وی ادامه می‌دهد: استانداری لرستان یک پروژه یعنی احداث فاز یک بوستان و دریاچه پل شاپوری، سازمان اوقاف و امور خیریه استان پروژه آزادسازی حریم مسجد امامزاده زید بن علی(ع)، میراث فرهنگی 23 پروژه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان 3 پروژه و سازمان تبلیغات اسلامی نیز 7پروژه قابل واگذاری دارند. 
مرادپور بیان می‌کند: همچنین 34 پروژه در حوزه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی، 22 پروژه در زمینه نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس لرستان، 5 پروژه فنی و حرفه‌ای، 30 پروژه در حوزه کار اداره‌کل ورزش و جوانان، پروژه احداث فضای ورزشی ایثارگران زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، 4 پروژه منابع طبیعی و یک پروژه محیط زیستی نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند. 

این مسئول عنوان می‌کند: جهاد کشاورزی 27 پروژه، شیلات 5 پروژه، راه و شهرسازی استان 22 پروژه، احداث مجتمع ورزشی کارگران بروجرد در حوزه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آب و فاضلاب لرستان 39 پروژه، آب و فاضلاب بروجرد 3 پروژه و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز 18 پروژه قابل واگذاری دارند. وی می‌افزاید: شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و ‌نقل کشور پروژه مطالعه و اجرای اتصال پلدختر به آزادراه خرم زال و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی شرکت مادرتخصصی نیز پروژه تکمیل مجموعه ورزشی شهر خرم‌آباد را آماده واگذاری دارند. مرادپور می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان 12 پروژه، شرکت غله و بازرگانی منطقه 12 پروژه احداث انبار مکانیزه گندم در شهر کوهدشت و شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان نیز 23 پروژه را برای واگذاری دارند. 

معاون امور عمرانی استانداری لرستان اظهار می‌کند: شهرداری‌های استان نیز 29 پروژه قابل واگذاری دارند که از این تعداد 2 پروژه بهسازی پارک آبشار طلایی خرم‌آباد و بهسازی پارک بهار خرم‌آباد مربوط به شهرداری خرم‌آباد هستند. همچنین شهرداری بروجرد 4 پروژه، کوهدشت یک پروژه، نورآباد 2 پروژه، الشتر 3 پروژه، دورود 2 پروژه، الیگودرز یک پروژه و ازنا 2 پروژه دارند. 
وی ادامه می‌دهد: شهرداری پلدختر 4 پروژه، اشترینان یک پروژه، گراب یک پروژه، چغابل یک پروژه، سراب دوره 3 پروژه، زاغه یک پروژه و شهرداری معمولان نیز یک پروژه قابل واگذاری دارند. 


مستهلک شدن پروژه‌ها

معاون امور عمرانی استانداری لرستان به مستهلک شدن برخی از پروژه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: پروژه‌ها بر اساس داشته‌ها، امکانات، ابزار و مصالح زمان شروعشان طراحی می‌شوند ولی بعد از گذشت مدتی با ورود مصالح جدید به بازار دیگر کاربری قبلی را نخواهند داشت. 
«احمد مرادپور» ادامه می‌دهد: با ورود ابزار و وسایل امروزی و متفاوت با مصالح گذشته، برخی از پروژه‌ها به دلیل بالا رفتن عمرشان و بهره‌برداری نشدن، باید تغییر کاربری دهند. در بخش‌های اقتصادی و عمرانی از این دست پروژه‌ها زیاد است. نمونه بارز آنها شرکت پارسیلون و شرکت پرس است که دیگر کارایی قبلی را ندارند و باید با ورود سرمایه‌گذار کاربری‌شان تغییر یابد. 

وی بیان می‌کند: در بحث راه‌ها نیز یکسری استانداردها تغییر می‌کند و باعث میشود پروژه‌های قدیمی مطابق نیاز روز نباشند. این موارد نیز به تغییر نیاز دارند بنابراین باید این قبیل پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند. این مسئول اظهار می‌کند: به همین دلیل برای واگذاری این دست از پروژه‌ها به بخش خصوصی شرایطی در نظر گرفته شده است که تسهیلات با بهره کم، بازپرداخت طولانی‌مدت تسهیلات و قیمت پایین و حتی رایگان بودن پروژه از آن جمله است. این قبیل پروژه‌ها با شرایط خاص در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرند تا آنها بتوانند با ایده‌های جدید و ارزآوری کاربری‌‌ها را تغییر دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید