• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32661
+
-

دانشگاه شیراز به یاری شهر می‌آید

رئیس مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک دانشگاه شیراز: روی سیستم حمل‌و‌نقل یکپارچه متمرکز شده‌ایم

شهری
دانشگاه شیراز به یاری شهر می‌آید

 امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:

 3 سال پیش با توجه به نیازی که در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شیراز احساس می‌شد، مطالعات جامع برای رفع این معضل شهری به متخصصان دانشگاه شیراز سپرده شد. مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و ادامه داد تا این‌که چندی پیش «نواب قائدی» رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با «همشهری» اظهار کرد که مطالعات این مرکز متوقف شده و متخصصان دانشگاه در این زمینه تجربه چندانی ندارند.
 به همین بهانه و برای آگاهی از فعالیت  مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک دانشگاه شیراز، با «قاسم حبیب‌آگهی» رئیس این مرکز گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.


مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک دانشگاه شیراز با چه رویکردی شکل گرفته است؟

این مرکز به تشخیص مسئولان اجرایی شیراز طی تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و دانشگاه شیراز به صورت رسمی تاسیس شد. در این مرکز برای نخستین بار با استفاده از دانش و توانمندی‌های بومی، همچنین استفاده از تجربه متخصصان زبده و شناخته شده کشور مطالعات را آغاز کردیم.

مطالعات جامع چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟

به دلیل تاخیر در دریافت اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی شهر تا حدودی روند این مطالعات با تاخیر مواجه شد ، اما در حاضر با حمایت شهرداری به خصوص معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک، امیدواریم تا پایان امسال به سرانجام برسد.

فکر می‌کنید تحقیقات مرکز چند درصد در کاهش ترافیک شیراز موثر باشد؟

براساس مطالعات جامع باید سیاست گذاری شود و طرح‌های اجرایی عملیاتی شوند. البته این طرح‌ها هزینه‌هایی را نیز به دنبال دارند. اگر شهرداری برای اجرای آنها با مشکل خاصی مواجه نشود، امیدواریم در درازمدت تنگناهای ترافیکی شیراز کاهش یابد.

به عقیده شما مهم‌ترین مشکل ترافیکی شیراز چیست؟

با مقایسه آماری سال‌های 78 و 94 متوجه می‌شویم که تمایل شهروندان برای استفاده از وسیله نقلیه شخصی بسیار افزایش یافته است. در سال 78 حدود 50 درصد از سفرهای درون شهری با اتوبوس انجام می‌شد که این آمار به 23 درصد رسیده است. 

چه راهکاری را برای افزایش سفرهای درون شهری با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل همگانی مفید می‌دانید؟

با ارائه سرویس حمل‌و‌نقل همگانی یکپارچه و مطلوب می‌توان در این راستا موثر عمل کرد و شهروندان را به سمت استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی سوق داد. هم اینک نیز روی سیستم حمل‌و‌نقل یکپارچه متمرکز شده‌ایم و امیدواریم با بازنگری در خطوط اتوبوسرانی و راهنمایی مناسب خطوط، همچنین تعیین تغذیه‌کنندگان مترو و خطوط انبوه‌بر بتوانیم کیفیت حمل‌و‌نقل عمومی را افزایش دهیم. شهرداری نیز در این زمینه گام‌های مساعدی برداشته و با نوسازی ناوگان و فرهنگسازی نقش مهمی ایفا کرده است.

مطالعات مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک دانشگاه بیشتر بر کدام نقاط شهر متمرکز است؟

این مطالعات سراسر شیراز و حتی ناحیه‌های اطراف آن را در بر می‌گیرد، بنابراین به صورت ویژه بر منطقه‌ای خاص تمرکز ندارد.

برخی از کارشناسان شهری اعتقاد دارند تقاطع‌های غیر همسطحی که در سال‌های اخیر ساخته شده است، گره گشای معضلات ترافیکی نبوده و فقط ترافیک را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر انتقال می‌دهد. شما با این نظر موافق هستید؟

به صورت صفر و یک نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد؛ اگر یک پل روگذر در رفع مشکل ترافیک آن محدوده موثر باشد، مفید واقع شده و در غیر این صورت هزینه اجرایی آن قابل توجیه نیست. گاهی می‌توان با یک تغییر هندسی و احداث پل زیر گذر یا روگذر به روان‌سازی ترافیک شهر کمک کرد.

تعامل مرکز با شهرداری و شورای پنجم چگونه است؟

با شورای چهارم تعامل خوبی داشتیم و با شورای پنجم نیز تعامل بهتری داریم. ضمن این‌که شهرداری نیز حمایت‌های خود را دریغ نمی‌کند و به همین دلایل امیدواریم مطالعات تا پایان سال به اتمام برسد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با همشهری به این موضوع اشاره کرد که طرح جامع مطالعات حمل‌و‌نقل و ترافیک که توسط دانشگاه شیراز اجرا می‌شود مدتی تعطیل بوده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
این طرح در هیچ مقطع زمانی تعطیل نشده است. البته به علت تغییرات متعدد مدیریتی در حوزه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری شیراز در چند سال گذشته، عدم دریافت برخی اطلاعات ضروری و مورد نیاز و تاخیر بسیار زیاد در پرداخت‌های مربوطه، بیش از یک سال در اجرای پروژه تاخیر داشتیم. 

در همان گفت‌وگو مطرح شد که دانشگاه برای انجام این طرح چندان تجربه‌ای ندارد و مسئولان مرکز، مبلغ دیگری را برای ادامه طرح از شورا طلب کرده اند.

این موضوع نیز واقعیت ندارد. دانشگاه شیراز متخصصان مختلفی در این حوزه از گذشته داشته است، اما براساس توافق اولیه با شهرداری قرار شد تیم کاملی از متخصصان شیراز و مشاورانی از خارج شیراز تشکیل شود که کاملا به وظیفه اش عمل کرده است. هم‌اکنون نیر تجربه چنین مطالعات گسترده‌ای در مرکز تحقیقات حمل‌و‌نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نهادینه شده است. ضمن این‌که هیچ درخواست مالی اضافه و خارج از قراردادی از سوی دانشگاه مطرح نشده و حتی به دلیل تاخیرات شهرداری، دانشگاه دچار صدمات مالی قابل ملاحظه‌ای نیز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید